En av de aller mest legendariske bilmodellene er utvilsomt Cobra, denne spesielle toppløse 2-seteren som kom i 1962. Roadsteren var et samarbeid mellom britiske AC Cars og Carroll Shelby, og sistnevnte produserte også bilene som ble solgt i USA.
Den originale modellen ble produsert fram til 1967, men bilen har også gjort noen små comeback siden. Selveste Ford har også prøvd å gjenopplive modellen, og viste fram et konsept kalt Ford Shelby Cobra tilbake i 2004.
-->
Men nå er Cobra offisielt tilbake, for AC Cars har fått nye krefter etter at vi har gått inn i 2020-tallet.
Sist sommer annonserte de at det er en ny Superblower på gang, en modell AC Car-gruppen lagde noen få utgaver av mellom 1998 og 2002.
Den AC Cars nå lager heter offisielt AC Cobra 378 Superblower, og byr selvsagt på alle detaljer og kvaliteter som den opprinnelige Cobraen var kjent for.
Hjertet i Cobra anno 2021 er en 6.2-liters 580 hk turboladet V8-motor, og selvsagt er de flytende linjene og den umiskjennelige muskuløse kroppsformen på plass ‒ laget for hånd!
Dette er den tredje modellen AC Cars har annonsert, for i tillegg møter de den nye tiden med en elbilutgave kalt AC Cobra Series 1 electric og en utgave kalt 140 Charter Edition AC Cobra.
I likhet med sine søstre kommer AC Cobra 378 Superblower MkIV med et fullstendig originalitetssertifikat og et «riktig» chassisnummer som tar Cobra inn i framtiden.
Nå har de altså satt sammen den første som skal selges, og det er selvsagt en stolt sjef som kan annonsere comebacket ‒ faktisk før skjemaet.
‒ Vi er utrolig stolte over å se at den første produksjonsversjonen av 378 Superblower nå er bygget, sier Alan Lubinsky, administrerende direktør i AC Cars.
‒ Det er en enorm prestasjon å produsere en slik bil av høy kvalitet før planen og midt i en utfordrende global pandemi. Dette er nok et stort skritt fremover i den pågående gjenoppblomstringen av AC Cars-merket.
Den skal i utgangspunktet kun selges i Storbritannia, og der har den fått en pris på 129.500 pund. Så billig er den ikke.
Men for det får man altså en legendarisk bil med en skikkelig brummelyd og autentiske kjøreegenskaper som er synonymt med Cobra, som AC Cars selv sier.
I tillegg til V8-motoren kommer Cobra med en 6-trinns girkasse og racinginspirerte komponenter, og på innsiden finner man blant annet håndlaget interiør i svart skinn og selvsagt myke tepper.
AC Cars sier ikke hvor mange eksemplarer de skal lage, bare at det er «få».
For oss nordmenn er det kanskje enda mer spennende med den elektriske utgaven, som hyller dem originale versjonen fra 1962. Denne ble annonsert 58 år etter at Cobraen kom, og skal dermed lages i 58 eksemplarer.
Batteriet er på 54 kWh, og den lille og vakre elbilen skal klare 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Startprisen på denne er 138.000 pund.
Slik ser elbilen ut:
Den tredje modellen er altså AC Cobra 140 Charter Edition som er ganske så identisk til den elektriske versjonen, foruten drivverket som har fått motoren som sitter i den nyeste versjonen av Ford Mustang.
Det betyr en 2.3-liters motor som leverer i overkant av 350 hk og 440 Nm, og denne versjonen har fått en startpris på 85.000 pund.
Så vi kan trygt slå fast at Cobra er tilbake, 59 år etter den kom. Og det er moro!
Les også: