Som de fleste andre merkene skal også Jeep over på en elektrisk satsing, slik som de amerikanske konsernsøstrene Dodge, Ram og Chrysler ‒ alle fire merkene tilhører den store Stellantis-gruppen.
Jeep har allerede staket sin elektriske vei fram mot 2025, og denne inkluderer fire elbiler ‒ Avenger, Grand Wagoneer, den rene elbilmodellen Recon og Wagoneer S. Videre mot 2030 skal Jeep bli enda mer elektrifisert, og når vi går inn i et nytt tiår skal det kun selges elbiler her i Europa.
-->
En plass må de starte, og det blir med Jeep Avenger ‒ og den har endelig fått sin debut under Paris Motor Show.
Som vanlig vil Jeep fokusere på terrengegenskaper, og Avenger vil blant annet få Selec Terrain og Hill Descent Control, og Jeep melder selvsikkert at den kommer med klasseledende angrepsvinkler og bakkeklaring som skal gi den en egen posisjon i segmentet.
‒ Jeep Avenger er en milepæl for merket, og den første av en rekke helelektriske biler som skal lanseres i Europa. Den gir deg egenskapene Jeep er kjent for, i en innpakning som passer i det europeiske markedet, sier Jeep-sjef, Christian Meunier.
Innpakningen sjefen snakker om inkluderer en såkalt Emotors utvikler av Stellantis og selskapet Nidec Leroy-Somer, og denne kan skilte med 115 kW (156 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Nm.
Videre er batteriet på 54 kWh, noe som ifølge Jeep skal gi en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer. Ikke uventet er batteripakken plassert i gulvet, men en høy bakkeklaring gjør denne uansett kapabel også i terrenget. Bilen har også beskyttelsesplater under, så batteriet bør uansett være ganske så trygt.
Videre kan bilen lades med 100 kW, og 20-80 prosent er oppgitt til ganske så greie 24 minutter.
For et merke som Jeep er selvsagt fremkommelighet ekstra viktig, og de har for lengst vist fram et hybridsystem kalt 4xe hvor de kombinerer terrengegenskaper med lave utslipp.
For Jeep Norge er selvsagt en elbil som Avenger ekstra viktig.
‒ Jeep Avenger blir en ny start for Jeep i Norge, og den første bilen i en lang rekke elektriske SUVer som vi skal lanseres i Norge, sier merkesjef for Jeep hos Bertel O. Steen, Shant Håndstad.
Avenger har kun forhjulsdrift, men som nevnt kommer den med egenskaper som Selec Terrain og Hill Descent Control som blir standard på alle utgavene.
Jeep forklarer at Selec Terrain inneholder seks innstillinger, inkludert «Evo» for økt rekkevidde, «Sport», «Snø» for maksimalt grep på glatte vinterveier, «Mud» for søle og «Sand» for løst underlag.
Dette er en ganske kompakt bil som er 4,08 meter lang, så den er også kortere enn dagens Renegade som måler 4,24 meter i lengden.
Elbilen kan også skilte med en bakkeklaring på gavmilde 20 centimeter, har korte overheng både foran og bak ‒ og for terrengkjennere kan vi opplyse at den har en angrepsvinkel på 20 grader og en utgangsvinkel på 32 grader. Det er positivt både når bilen er i terreng og i byen med høye brøytekanter og andre krevende forhold.
Bakerst har Avengers et bagasjerom på 380 liter, men tross den høye bakkeklaring er innlastingshøyden kun på 72 centimeter.
På innsiden sier Jeep at det er 30 liter med oppbevaringsrom, og totalt er de to skjermene som viser infotainment og førerinformasjon på 20,5 tommer.
Bilens førerassistenter sørger for at Avenger befinner seg på nivå 2 på den autonome skalaen, og kommer med viktige ting som filholderassistent, automatisk nødbrems også for myke trafikanter og varsling når føreren er uoppmerksom.
Jeep sier at de har åpnet for forhåndsregistrering av historiens første helelektriske Jeep som altså er en B-SUV, og den første som kommer er en 1st Edition.
Her er bilder av den historiske bilen:
Les også: