19 av 20 SUV-modeller sviktet i sidekrasj-test

Hos Euro NCAP kommer de fleste bilene igjennom kollisjonstestene med 5 stjerner. I USA sviktet hele 19 av 20 SUV-modeller i en ny sidekrasj-test, inkludert Toyota Rav4 og Volvo XC40.


Det er lenge siden Europa tok trafikksikkerhet på alvor, og ikke minst takket være Euro NCAP har bilene som blir solgt i Europa stadig blitt sikrere.

Norge fører nå an som verdens mest trafikksikre land når det kommer til antall omkomne, men også i EU er det en bedring. I 2020 mistet 18.844 livet i EU-trafikken, noe som er en nedgang på nærmere 4.000 fra året før.

En del av æren for dette skal altså Euro NCAP ha, for de krever stadig mer sikkerhet og utstyr for at de skal dele ut 5 stjerner. Og disse fem er svært så viktige for bilprodusentene.

Så i takt med at kravene er strammet inn har bilene blitt sikrere, og resultatet er at brorparten av nybiler som nå blir testet får 5 stjerner.

Så langt i år er 21 forskjellige modeller testet av Euro NCAP, og ut av disse har 15 fått full pott. Fire har fått 4 stjerner, mens to Dacia-modeller har blitt avspist med 2 stjerner.

I USA derimot, går det ikke fullt så bra med utviklingen. Der mistet 38.680 livet i trafikken i fjor, og dette var det høyeste siden 2007 og en oppgang på over 7 prosent fra 2019.

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) innser at de må gjøre noe, og har strammet inn kollisjonstestene sine.

Og det har åpenbart kommet overraskende på bilprodusentene, for kun en eneste bil fikk scoren «God» da IIHS testet 20 SUV-modeller.

‒ Vi utviklet denne nye testen fordi vi mistenkte at det var rom for mer framgang, og disse resultatene bekrefter det, sier IIHS-president David Harkey.

‒ Den gode vurderingen for CX-5 viser at robust beskyttelse i en mer alvorlig sidekollisjon er oppnåelig.

De er ikke overrasket, for dette med sidebeskyttelse er ikke en ny utfordring. Da IIHS introduserte sidekollisjons-test tilbake i 2003 fikk bare rundt 1 av 5 scoren «God», og en 10 år lang undersøkelse publisert i 2011 viste at dette kunne få alvorlige konsekvenser.

Den avdekte nemlig at en fører i en bil med en god sidesikkerhet hadde 70 prosent mindre risiko for å dø enn en sjåfør i en bil med dårlig sidebeskyttelse.

Noe er selvsagt gjort i løpet av de 10 årene som har gått, men senest i 2019 utgjorde sidekollisjoner 23 prosent av de trafikk-omkomne.

IIHS vil nå gjøre som Euro NCAP og presse bilprodusentene til å lage enda sikrere biler, og har oppdatert sidekollisjons-testen.

Nå veier barrieren som treffer bilene 1.896 kilo, sånn cirka en vanlig SUV, og farten er økt til 60 km/t. Tidligere veide barriere 1.497 kilo og farten var 50 km/t.

De to endringene genererer rundt 82 prosent mer energi i sammenstøtet.

Det var altså ikke de amerikanske SUV-utgavene klare for.

‒ Selvfølgelig er ikke disse resultatene gode, men de er i tråd med det vi forventet da vi tok i bruk denne strengere testen, sier Becky Mueller hos IIHS, hvor hennes forskning dannet grunnlaget for den nye testprotokollen.

Mange av SUV-modellene som nå er testet drar vi kjensel på også her i Europa, men ofte er det slik at det kommer forskjellige utgaver til Europa kontra USA og resten av verden. Så en bil som er utrygg i USA er ikke automatisk det her i Europa hvor vi altså har strengere krav.

Uansett så var det kun en som kom igjennom de tøffere testkravene til IIHS med toppscoren «God» (G), og det var Mazda CX-5. Den oppnådde en G i åtte av de ni kategoriene som utgjør testen, og totalt ble det en G for denne.

Euro NCAP har kun testet en Mazda-modell siden de gjorde kravene tøffere før 2020-testene startet, og det var elbilen MX-30 i fjor. Den innfridde med 5 stjerner.

Tilbake i USA slet altså de 19 andre modellene, hvor 18 var 2021-modeller. Unntaket var Mitsubishi Eclipse Cross som ikke er kommet i en utgave i år, så her ble 2020-modellen testet.

Nesten trinn på skalaen til IIHS er «Akseptabel» (A), og denne oppnådde ni av bilene. Audi Q3, Buick Encore, Chevrolet Trax, Honda CR-V, Nissan Rogue, Subaru Forester, Toyota Rav4, Toyota Venza og Volvo XC40.

Ja, som vi ser oppnådde ikke Volvo toppscoren, og vi er spesielt litt skuffet over svenskene som jo har som mål at ingen skal dø i en bil fra dem.

Men IIHS mener altså at disse ni er akseptable, inkludert Audi Q3 som er avbildet under.

Neste steg ned og nest dårligst finner vi scoren «Marginal» (M), og her havnet åtte SUV-modeller: Chevrolet Equinox, Ford Escape, GMC Terrain, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Jeep Renegade, Kia Sportage og Lincoln Corsair.

Den aller dårligste scoren heter enkelt og greit «Poor» (P), og heldigvis satt ikke P’en like løst som M’en. Men to biler ble avspist med denne, Honda HR-V og den nevnte Mitsubishi Eclipse Cross fra 2020.

IIHS er ikke imponert av resultatene, men noe godt kommer det også ut av disse nedslående resultatene.

‒ Det er ingen enkelt grunn til at så mange sideulykker fortsatt resulterer i dødsfall, men disse resultatene gir et veikart for spesifikke forbedringer som kan redde liv, sier Mueller.

Så her må blant andre Audi, Toyota og Volvo skjerpe seg, eller, alle utenom Mazda bør strengt tatt gjøre det.

Slik ser det ut når IIHS kjører på med sin langt tøffere sidekollisjons-tester som altså felte 19 av 20 SUV-modeller:

Les også:

Les mer om:

Nyheter