Alle som er litt interessert i slekt vet at det kan være svært så utfordrende å nøste opp i alle koblingene. Og slik er det også med bilmerket Lynk & Co, det «ukjente» Volvo-merket.
For å nøste opp i dette merket må vi tilbake til 2010, for da kjøpte den store Geely-gruppen opp Volvo. Og allerede her starter komplikasjonene.
-->
For det selskapet Geely sikret seg heter Volvo Cars, for det finnes faktisk også to Volvo-merker.
Det andre merket hører hjemme i Volvo-gruppen, og er de som lager lastebilene og andre tunge kjøretøy. Volvo og Volvo har altså ikke de samme eierne, selv om Geely også har kjøpt seg inn i Volvo-gruppen. Så når vi henviser til Volvo videre nedover mener vi altså bilmerket Volvo Cars.
Geely og Volvo fant raskt ut at de skulle satse på elbiler, og fant deretter ut at Polestar-avdelingen som sto bak de litt mer sportslige Volvo-modellene kunne bli et rent elbilmerke. Ideen var å lage et ungt og hipt bilmerke som ikke bidro til lokale utslipp, og vi kan vel slå fast at Geely og Volvo traff ganske så midt i dartskiva med denne beslutningen. For nå handler altså det meste om elbiler.
Men dette betydde også at Volvo mistet sitt racingteam, for Polestar var et Volvo-støttende privat team før Volvo kjøpte de opp i 2015.
Løsningen var ganske enkelt. Teamet byttet navn til Cyan Racing, så disse er dermed det opprinnelige Polestar-laget i dag.
For å komplisere ting enda mer har også Cyan Racing kastet seg rundt og begynt å lage biler. Mer eksakt en retromodell ‒ en splitter ny Volvo P1800. Ja, legendariske P1800 avduket første gang i 1960. Du skal få se bilder av Volvo P1800 Cyan litt lengre ned, så det er bare å glede seg.
Men det er ikke alt.
For på omtrent samme tid som Geely og Volvo så at elbiler er framtiden, fant også noen smartinger ut at biler koblet til internett er framtiden. Og slike digitale biler vil også åpne opp for noe helt nytt, nemlig bildeling. Tenkte smartingene.
Så dermed skapte Geely og Volvo nok et merke som skulle inn i dette markedet, og dette ble døpt Lynk & Co.
Som i ekte familier deler også Geely-gruppen på det meste, så det betyr at Volvo, Polestar, Lynk og andre bilmerker som for eksempel Geely Auto deler på plattformer og teknologi. Ja, inn i denne miksen finner vi også selveste Lotus, som selv skal bli et rent elbilmerke.
Lynk & Co som har hovedkvarter i Göteborg kom med sin første bil kalt 01 allerede i 2017, og har siden fulgt opp med 02, 03, 05 og 06. Det første salgsåret var en nærmest ufattelig suksess, og Lynk solgte hele 120.000 biler.
I 2020 ble også merket lansert i Europa, og har for tiden «klubber» i Göteborg, Amsterdam, Antwerpen og Hamburg.
03 var den første sedanen til Lynk, og dermed også en bil som passer godt på racerbanen ‒ noe jo SUV-modellene ikke er spesielt godt egnet til.
Cyan Racing tok da også Lynk 03 raskt i bruk, og kronet dette med å vinne verdensmesterskapet for touringbiler både i 2019 og 2020.
Det feirer nå Lynk med en spesialutgave kalt 03+ Cyan Edition, selvsagt i den sprudlende cyan-fargen:
‒ Vi er glade for å se vår World Touring-suksess bli feiret, og at motorsportprogrammet fortsetter å øke de sterke salgstallene til Lynk & Co 03, sier Christian Dahl, eier og grunnlegger av Cyan Racing.
Lynk & Co 03+ Cyan Edition kommer altså med den ikoniske fargen til laget, og kan også by på Cyan Racing-emblemer, unike Cyan Racing-felger, Akebono-bremser, Michelin Pilot Sport 4S-dekk, justerbare Bilstein-dempere, en splitter i karbonfiber foran og en justerbar bakvinge.
Lynk har også økt ytelsene, og Cyan Edition kan by på 265 hk og et dreiemoment på 380 Nm, samt at den kommer med nye forseter med broderte cyan -logoer.
Nedturen er at denne ikke selges i Europa, men er kun tilgjengelig i Kina hvor 03-modellen er den bestselgende bilen til Lynk & Co.
FIA World Touring Car Cup-programmet til Lynk & Co Cyan Racing har så langt gitt tre VM-titler og totalt 16 seire. Laget leder også årets serie midtveis i sesongen, så det går mot en fjerde tittel.
Og vi har selvsagt ikke glemt lovnaden om å vise bilder av den nye P1800.
Cyan Racing har altså laget en litt mer moderne versjon av den ikoniske Volvo-modellen, og har mer bestemt tatt tak i en P1800 fra 1964.
Det betyr selvsagt en skarp blåfarge på utsiden og moderne materialer som sørger for en vekt på under ett tonn, men de har hele tiden vært opptatt av å beholde den klassiske stilen og opplevelsen.
Et eksempel på dette er de digitale instrumentene, som er ganske identiske til de analoge som Volvo selv satte inn i bilen.
Bilen er selvsagt hakket mer potent enn for 57 år siden. Under panseret har Cyan plassert motoren som har ført racerbilen Volvo S60 TC1 fram til VM-tittel, en 2-liters turbomotor med 420 hk og 455 Nm.
De har konfigurert denne slik at den faktisk skal minne om den gamle bilen, men som også byr på gode ytelser.
Dette er altså en de har laget til seg selv, men de har også sagt tidligere at de mer enn gjerne bygger om gamle P1800 fra andre til en slik versjon. Så har du en slik klassiker i garasjen er det bare å ta kontakt med Cyan.
For resultatet er like enestående som det var for 61 år siden, for sjekk denne da:
Les også: