Norge er et perfekt laboratorium når det kommer til nye billøsninger.
Vi har alle årstider, øde strekninger, lyse dager, mørke dager, all slags vær, motorveier ‒ og dårlige veier. Og ikke minst har vi råd til å bygge opp nye infrastrukturer, og globalt sett er vi et lite land som det er ok å eksperimentere litt med.
-->
Så da Norge vridde fokus over på elbiler fulgte resten av verden godt med, og konklusjonen er at elbiler kan overta for andre typer biler.
Dermed følger nå resten av den vestlige verden etter, og bilprodusentene har for lengst skjønt at de må fokusere på elbiler for å ikke havne på etterskudd.
De som bestemmer dette var akkurat samlet til et såkalt G20-møte, hvor 19 av de største landene samt EU kommer sammen i et forsøk på å bli enige om framtidige strategier.
I år ble dette arrangert i Roma i helga som var, og nok en gang sto klima høyt på agendaen. Men som vanlig var det ikke enkelt å bli enig, for her snakker vi altså om svært så forskjellige land, interesserer og forutsetninger.
De ble til slutt enig om at verden må bli karbonnøytral en gang i framtiden, og at de skal begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader. Det var stort sett det.
Imellom slagene i de forskjellige møtene og middagene skulle man kanskje tro at G20-lederne ble fraktet rundt i elbiler, som de altså vil at alle andre skal kjøre. Men den gang ei.
Maserati hadde nemlig stilt opp med 40 biler, og dette er et av merkene som har kommet kortest i sin elektriske satsting.
Så sent som i fjor sommer kunne det italienske merket presentere sin første hybrid, Ghibli Hybrid. Og det er en mildhybrid, altså slike som kun går på elektrisk kraft ved oppstart og i få andre situasjoner.
Det positive er at de har en stor elbil-satsting på gang, og i sommer kunne de for første gang vise fram en helelektrisk prototype. Det var en GranTurismo, som blir den første modellen som adopterer en ny 100 prosent elektrisk løsning som Maserati har på gang.
Men den var ikke klar for årets G20-møte, så rundt i Romas gater ble pampene fraktet i biler som Quattroporte-flaggskipet, Ghibli sportssedanen og SUV-modellen Levante.
‒ Maserati-familien er beæret over å samarbeide med et arrangement av så stor internasjonal betydning med innovasjon, lidenskap og unik stil, sier Maserati-sjef Davide Grasso.
‒ Maserati legemliggjør alle de iboende egenskapene til italiensk fortreffelighet, som vi er forpliktet til å fremme. Vi er et globalt merke, åpent for verden, som ser mot framtiden styrt av det konstante ønsket om fornyelse.
En annen som har en svær elektrisk satsting på gang er en nykommer her i Europa, nemlig Genesis.
Dette er luksusmerket til Hyundai, og i tilknytning til en ny elbilsatsting bestemte de seg også for å satse på Europa ‒ et kontinent de har oversett til nå.
Ikke overraskende er de dønn seriøse med satstingen, og de første modellene som ble sendt over til det gamle kontinentet var G70, GV70, G80 og GV80.
Men i løpet av det første året skal det også komme tre elbil-modeller, og den aller første blir en helelektrisk versjon av G80.
Og hva er mer naturlig at merket med modeller som G70, G80 og G90 også leverer biler til møtet døpt G20?
Neste G20-møtet skal arrangeres på selveste Bali, for det er Indonesia som står for arrangør av 2022-utgaven. Dette skjer ganske så nøyaktig om ett år, og da har Genesis rukket å komme med sin Electrified G80.
Man skulle kanskje tro at det var de politiske overhodene som hadde forlangt å bli fraktet rundt i utslippsfrie biler, men slik er det ikke.
Hyundai-gruppen som inkluderer elbilsatsende Hyundai og Kia vil nemlig at asiatiske land, ikke minst de folkerike som Indonesia med langt over 250 millioner innbyggere, vrir fokus over på elbiler.
Så de har inngått et samarbeid med Indonesia slik at landet får opp en infrastruktur rundt elbiler, som jo er ganske så vesentlig om folk skal velge slike biler. Hyundai-gruppen har også en helt ny fabrikk i det folkerike landet med en kapasitet på 150.000 biler, hvor halvparten skal eksporteres til nabolandene.
Og kanskje som en slags takk har altså Indonesia inngått en avtale med Hyundai-gruppen om å levere VIP-biler til toppmøtet, og vi tipper klima nok en gang blir et ganske heftig diskutert tema.
Da bør det passe ganske så greit å bli fraktet rundt i en helelektrisk bil kalt G80.
Les også: