Fornyer Toyota Camry

Folkekjære Toyota Camry gjorde europeisk comeback i fjor, og allerede nå blir den enda litt nyere.


Det er ikke sikkert du en gang la merke til det, men i 2005 forsvant Camry plutselig fra nybilforhandlerne i Europa. Det var flere grunner til nettopp dette.

Modellen som kom tilbake i 1982 solgte ikke lenger like mye som i glansdagene, og Toyota bestemte seg like godt for dumpe den i et forsøk på å vri fokus over på Avensis-modellen og Lexus-merket. Men det betydde ikke at Camry ble vraket som en modell, for den levde videre i andre markeder utenfor Europa.

-->
Men tiden, spesielt i bilverden, har forandret seg voldsomt det siste tiåret, og Toyota fant ut at det var plass til både den og Corolla ‒ en annen modell som hadde lidd samme skjebne.

Så i 2019 gjorde en helt ny Camry comeback, og selges nå i mer enn 100 markeder og nærmere seg raskt drømmegrensen på 20 millioner solgte eksemplarer.

Og er den verdens mestselgende store sedan, mer enn 700.000 i året, må den også holde tritt med tiden.

Nye Camry er laget på TNGA-plattformen, og kommer som alle andre Toyota-modeller som hybrid. Nå får den et enda friskere design, og ikke minst mer teknologi.

Designmessig får den en ny front, nye felger på enten 17- eller 18 tommer og en ny dyp utvendig gråfarge.

Fronten har fått en redesignet frontfanger hvor øvre og nedre griller skal gi et mer dynamisk, raffinert utseende og inntrykk av en noe bredere bil. Nederste del av grillen blir mulig å få i enten svart eller mørk grå utførelse, mens ornamentene på sidene kommer enten i krom eller sølv.

Grillen strekker seg langt ut til sidene, og understreker på den måten bilens brede framtoning.

På innsiden blir den enda mer eksklusiv med nye stoff- og fargevalg, og ikke minst en ny og større 9-tommers skjerm plassert litt høyere og med forbedrede tilkoblingsmuligheter.

Toyota er ikke helt der hvor de fysiske knappene og brytere erstattes av skjermen, og disse er enkelt tilgjengelig for å bedre brukervennlighet under alle kjøreforhold.

Den japanske giganten sier også at det oppdaterte multimediasystemet har raskere programvare og skjermrespons, og kommer med tilkobling til både Apple CarPlay og Android Auto.

Også rent designmessig har både instrumentpanelet, midtkonsollen og dørene fått seg et løft, likeså forsetene.

I tillegg melder Toyota at nye Camry Hybrid blir utstyrt med den seneste Toyota Safety Sense-pakken, hvor en rekke nye sikkerhetssystemer bidrar til å gjøre bilen enda mer kollisjonssikker enn tidligere.

Og her er det mye nytt.

En rekke nye egenskaper har blitt lagt til pre-kollisjonssystemet (PCS), inkludert oppdagelse av motgående trafikk på dagtid, nødstyringsassistanse (ESA) og svingassistanse i kryss.

Den adaptive cruisekontrollen (ACC) kombinert med skiltleser (RSA) gir en enda mer intelligent og adaptiv cruisekontroll som kan tilpasse farten etter skiltingen og redusere farten før svinger.

Den får også kjørefeltsporing (LTA) som hjelper til med å holde bilen i riktig kjørefelt, og forbedringene skal også gi mer presis kjørefeltoppdagelse, raskere reaktiveringstid og en enda bedre håndtering av situasjonene.

Ferske Camry blir altså hakket nyere, og skal ifølge Toyota være klar til høsten.

Her kan du sjekke den ut litt nærmere:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter