Europa og Genesis har aldri vært bestevenner. Da Hyundai hadde klar en ny luksuriøs sedan kalt Hyundai Genesis i 2008 var Europa ekskludert fra planene, og det samme skjedde at Hyundai-gruppen bestemte seg for å skille modellen ut som et eget luksuriøst merke i 2015.
Men siden den gang har Hyundai-gruppen innledet en svær satsing på elbiler som nå også inkluderer Genesis-merket, for så sent som i april viste det luksuriøse merket fram sin aller første elbil ‒ en helelektrisk G80.
-->
Det gjør sitt til at Genesis nå åpner opp for det europeiske markedet, og det markeres like godt med en modell som er spesialutviklet for oss på det gamle kontinentet.
Først er det greit å lære seg navnestrukturen til Genesis, for den er ganske så enkel. De lave modellene heter rett og slett G etterfulgt av et nummer, og består av G70, G80 og G90. De mer høyreiste modellene heter GV, og denne modellserien inkluderer per i dag GV70 og GV80.
Først ut her i Europa blir G80 og hennes høyreiste søster GV80, før G70 og GV70 skal følge ganske tett.
Og altså en modell som ikke finnes på markedet per i dag, en spesialversjon av G70 som ble introdusert i 2017. Her snakker vi ikke om en sedan, for Genesis har laget noe spesielt for oss.
Merket oppdatert G70 så sent som i fjor høst, noe som også inkludert fysiske endringer både i fronten og bakenden. Og sistnevnte er et sentralt element for den versjonen som setter kurs for Europa.
For Genesis har like godt laget en stasjonsvogn for europeiske kunder, og ikke en hvilken som helst heller. Det er en såkalt shooting brake.
Dette er et velkjent begrep her i Europa, og er vanligvis myntet på mer luksuriøse stasjonsvogner med et slags coupédesign. Det betyr en stasjonsvogn med et tak som bøyer seg nedover mot bagasjelokket.
Et slikt har også Genesis G70 Shooting Brake, som ser langt større ut på bildene enn den faktisk er.
De ytre målene for stasjonsvognen er 4,69 meter lang, 1,85 meter bred og kun 1,40 meter høy. Akselavstanden er på 2,84 meter, mens bagasjerommet har vokst hele 40 prosent i forhold til den originale G70 sedanen. Den er altså kun noen få centimeter større enn en Volkswagen Golf stasjonsvogn i lengde og bredde, men også noen centimeter lavere.
Det er også ganske enkelt å spotte en Genesis-modell selv uten å se logoen, for de har en spesiell signatur som skiller de fra andre merker ‒ lysene.
Dette er såkalte kvadruppel-lys, og med det menes det fire lys foran og fire lys bak. De to på hver av sidene foran og bak er plassert over hverandre, og skal ifølge Genesis selv representere sprintere som står klar i startblokken og skal gi bilene et atletiske design.
Et viktig element for shooting brake-modellene er at sideprofilen skal flyte inn i bakenden, og det har Genesis fått til ved å utstyre G70 Shooting Brake med en integrert bakspoiler og et ganske så stort bakvindu.
Og det hjelper selvsagt på det sportslige uttrykket at kvadruppellyktene også er på plass.
På innsiden hevder Genesis selv at de har gått for en cockpit som skal minne om et jagerfly, men det er kanskje å dra det litt vel langt.
Uansett følger også det atletiske inntrykket fra utsiden også med inn i bilen, og som du kan se av bildet under har de mikset sammen både luksuriøse, sportslige og moderne detaljer i G70 Shooting Brake.
Med G70 Shooting Brake får altså Genesis Europa fem modeller, hvor de første markedene blir Tyskland, Storbritannia og Sveits som fortløpende skal utvides med andre markeder. Salget for de to 80-versjonene starter allerede til sommeren, før G70 og GV70 skal følge like etter.
‒ Vi er glade for å kunne presentere dette skreddersydde produktet som er skreddersydd for våre europeiske kunder så raskt etter nyheten om at vi kommer til regionen, sier Dominique Boesch, administrerende direktør i Genesis Motor Europe.
‒ G70 Shooting Brake mikser seg med luksus og europeisk bilarv med vår designfilosofi Athletic Elegance. Vår femte bil i Europa, Shooting Brake, vil skille seg ut gjennom sin unike design, og det er en klar uttalelse av vår forpliktelse til regionen.
Les også: