Forfallet på fylkesveiene nærmer seg 100 milliarder kroner, og det er også store utfordringer med skredsikring av veiene. (Foto: NAF)

Fylkesvei-forfallet nærmer seg 100 milliarder

En ny rapport bør tenne varsellampene til politikerne, for nå nærmer forfallet bare på fylkesveiene seg 100 milliarder kroner.


‒ Det trengs en massiv satsning på vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Det er ingen overdrivelse, for i en fersk rapport beregner Statens vegvesen forfallet på disse veiene til formidable 95 milliarder kroner. Siden forrige gjennomgang i 2013 har forfallet økt med 13 prosent.

-->
Det betyr altså at politikerne som har sittet med makten de 10 siste årene ikke lagt ned en veldig stor innsats for å løse problemet.

‒ Forfallet på veiene er bygget opp over tid, og vil ta tid å få ned, sier Handagard.

‒ I mellomtiden kjører folk på livsfarlige veier, med hjertet i halsen. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd når du kjører en fylkesvei er nesten 90 prosent høyere enn på riksveinettet.

Det er altså de samme politikerne som har oversett forfallet som har som mål at ingen skal dø i trafikken, så det er smått underlig at de ikke vil ta tak i problemet med etterslepet som gjør veiene skumlere og skumlere

NAF krever nå at politikerne våkne fra dvalen, og setter inn et krafttak for å få ned forfallet når det legger fram statsbudsjettet 6. oktober.

For den ferske rapporten viser at fylkene så langt ikke har klart å hente opp forfallet med dagens pengebruk.

‒ På 10 år har forfallet på veiene økt kraftig. Forrige gjennomgang, i 2013, viste et behov på mellom 45 og 70 milliarder. Siden har det altså bare økt, sier Handagard.

Og for å gjøre ting enda litt verre er det stor usikkerhet rundt tallet 95 milliarder kroner. Dette beløpet er nemlig beregnet ut fra hvor mye penger fylkeskommunene har brukt på vedlikehold de siste 10 årene, og er ikke en faktisk gjennomgang av veinettet slik det er i dag.

‒ Folk opplever at veiene råtner på rot, og det vil ikke være overraskende om de faktiske behovene er enda større enn det som kommer fram her, sier Handagard.

‒ For å ta vare på fylkesveiene, som knytter lokalsamfunn og arbeidsplasser sammen, trenger fylkene mer støtte fra staten. Og de må prioritere nok midler hvert eneste år framover.

For politikere som heller vil bruke penger på andre ting enn veinettet er det flere dårlige nyheter. For som ekstremværet vi har hatt viser trenger veiene enda mer skredsikring, og rapporter har vist at bare på fylkesveinettet vil det koste over 60 milliarder for å sikre skredpunkt med høy og middels faregrad.

‒ Våtere og villere klima betyr at det vil kunne rase oftere, og på nye steder, sier Handgard.

‒ Konsekvensene av ras og skred kan være store, og alvorlige. I tillegg betyr stengte veier som følge av ras og skred ofte lange omkjøringer eller at lokalsamfunn deles i to. Derfor er det så viktig å satse på skredsikring, og det må brukes langt mer midler enn i dag, slår hun fast.

Så får statsbudsjettet vise om politikerne endelig tar veiene på alvor, eller om de nok en gang skyver forfallet foran seg.

Forfallet på fylkesveiene nærmer seg 100 milliarder kroner, og det er også store utfordringer med skredsikring av veiene. (Foto: NAF)

Les også:

Les mer om:

Nyheter