Fra el-sparkesykler til drosjer ‒ innleder priskrig i Oslo

Bolt nøyer seg ikke lenger med å leie ut elektriske sparkesykler, og inntar drosjemarkedet i Oslo med en svært offensiv innstilling ‒ de skal være det billigste alternativet.


Med introduksjonen av Uber i det norske drosjemarkedet tilbake i 2014 ble det raskt klart at tiden hadde løpt fra den daværende reguleringen av taxinæringen, og jobben med å modernisere denne ble igangsatt.

Denne jobben var ferdig i fjor, og 1. november trådde nye regler i kraft. En viktig endring i den nye loven er at det ikke lenger er krav om et fysisk taksameter, men denne åpner også opp for digitale løsninger.

Allerede 2. november utvidet Uber det norske satsingen med UberX i Oslo samt det utslippsfrie alternativet Uber Green.

Nå får de og de andre aktørene i Oslos taximarked konkurranse av nok en app-basert aktør, mer bestemt en som er mer kjent for noe små og for noen irriterende framkomstmidler med to hjul.

Bolt satser tungt på både biltjenester, mikromobilitet og utlevering av mat, og selskapet som har hovedkontorer i Estland er på plass i over 40 land. I fjor satte de også kurs for Norge, og med på lasset var de elektriske sparkesykler som det er mulig å leie via en app.

Men med et nytt drosjeregulativ på plass nøyer de seg ikke lenger kun med tohjulinger, og skal satse på drosjer som de blant annet gjør i Stockholm.

– Den nye drosjeloven åpner opp for muligheter som gjør det mulig å tilby en tjeneste som passer både førere og passasjerer bedre, sier selskapets direktør for Nord-Europa, Nils Wijkmark.

‒ Det norske drosjemarkedet har vært begrenset av et ugunstig regelverk som forhindrer innovasjon. Med det nye regelverket skal vi bidra til å endre dette. Med vår lansering blir tilbudet bedre fordi det blir billigere for kundene å forflytte seg, lettere for sjåførene å tilpasse seg tilbud og etterspørsel, og enklere å samle alle transporttjenestene i en løsning.

Pris er åpenbart et fokus for Bolt, og for å presse denne lengst mulig ned sløyfer de sin egen provisjon i tre måneder for de sjåførene som registrerte seg før 10. januar. For de som registrerer seg etter tar Bolt 15 prosent provisjon i de tre første månedene.

Wijkmark sier at de gjør dette i et forsøk på å gi de sjåførene som er rammet av pandemien en mulighet til alternativ inntekt.

Bolt mener altså at drosjeturene i Oslo er for dyre, og direktøren understreker at dette på grunn av de gamle reglene ‒ ikke selskapene selv. Han peker på at det gamle systemet med behovsprøvde løyver, resulterte i at markedet ikke evnet å tilpasse seg etterspørselen og fordyret drosjeturene.

Han mener at selv om Bolts nye tjenesten blir det billigere for passasjerer, skal det ikke gå utover inntekten til førere.

– Kravet om at yrket skulle være sjåførenes hovederverv resulterte naturligvis i at sjåførene måtte ta seg godt betalt for turene. Dermed ble tilbudet dyrt og dårlig. Når tilbudet blir billigere for passasjerene, viser tall at flere også bruker tjenesten. Dermed forsvinner ikke inntekten til sjåførene, og alle vinner, mener han.

Norges Taxiforbund er på sin side bekymret for at det de kaller at løsarbeidermodellen skal få fotfeste i drosjenæringen og samfunnet for øvrig. De mener at det bør stilles et krav til en sentral som også skal dele ut løyver og bestemme sjåfører, og har fått med seg LO, YS og NHO Transport på et opprop kalt «Nei til løsarbeidersamfunn». De er altså kritiske til forretningsmodeller som Bolt og Uber fører.

Bolt sier at det ikke er fritt fram for alle som vil å kjøre en drosje, og sjåførene må fortsatt oppfylle de samme kravene som før foruten løyveeksamen ‒ som er byttet ut med fagkompetansekrav til sjåfør.

Dette stiller krav til at sjåførene blant annet skal ha kunnskap om førstehjelp og transport av sårbare grupper, og at de følger norske lover, regler og reguleringer.

I likhet med Uber introduserer også Bolt et miljømessig alternativ for sine turer kalt «Grønn», og denne skal koste det samme som standardtjenesten «Bolt».

– Å ha muligheten til å velge en klimavennlig bil som ikke er dyrere å velge enn standardkategorien vil hjelpe passasjerer med å ta et grønnere valg. Med våre el-sparkesykler og rimelige drosjetjeneste betyr det at vi kan tilby en omfattende transporttjeneste som vil bidra til å redusere biltrafikken, spesielt i storbyer. Alt dette er et viktig og riktig steg på veien mot et mer bærekraftig samfunn, sier Wijkmark.

Så hva er prisene? Jo, Bolt opplyser at startavgiften for en tur i Oslo vil være 32 kroner, avgiften for hver kilometer er 11,2 kroner og på toppen kommer det 4 kroner for hvert minutt under turen. Minimumsbeløpet for en tur er satt til 80 kroner.

Bolt lanserte sin nye tjeneste i Oslo i dag.

Les også:

Les mer om:

Nyheter