Hvor smart en Smart er viser faktisk navnet, for bak dette skjuler de to opprinnelsene seg. Det var Swatch, ja, klokkegjengen, og Mercedes som sto bak merket med bybilene, og det finner man igjen i navnet.
S står nemlig for Swatch, mens M refererer til Mercedes. De tre siste bokstavene skulle vise at dette var et aldri så lite kunstverk på fire hjul, og det er som kjent art på engelsk. Så dermed ble det Smart. Eller som de selv skriver det, smart.
-->
I 2019 foregikk det en elektrisk revolusjon i bilverden, og den måtte selvsagt Smart være på. For allerede tilbake på begynnelsen av 1970-tallet var planen at den lille bilen skulle være elektrisk, men da den første bilen debuterte i 1998 var den «kun» en tradisjonell bybil.
Men for fire år siden var tiden klar for å innfri det opprinnelige punktet, og Mercedes garderte seg.
Tyskerne tok kontakt med Geely, eierne av blant annet personbilmerket Volvo og Polestar, og sammen kom de opp med en plan for elektriske Smart klar for den nye tiden.
Mercedes skulle designe bilene, mens Geely skulle produseres dem, og dermed var det bare å sette i gang.
Smart #1 er ventet inn til landet i ganske nær framtid, og er ikke overraskende en ganske kompakt bil som strekker seg 4,27 meter i lengden.
Men den er større enn da man kanskje ville trodd, og bilen er faktisk noen centimeter lengre enn for eksempel Hyundai Kona ‒ som jo var veldig populær her i Norge en periode.
Tidligere har Smart oppgitt en rekkevidde på 420 kilometer for den ordinære utgaven som har hele 272 hk, mens den sportslige Brabus-utgaven til #1 med hele 428 hk skal rulle 400 kilometer etter WLTP-standarden.
Men Smart har selvsagt mer på gang, og nå viser de den andre modellen i den nye satstingen som blir den tredje i modellfamilien de planlegger. Denne blir altså Smart #3.
Og tunerne over hos Brabus bør iallfall juble over denne, for her snakker vi om en sportslig SUV. Det betyr som kjent coupélinjer.
Mer eksakt viser skissene at Smart #3 ser slik ut:
Det er altså Mercedes som står bak de ytre og innvendige linjene til #3, og bilen viderefører prinsippet kalt «sensual producty». Smart forklarer at interiøret er ganske så originalt og er definert av glatte linjer og atletiske kurver, og resultatet er ifølge dem selv en følelsesmessig ikonisk bil.
Foran byr bilen på slanke LED-frontlykter og en framtredende hainese samt en bred A-formet grill.
Videre forklarer Smart at på sidene møtes det fremtredende tofargede taket og den glatte, kontinuerlige e-linjen som forbinder A-stolpen og C-stolpen, og dette skal skape en elegant og sportslig silhuett.
Skissene viser også store hjul, og dette gir #3 et kraftig uttrykk, og kjølekanalene viser også at dette skal bli en liten kraftpakke.
Det følger Smart #3 opp med en ganske så ekte sportsbil-greie bakerst, nemlig en spoiler. Smart opplyser også at bilen er utstyrt med baklykter som har pikselerte elementer.
Hvordan bilen faktisk ser ut på ekte får vi vite allerede 18. april, for Smart #3 skal vises under årets Auto Shanghai.
Men at den tar designfilosofien til Smart #1 er ganske klart, og slik ser den første bilen i den helelektriske alderen ut:
Les også: