Forløperne til Panamera

Porsches første «sports-coupé» med fire dører runder 10 år, men før Panamera kom var det noen svært spesielle konsepter som er verd å sjekke ut.


De som har sittet på en Porsche 911 vet at det også er noen
bakseter der, men å komme seg inn bak der krever akrobatiske evner og helst
ganske så korte bein.

Det er kanskje en 2+2, men i praksis er det en modell for to
voksne personer.

En bil for fire personer har Porsche drømt om så lenge de
har bygd biler, og det er som kjent en god stund nå. Og de har virkelig prøvd,
og gått på snørra mer enn én gang.

Ikke før Panamera kom for ganske nøyaktig 10 år siden traff
de blink, noe som ga umiddelbart utslag på salgsstatistikken.

Porsche hadde opprinnelig satt seg som mål å produsere
20.000 Panamera i året, men dette er overgått med totalt 235.000 biler så
langt.

Kombinasjonen sportslig og luksuriøs traff altså blink, og «sedanen»
har faktisk rukket å runde 10 år nå.

Vi feirer med et tilbakeblikk på noen av de spektakulære bomskuddene,
og dette bør du absolutt ikke gå glipp av.

Det første prøveskuddet kom på 1950-tallet og het Type 530.

Bilen var basert på den første skikkelige Porsche-modellen
kalt 356, og som vi ser er det en todørs variant med ganske så smekre linjer.
På innsiden hadde Porsche satt inn fire seter, og i motsetning til 911 var det
god plass også i de to bak.

Type 530 hadde nemlig forlenget akselavstand, større dører
og et løftet tak bak som ga ekstra plass til de bak.

Men hva kan vi så si om den neste modellen ut? Denne her:

Her snakker vi om en firedørs prototype av 911 på
1960-tallet, og den ser vel litt … snodig ut, kanskje? Det er vel kanskje ikke noe
rart at Porsche lot tegningene for denne støve ned etter hvert.

Det neste forsøket var heller ikke av det beste, for slik så nemlig den bilen ut:

Denne kom på 1980-tallet, og var basert på 928 ‒ i utgangspunktet
en flott GT-modell.

Porsche fant ut at de like gjerne kunne forlenge 928, og
dermed også presse inn et par dører til. Tja, kanskje greit de ga seg etter
forsøket.

Neste ut var en modell du kanskje ikke drar kjensel på, og det er heller ikke så rart.

Type 989 var en coupévariant med fire dører, fire seter og
en diger V8 under panseret. Faktisk fant flere designelementer fra 989 veien
til den neste 911, nærmere bestemt 993-generasjonen.

Men 989 forble en prototype, og forsvant fra kartet av
økonomiske årsaker i 1992.

På 1990-tallet slet Porsche med økonomien, og var nødt til å
ta grep. Det innebar å tenke utenfor den tradisjonelle boksen, og igjen kom
idéen om en firedørs sedan.

Men også flere andre.

Som for eksempel en litt mer folkelig versjon av 911, og en
slik ny type modell hvor bilene lignet på en terrengbil men ikke var det.

Det resulterte i både Boxter og SUV-modellen Cayenne, to
modeller som hjalp Porsche inn i en ny tid.

Men det resulterte også i en tredje modell, og denne gang skulle endelig drømmen om en firedørs «sedan» realiseres.

Porsche kom opp med tre utgangspunkt for en ny modell, og disse ble kalt «Mirage», «Meteor» og «Phantom». Elementer fra alle de tre fant til slutt veien inn i en ny modell, men hovedelementene kom fra det mer muskulære konseptet til Mirage.

Her den konseptmodellen:

Ingen av de tre navnene overlevde, for Porsche hadde nemlig oppdaget
det meksikanske langdistanseløpet Carrera Panamericana.

Dermed ble den nye modellen hetende Panamera.

Verdenspremieren var 19. april 2009, og G1 som den var kjent internt som var full av teknologi og luksus og bød også på motorer fra 250 til 550 hestekrefter. Det var til og med mulig å få den som hybrid allerede den gang.

I 2013 ga de modellen en ansiktsløfting og kom på samme tid med
en «direktørversjon» i hovedsak rettet mot det kinesiske markedet. Den hadde lenger
akselavstand, og du kjenner den nå i dag som Gran Turismo.

I 2016 kom 2. generasjonen kjent som G2, og da kom også den tredje versjonen ‒ Sport Turismo.

I dag finnes det en rekke varianter av Panamera, og
toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid byr på intet mindre enn 680 hestekrefter
og er altså en lynrask cruiser.

Porsche er i gang med en ny generasjon Panamera, og tiden får vise om den blir den enda mer elektrisk enn dagens ville hybridversjon. Men at den kommer med fire dører er vi ganske så sikre på.

Les mer om:

Nyheter