Kia EV9 baner vei for mange bærekraftige løsninger, inkludert gjenbruk av fiskegarn. (Fotos: Kia)

Garn og plastflasker i Kia EV9

I bærekraftens navn dukker det stadig opp nye material-løsninger, og kommende Kia EV9 er et godt eksempel. Her er 10 løsninger som gjør elbilen enda grønnere.


Alle biler som bygges etterlater seg selvsagt karbonavtrykk, noe jo det meste ellers her i livet også gjør. Men nå som bilprodusentene går fra bensin- og dieselbiler over til rene elbiler, gjelder det også å gjøre selve produksjonen mest mulig klimavennlig.

Det gjøres både med ved bruk av fornybar strøm, spare på vannet, sette krav til underleverandører, importører og selgere, komme opp med nye løsninger og materialer ‒ og ved gjenbruk ‒ både av kasserte biler og andre materialer.

Kia har vært i forkant og tenkt på dette et tiår nå, for allerede med e-Soul tilbake i 2014 benyttet de såkalt bio-plast i bilen. Siden har det også dukket opp to nye elbiler, Niro EV og EV6, og nå er den andre modellen i den rene EV-serien på gang ‒ flaggskipet EV9.

Her hever de listen for det se selv kaller for bærekraftig mobilitet, og den kommende elbilen introduserer «10 must have» som skal gjøre EV9 enda snillere mot miljøet.

Det er noe som heter «ikke selg skinnet før bjørnen er skutt». Vel, det kan nå skrives om til «ikke selg skinnet før garnet er fisket opp». For ja, det gamle skinnet lever farlig, og resirkulert fiskegarn er på full fart inn i bilene.

Det er også andre plantebaserte komponenter, stoffer laget av resirkulerte plastflasker og noe som er kalt bio-lakk ‒ alle ting som baner seg vei inn i EV9.

Kia melder at de fortsetter jobben med å prøve ut nye materialer, og målet er at innen 2030 skal 20 prosent av all plast i en Kia være resirkulert. I 2045 skal produksjonen være karbonnøytral.

‒ Dette er åpenbart viktig for kloden, men også viktig for et merke som vil være med i vurderingen når folk skal velge ny bil, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.

‒ Hvorfor skal kunden velge et merke som ikke har fokus på å gjøre produksjonen sin mer bærekraftig?

Kia EV9 baner altså vei for 10 ting som skal gjøre bilen mer bærekraftig, og det koreanske merket løfter mer enn gjerne på sløret hva dette er.

Så her forklarer Kia selv de «10 must have» som finner veien inn i det nye elektriske flaggskipet.

Kia EV9 baner vei for mange bærekraftige løsninger, inkludert gjenbruk av fiskegarn. (Fotos: Kia)

1. Bioplast

Bioplast er et innovativt plastmateriale som kan lages av ulike typer fornybar biomasse, for eksempel vegetabilske oljer, maisekstrakt, sagflis og sukkerrør. Bruk av bioplast bidrar til mindre bruk av fossile brennstoffer, mer diversifisert innkjøp og mindre eksponering for uønskede kjemikalier.

I tillegg til å være bærekraftig er bioplast et anvendelig og slitesterkt materiale som er godt egnet for bruk i mange innvendige komponenter. I EV9 finner du blant annet bioplast i instrumentpanelet, midtkonsollen, stolpene og dekoren.

2. Resirkulert plast fra forbrukeravfall

Dette er plast som er laget av resirkulerte i stedet for nye materialer. Denne nyskapende prosessen gir flere fordeler i hele produksjonssyklusen.

For det første reduserer det mengden plastavfall som ender opp på deponier eller forurenser miljøet betydelig.

For det andre bidrar resirkulert plast fra forbrukeravfall til å bevare ikke-fornybare ressurser ved å redusere behovet for nye materialer i produksjonen.

I nye Kia EV9 er denne plasttypen blant annet brukt i dørdekoren. Bruken av resirkulert plast fra forbrukeravfall i EV9 er et proaktivt tiltak som bidrar til avfallsreduksjon og regenerering av deponiområder.

3. Bio-polyuretan

I arbeidet med å fase ut bruken av skinn har Kia kommet frem til at bio-polyuretan er den optimale erstatningen ettersom det bidrar til å redusere det samlede karbonutslippet og er laget av plantebaserte materialer.

Bio-polyuretan er ikke bare et bærekraftig alternativ, men også et materiale som bidrar til høy sittekomfort. Bio-polyuretan er slitesterkt og gir god støtte og polstring. Materialet brukes i seter og innvendige kledninger i den nye Kia EV9.

4. Stoffer av resirkulerte plastflasker

Polyetylentereftalat (PET) er et plastmateriale som er enkelt å gjenvinne. Det brukes blant annet i plastflasker og klær.

Materialet har høy bestandighet overfor støt, fuktighet og løsemidler. Det er derfor godt egnet som innvendig kledning i biler. I tillegg til resirkulerte plastflasker bruker Kia også resirkulert garn i materialet som brukes i kupeen i den nye Kia EV9.

Du finner det blant annet i setene, taktrekket, solskjermene, dekoren og hodestøttene. Det brukes minst 70 resirkulerte flasker i hver EV9.

5. Tepper av resirkulerte plastflasker

Kia bruker også resirkulerte plastflasker i produksjonen av tepper. I tillegg brukes resirkulerte fiskegarn.

Dette er ikke bare en helt ny måte å bruke avfall på, men setter også fokus på forurensningen av hav med fiskegarn som er kastet eller mistet. Dette er et stort miljøproblem som ødelegger liv i havet over hele verden.

Om lag 640.000 tonn fiskeredskaper ender opp i havene hvert år. Det fører til at utallige havdyr dør, blant annet sjøfugl, hvaler og seler.

Gjennom å bidra til at forlatt fiskeredskap fjernes fra havene og resirkuleres er Kia med på å hindre at plastpartikler fra nedbryting av fiskeredskaper spres i havene og å begrense innvirkningen de har på de viktige økosystemene i havene.

Gulvet i den nye Kia EV9 er dekket med tepper laget av resirkulerte plastflasker og fiskegarn.

6. Bio-polyuretanskum

Polyuretanskum er et allsidig materiale med mange bruksområder. Det brukes blant annet i sportsutstyr og som isolasjon i romferger. Det er svært slitesterkt og har gode kompresjonsegenskaper. Derfor er det godt egnet som polstring, blant annet i møbler, madrasser og sko.

Kias bio-polyuretanskum inneholder naturlige oljer og er like holdbart og elastisk som vanlig polyuretan, men påvirker miljøet i mye mindre grad.

Bio-polyuretanskummet brukes i hodestøttene i den nye Kia EV9.

7. Bio-lakk

Bio-lakk er mer bærekraftig enn alternativene som er laget av råolje, og reduserer det kjemiske avfallet fra produksjonsprosessen.

Kias bio-lakk er laget av rapsolje, en vegetabilsk olje som er mye brukt i matvarer, biodrivstoff, maling, kosmetikk og legemidler.

Bio-lakk brukes i bryterpanelene i dørene i den nye Kia EV9. Det reduserer miljøpåvirkningen uten at det går på bekostning av kvaliteten.

8. Lakk uten BTX

Kia har valgt å bruke lakk uten benzen, toluen og xylen (BTX) for å unngå å skade miljøet.

Lakken uten BTX gir like god beskyttelse og finish som vanlig lakk, og bidrar til å redusere bruken av forurensende kjemikalier.

I kupeen til den nye Kia EV9 er det nesten utelukkende brukt BTX-fri lakk, unntatt på vindusbryterpanelene, der det er brukt bio-lakk.

9. Garn av resirkulerte plastflasker

Kia bruker også garn laget av resirkulerte plastflasker.

Til sammen brukes over 70 resirkulerte plastflasker i den nye Kia EV9.

Garn av resirkulerte plastflasker brukes blant annet i setesømmene.

10. Filt av resirkulerte plastflasker

Filt laget av resirkulerte plastflasker er både mykt og slitesterkt. Det er viktige egenskaper på steder der alt fra bagasje til kjæledyr transporteres.

PET absorberer lyd godt og reduserer derfor overføringen av lyd fra bagasjerommet til resten av bilen. Det gir økt kjørekomfort.

Filt av resirkulerte plastflasker brukes i bagasjeromstildekningen i den nye Kia EV9.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter