Fra 1 til 20.000 superbiler på åtte år

Sportsbilprodusenten McLaren har rundet 20.000 biler, og vi feirer med å se tilbake på de mange superbilene de har tryllet fram.


McLaren er et navn de fleste nå har lært seg å kjenne, men slik
har det ikke alltid vært. Faktisk var navnet lenge «kun» kjent blant
motorsportentusiastene, og da spesielt formel 1-fansen.

Men før vi kommer dit må vi helt tilbake til 1937.

-->
Da ble nemlig Bruce McLaren født i Auckland, New Zealand.
Som 14-åring, og i farens restaurerte Austin 7 Ulster, meldte han seg på sin
første motorsportkonkurranse, et lokalt bakkeløp. To år senere deltok han på
sitt første «ordentlige» billøp, og viste allerede da at han var et talent utenom
det vanlige.

Ferden gikk raskt videre til formel 2, hvor et annet talent
også kom til syne. Bruce, da 19 år gammel, begynte nemlig selv å skru og
justere på F2-bilen, og han var så dyktig til nettopp det at han klarte å ta ut
enda mer potensiale av bilen.

Bilen ble faktisk så god at han ble nummer to i den
nasjonale F2-serien i New Zealand allerede i 1958.

Forbundet la selvsagt merke til dette usedvanlige talentet,
og plukket han raskt ut til å bli med i et program som skulle gi lovende førere
muligheter til å konkurrere i Europa ‒ hvor de største mesterskapene og løpene ble
arrangert.

Han fikk en plass hos F2-laget til Cooper, og ble påmeldt
til Tysklands Grand Prix på den beryktete Nürburgring-banen. I 1958 konkurrerte
både formel 1 og formel 2 i det samme løpet, og det unge stjerneskuddet
sjokkert motorsportverden.

Ikke bare var han den raskeste F2-bilen, men i konkurranse
med de aller største stjernene i verden endte han totalt på 5. plass i løpet. Han
slo ni formel 1-førere, blant disse legenden Stirling Moss.

Han ble naturligvis flyttet opp i en av formel 1-bilene til
Cooper foran 1959-sesongen, og vant USA Grand Prix i en alder av 22 år ‒ den
yngste formel 1-vinneren noensinne den gang.

I 1962 kunne han også innkassere seieren i verdens mest
berømte billøp, Monaco Grand Prix i formel 1.

Men han hadde ikke glemt mekanikertalentet, så i 1964 dannet
han også selskapet Bruce McLaren Motor Racing ‒ det som i dag er kjent som
formel 1-laget McLaren.

Han ble aldri en dominerende fører i formel 1, og vant totalt
fire VM-runder og endte på en 2. plass totalt i 1960 som beste resultat.

Men han la ikke racingkarrieren på hylla, for mens mens han utviklet nye biler satt han også bak rattet både som tester og fører. Noe som til slutt kostet han livet.

I 1972 testet han en ny modell de utviklet på den berømte Goodwood-banen i England, og mistet kontrollen over bilen på en rettstrekning rett før en sving. McLaren døde i den voldsomme krasjen, kun 32 år gammel.

Da jobbet Bruce McLaren med sin store drøm, nemlig den
ultimate GT-bilen McLaren-Chevrolet M6GT som de hadde startet å utvikle i 1969.

Her er den:

Men McLaren-navnet levde videre.

Allerede i 1968 hadde Bruce McLaren tatt sin første Grand Prix-seier med egen bil videreutviklet av en Ford, og laget vant også Indy 500 i 1972 og tok VM-tittelen i formel 1 med Emerson Fittipaldi i 1974.

I 1981 smeltet McLaren sammen med et lag som Ron Dennis
hadde driftet, og Dennis kjøpte senere opp alle aksjene i det «nye» McLaren. Dette
var starten på en helt ny æra, og det laget vi i dag kjenner som McLaren.

Det året kom de også med den første «egne» forme1-bilen kalt MP4/1, og her sammen med den første modellen i den nye tiden vi nå er inne i, en MP4 12C.

Dennis fikk avtaler først med Porsche (TAG-Porsche) og
deretter Honda, og førere som Niki Lauda, Alain Prost og Ayrton Senna sørget
for å hanke inn sju VM-titler for førere og seks konstruktørtitler mellom 1984
og 1992.

De dominerte altså stort.

Dette førte også til at McLaren fikk langt større ambisjoner
enn «kun» å vinne formel 1-runder, nemlig å lage sportsbiler beregnet for vanlige
veier.

Den store idéen var å løfte formel-1-teknologi ut fra
F1-bilene og inn i sportsbilene, og dermed lage noen usedvanlig potente gatebiler.

De stiftet McLaren Cars i 1985, og begynte sakte men sikkert
å utvikle et monster av en sportsbil.

Den kunne endelig vises fram i 1992, og den var enkelt og greit kalt McLaren F1, og det ble kun laget 106 slike.

Bilen var virkelig et fartsmonster, og kom med 627 hestekrefter
med et dreiemoment på 650 Nm. En noen modifisert utgave av denne kjørte seg da
også rett inn i Guinness rekordbok i 1998 med en toppfart på solide 386,4 km/t.

Deretter samarbeidet de med Mercedes om en annen superbil, SLR
McLaren, men den skikkelige satsingen tok ikke til før i 2010.

Da ble McLaren Cars relansert som McLaren Automotive, som er
det selskapet som lager sportsbilene i dag.

Den aller første bilen i «moderne» tid var 12C som de bygde fra
grunn av på bare 14 måneder, og rullet ut av produksjonslokalet i juli 2011.
Denne ble raskt etterfulgt av 12C Spider i 2012, mens superbilen P1 fulgte i
2013.

Her er Spider-versjonen fra 2012:

Siden den aller første bilen i 2011, satt sammen for hånd ved
McLaren Production Centre (MPC) i Woking i England som alle andre bilene i
ettertid, har de nå kommet til bil nummer 20.000.

Bilen som fikk den æren var en 600LT Spider lansert i fjor
sommer, en bil som tok over stafettpinnen fra coupé-versjonen som de hadde
laget alle planlagte eksemplarene av.

Her er jubileumsbilen omkranset av McLaren-medarbeidere:

I dag har antall modeller spruttet opp i hele 16 biler, samt en hel rekke med spesialmodeller og racingspekket modeller.

McLaren har delt produksjonsbilene sine opp i tre
hovedkategorier, Sports Series, Super Series og Ultimate Series.

Litt lenger ned kan du du se bilder av samtlige modeller,
men først de tre kategoriene i modellene som hører hjemme der.

Sports Series:

  • McLaren 570S Coupé
  • McLaren 570S Spider
  • McLaren 570GT
  • McLaren 540C Coupé
  • McLaren 600LT Coupé
  • McLaren 600LT Spider

Super Series:

  • McLaren 675LT Spider
  • McLaren 675LT Coupé
  • McLaren 650S
  • McLaren 625C
  • McLaren 720S
  • McLaren 720S Spider

Ultimate Series:

  • McLaren P1 GTR
  • McLaren P1
  • McLaren Senna
  • McLaren Speedtail

Den aller siste bilen på lista er Speedtail, og er en helt
ny hyperbil som i likhet med F1 kun skal produseres i 106 eksemplarer.

Den tar visjonen til McLaren om å løfte formel 1-biler til
de vanlige veier et hakk nærmere realitet, for dette er ekstreme greier.

Den skal bli den raskeste bilen McLaren har satt sammen, har
1.050 hestekrefter, en toppfart på 403 km/t og gjør 0-300(!) km/t på 12,8
sekunder.

Det er formel 1-spesifikasjoner det!

Her kan du ta en titt på modellene som har sørget for at
McLaren gikk fra 1 til 20.000 på åtte år.

Kos deg!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene