Første møte med Nio ES8

Nio hadde ordnet med telt og plass på Eggemoen flyplass for at vi skulle få se på og prøve bilen i noen forhåndsbestemte øvelser.


Første bil som lanseres i Norge 23. september er SUV’en ES8, som vi fikk hilse på og kjøre litt på Eggemoen flyplass.

Pris vil ikke Nio si noe om før lanseringen.

-->
Vi mistenker at den ikke blir veldig billig ut fra de hint Nio sender ut gjennom brandingen av merket sitt.

Nio ble startet i Shanghai, fordi noen skuet ut i den grå «smogen» som trafikken skapte, og tenkte at dette må vi gjøre noe med.

Nio sin visjon, symbolisert i logoen med den øvre buen, er «Blue Sky is Coming».

Den første elbilen Nio laget er under dekket, EP9, og er en superbil som skulle sette ny rekord for elbil på Nürburgring Nordschleife.

Den satte ny rekord, og en av de 12 som er laget var på Eggemoen slik at vi fikk sett den.

I Oslo, ved Karl Johan, bygger merket sitt Nio house, der du finner designprodukter, områder for å slappe av, lekeområder for barna, områder for å ta et møte…

En Nio Café og ut fra det jeg kan forstå, mye som skal knytte merket Nio og brukeren sammen til noe mer enn «bare en bil». Dermed mistenker jeg at bilens pris ikke er tenkt å oppfattes som «billig». Vi får se hva som avsløres 23. september.

Eggemoen flyplass har god plass, og Nio hadde rigget noen kjøreøvelser vi skulle få prøve ES8 gjennom.

Kommer sterkere tilbake til de enkelte øvelsene, og de opplevelsene jeg satt igjen med, men først tar vi en nærmere kikk på Nio ES8.

Jeg tror det må være lov til å si at fronten ikke akkurat skriker etter oppmerksomhet, det ser mer ut som om man har gått for litt tidløs eleganse, uten at følelsene kanskje tar helt av på grunn av et heftig design.

Sideprofilen avslører at vi snakker om en stor bil, man kan velge mellom 6 eller 7 seter.

Nio ES8 bikker 5 meter med 2,2 cm, er 196,2 cm bred og har en egenvekt på 2.45 0kg – folk og bagasje som skal inn i bilen kan veie totalt 649 kg, noe som er i øvre sikt av nyttelast, men skal du trekke inntil 1.500 kg henger må du fort vekk ha BE-lappen med tanke på vogntogvekta.

Taklast kan du også ha på Nio ES8, og hengerfestet er avtagbart, jeg hadde nesten trodd de gikk for svingbart når prisklassen blir høy på bilen.

Selv om utsiden av Nio ES8 kanskje ikke utfordrer sanseinntrykkene altfor mye, så er det mye digg på innsiden.

Forsetene var meget gode å sitte i, men vi fikk ikke sitte i dem lenge, før vi skulle bytte med noen andre eller bytte øvelse, så vi gleder oss til å kjenne mer på setene på langtur.

De har massasje, ventilasjon og varme. Rattet justeres elektrisk, og sete, ratt og sidespeil lagres.

Rattet er godt å holde i, og i tillegg til den digitale instrumentskjermen bakom rattet har du head-up-display.

Artig design på girvelgeren, og skjermen mellom setene kan minne litt om den man finner i Mercedes-Benz S-klasse og nye C-klasse når det gjelder størrelse, bildekvalitet og trykkefølelse.

Over skjermen finner man den runde kula som har navnet «Nomi» (know me).

Når du kommer inn i bilen ser Nomi på deg og ønsker deg velkommen inn i bilen. Du kan snakke med Nomi, og be henne utføre saker og ting med bilen.

Som å endre temperatur i den klimasonen der du sitter, slå på massasjen i setet der du sitter, åpne et vindu eller soltaket, skifte radiokanal eller endre kjøremodus bare for å nevne noen få eksempler på hva Nomi kan hjelpe deg med.

Nio var på Eggemoen en knapp uke i månedsskiftet august/september, og da fortalte de at Nomi skulle kunne prate norsk om «et par ukers tid». Vi pratet med Nomi på engelsk.

Jeg tror at Nomi er med på å gi ES8 en personlighet, som bilen kanskje ikke får så mye av i det ytre designet.

På seterad 2 kan man velge om man vil ha 2 kapteinstoler, eller om man vil ha 3-seter. På rad 3 er det også 2 stoler som kan felles ned i gulvet.

Alle 4 stoler bak har ISO-fix, og i armlenet her har man en koppholder som kommer fram dersom man trykker på armlenets knapp.

Ganske så fancy løsning for koppholderne i kapteinstolene, men har ikke testet hvordan de er i praktisk bruk.

Flatt gulv i baksetet er praktisk, og ganske vanlig i biler som lages fra grunnen av som elbiler.

Legg merke til «håndtaket» under setet til å løfte opp for å bevege setet fram/tilbake.

De som sitter på rad 2 har en egen klimasone, og man kan snakke til Nomi også herfra for å be henne endre temperatur på denne klimasonen.

Et par USB-plugger har man også – ikke USB-C her.

Jeg er 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, og har mye luft over hodet mitt når jeg sitter på rad 2.

Man kan skyve baksetene på rad 2 fram og tilbake, så jeg valgte en posisjon der jeg hadde rikelig med kneplass før jeg gikk til de bakerste setene.

Selv om de to bakerste setene kommer en del opp fra gulvet, så blir knevinkelen for en voksen noe spiss helt bakerst.

Det at man ikke har en treseter på rad 2 gjør romfølelsen ekstra stor på bakerste rad, men selv med tre seter ville jeg hatt god plass til knærne mine helt bakerst.

Selv slet jeg med hodeplassen bakerst, men vil tro at alle under 175 cm vil oppleve plassen til hodet som rikelig selv om de skulle ha en like stor bakende som meg.

Har man 6 seter vil de som sitter bakerst ha hver sin USB-plugg på setene foran, jeg rakk ikke sjekke hvordan dette er løst dersom man velger 3-seteren, for den så jeg kun noen sekunder.

Men rakk da å knipse et bilde av 3-seteren. Er nok en del som går for denne løsningen, og da ender opp med 7 seter i Nio ES8.

Dersom de to bakerste setene er i bruk er plassen i bagasjerommet noe begrenset, 310 liter skal det være.

Jeg antok jeg skulle få mer tid alene med bilen, men programmet var noe «tight», så det ble ikke helt sånn dessverre.

I videoklippet litt lenger nede her kan du se at jeg legger ned ett av de bakerste setene.

Under gulvet helt bakerst er det en del plass til ladekabler og annet som man vil ha med seg i bilen.

Litt spesiell ladeluke som spinner rundt, og vi må innrømme at vi er litt usikre på hvordan den oppfører seg vinterstid.

Hvordan det ser ut å åpne og lukke den kan du se i videoklippet rett nedenfor her.

På dette arrangementet delte vi bil og hadde ofte med oss instruktør i bilen, dermed ble det ikke helt optimale filmforhold (mye skravling i bilen).

Vi gleder oss til å ha bilen mer for oss selv en vakker dag!

Vi fant ingen spor av lyktespyler, men det er visstnok noe man «ikke trenger» når man har gode LED-lys sa de. Det får tiden vise.

Det er egentlig ikke meningen at vanlige kunder skal åpne panseret, det er kun for servicefolk.

Mellom der panseret slutter og frontruta finner man et lokk på høyre side av bilen til påfylling av spylevæske, vi ser vel for oss at en trakt kan være lurt her, vi gleder oss til å teste om det er litt mindre kronglete enn det ser ut som.

Første øvelse vi testet var slalåm, her kjørte vi i komfort og i sport for å kjenne på forskjellene.

Nio ES8 har et mye mykere oppsett i komfort enn i sport, så for «krevende kjøring» er det fordelaktig å velge sportsmodus.

Når det er sagt var den langt fra «problematisk» på noe vis i det noe mykere komfortoppsettet, men det blir langt mer tydelig at det er en tung stor SUV du ratter rundt med.

I neste øvelse var det unnamanøver i omtrent 70 km/t, noe som var svært håndterbart uansett kjøremodus.

Vi antar at Nio dro oss gjennom disse to testene for å vise at de har jobbet en del med understell og fjæringsoppsett også med tanke på god handling av bilen.

Vi fikk teste akselerasjon i de ulike kjøremodusene, og de hadde satt opp noen felger der vi skulle «gå av» gasspedalen, og se hva slags hastighet vi oppnådde i de ulike kjøremodusene.

Eco var naturlig nok «det tregeste» kjøremoduset, her kom vi vel nesten opp i 90 km/t. Sport er raskest, og her kom vi opp i om lag 122 km/t på samme punkt.

0-100 km/t skal gå unna på om lag 4,9 sekunder. Man har 534 hk tilgjengelig, og det dro godt av gårde!

Vi dro så til Heen grustak, der vi fikk kjenne litt på ES8 sine egenskaper i bratte bakker.

Veldig kjekt med kamera foran bilen når man bare så blå himmel ut av frontruta!

Her brukte vi snømodus, fordi det var noe glatt oppi sandhaugen, og vi ville jo helst komme greit fram.

Her var en bil i gang gjennom løypa, og litt lenger der oppe var det en ganske heftig nedoverbakke vi fikk med oss på videoklippet vårt.

Helt essensielt med gode kameraer rundt bilen i «sandkassa», klar og god visning på skjermen.

Når det gjelder kjøremodus kan du også lagre ditt eget kjøremodus, med de innstillinger du selv ønsker på saker og ting. Her ser du valgmulighetene for akselerasjon, den regenerative bremsingen i forhold til en-pedals kjøring og styremodus/styrefølelse.

Vi fikk også kjøre en ørliten runde på landeveier rundt Eggemoen, men med to sjåfører/journalister, og en Nio-ansatt i bilen, ble det mye prating om bilen, og kanskje ikke så veldig mye «testing», så det gleder vi oss til å komme sterkere tilbake til.

Det mer generelle inntrykket var en stor grad av komfort, i seter og understell, noe som passer inn i at de nok har planer om å ligge et stykke over BYD Tang prismessig.

Etter min mening sikter de seg nok mer inn mot Audi e-tron, men her har du 6 eller 7 seter, mer plass og mer rekkevidde.

Enten du velger å trykke på den trykkfølsomme skjermen, eller du snakker med Nomi, så er det behagelige saker. Deilig materialkvalitet er det også.

Ryddige og gode skjermer, samt et godt head-up-display gjør at det er lett å trives som sjåfør, selv om man ikke fikk testet akkurat det veldig lenge denne dagen her.

Vi gleder oss til å få teste rekkevidden på Nio ES8, og om de har gjort noe med ladehastigheten som var på maksimalt 90 kW den dagen vi var på besøk på Eggemoen.

Man skal ikke se bort fra at den økes med OTA-oppdateringer – (over the air), for sammenlignet med Audi e-tron holder jo ikke 90 kW som maksimal ladehastighet.

Antatt rekkevidde: over 400 km og under 500 km – så ja, vi gleder oss til å teste det!

Vi testet ikke lading, men har kun hørt «teoretiske tall» – så det blir spennende å få teste det også!

Man får vite en del om bilens forbruk og hva det er som bruker av bilens batteri.

I testbilene var det 100 kWh batteripakke, men det skal komme flere batteripakker å velge mellom.

Man kan velge mellom å kjøpe bilen med en batteripakke, på kjent og tradisjonelt vis.

Da må man også «leve» med det valget så lenge man har bilen.

Nio har også en annen mulighet, at du kjøper bilen uten batteripakke, og leier den batteripakken som passer til det behovet du har.

Da vil du også kunne få faststoff-batteripakke den dagen det er den teknologien som brukes, du kan leie et digert batteri den eller de månedene du har mye langkjøring, og et lite batteri de månedene du kjører lite.

Det tar 3-5 minutter å bytte batteripakke når den nye «generasjon 2» batteribyttestasjon er operativ, og 15 minutter med mekanikere som heiser opp bilen og jobber noe mer «manuelt».

Denne løsningen får man også vite mye mer om 23. september, men vi synes det er spennende at noen ser for seg andre løsninger enn de tradisjonelle.

Nio ES8 er uten tvil en svært god og komfortabel elbil, men om den er «verdt prisen» vet man ikke så mye om før lansering.

Det vi er helt sikre på er at vi gleder oss til å kjøre den mer, og bli langt bedre kjent med ES8 fra Nio, for det lille vi rakk på og rundt Eggemoen gav uten tvil mersmak.

Les flere tester fra Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester