Forventer en eksplosjon av store elektriske kjøretøy
Joe Biden hadde knapt satt seg i presidentstolen før han annonserte at alle statlige kjøretøy skal over til nullutslipp. Det setter ikke bare fyr på overgangen til elbiler, men også tunge kjøretøy.
Biden og ekspresident Donald Trump bryr seg begge om amerikansk bilindustri, men der slutter også likhetene. For mens Trump slåss mot overgangen av nullutslippsbiler, prøver Biden å akselerere denne for å få ned utslippene.
Og Biden har en joker i dette arbeidet ‒ den enorme føderale kjøretøyparken.
-->
Så bare fem dager inn i presidentskapet annonserte Biden at regjeringen planlegger å erstatte den føderale flåten av dagens kjøretøy som har forbrenningsmotor med elektriske. Og disse skal være «made in USA».
Så på samme tid som han skal gjøre flåten grønnere, skal også initiativet føre til at produsentene vrir arbeidskraften over til grønne arbeidsplasser. Det er ventet at det enorme innkjøpet av elektriske kjøretøy vil skape om lag en million arbeidsplasser rundt ren energi.
Nå betyr ikke dette en million nye ansatte, ettersom etterspørselen av andre typer kjøretøy naturligvis vil falle i USA. Men den amerikanske bilsektoren vil uansett bli fornyet og modernisert, for det er altså et voldsomt antall kjøretøy det er snakk om.
Ifølge myndighetene selv inkluderte den amerikanske føderale flåten av 650.000 biler, hvor rundt 100.000 er mellomstore og 40.000 er tunge lastebiler.
Så overgangen har ikke bare betydning for bilene, som jo allerede er godt i gang med skiftet. Men det betyr også mye for «truckene» ‒ lastebilene.
President Biden kunne nesten minne om Trump da han kunngjorde overgangen, og erklærte at dette var «den største mobilisering av offentlige investeringer i anskaffelser, infrastruktur og FoU (forskning og utvikling) siden 2. verdenskrig».
I tillegg til Bidens kunngjøring strammer også California inn utslippsskruen rundt lastebilene, og besluttet i fjor at 75 prosent av nye lastebiler i klassene 4-8 og 50 prosent av nye trekkvogner skal være utslippsfrie i 2035.
I sum bør dette altså sette fyr på salget av batteridrevne tunge kjøretøy i USA og dermed også resten av verden, det være batterielektriske, hydrogendrevne eller ladehybrider.
Analyseselskapet IDTechEx tror da også at dette fører til en enorm vekst av større elektriske kjøretøy, noe som er svært viktig for å få ned det totale utslippet i transportsektoren. For selv om lastebilsektoren kun utgjør rundt 9 prosent av den globale kjøretøyparken, står de store og tunge kjøretøyene for hele 39 prosent av klimagassutslippet i transportsektoren.
Analytikerne har kommet fram til at markedet per i dag er verd 1,3 milliard dollar, og dette skal mer enn tidobles på fem år. I 2026 tror IDTechEx at markedsverdien er 14,8 milliarder dollar, som økes til 54,4 milliarder dollar i 2031 og hele 121 milliarder dollar i 2036 ‒ rundt tusen milliarder kroner. Eller en billion om du vil.
Flere store selskaper har allerede signalisert at de vil over til utslippsfrie lastebiler som for eksempel Pepsi, og produsentene selv er i gang med å utvikle nye kjøretøy. Svenske Scania er en av disse, og de tror at 10 prosent av salget vil være elektrisk innen 2025 og hele 50 prosent innen 2030.
Også andre store lastebilprodusenter som Volvo og Mercedes utvikler utslippsfrie kjøretøy, så segmentet er allerede godt i gang med overgangen.
Nå er det ikke bare de tunge kjøretøyene som får elektrisk drahjelp av Biden, og de amerikanske bilprodusentene akter nok også å utnytte den voldsomme overgangen i den føderale bilaparken.
Det gjelder åpenbart Tesla, som kun lager elbiler og som også har på gang en stor pickup og en lastebil. Men de får stadig mer konkurranse på elbilmarkedet, og merker som Ford og Chevrolet er allerede godt i gang med å vri fokus over på de helelektriske.
Det kommer også flere utslippsfrie pickuper og større terrengbiler, og de mest omtalte her er kanskje den elektriske Ford F-150 og Hummer EV i tillegg til Tesla Cybertruck.
Det er også en rekke nye amerikanske merker på vei inn i markedet som har spennende elbiler på gang, slik som Rivian, Lucid, Bollinger, Lordstown, Faraday og Fisker som alle skal kjempe om markedsandeler i tiden framover.
Og om føderale kontrakter, for med Biden i presidentstolen går nå startskuddet for utslippsfrie kjøretøy også i bilen hjemland ‒ USA.
Les også: