Bilene blir stadig mer elektrifiserte og automatiserte, og nå skal ladingen av elbilene også bli robotisert. Det er iallfall målet til Ford.
Ladingen er fortsatt en hemsko for utrullingen av elbiler, men det største hinderet er ladefarten ‒ som er ganske mye lengre enn de få minuttene man trenger for å pumpe drivstoff ned i tanken.
-->
En annen ting er selve betalingen, som fortsatt er unødvendig komplisert og skjer ofte via apper og diverse abonnentsløsninger.
Men det kommer stadig forbedringer på begge disse feltene, og det jobbes også med å gjøre selve koblingsprosessen enklere.
En ting er de trådløse laderne som blant andre Volvo forsker på, og her kan elbilene bare parkere under et rådløst ladepunkt i veien og ladingen starter. Smart og særs enkelt.
En annen ting er automatisk ladetilkobling av elbilene.
Dette viste blant annet Tesla fram for sju år siden i form av en automatisert ladearm som selv koblet ladekabelen til bilen, og Volkswagen har også vist en lovende variant av denne.
I 2019 viste Tyskerne fram en lite laderobot som for eksempel kunne tråkle seg fram i et parkeringshus, og deretter lade opp elbiler. Hele denne prosessen var helautomatisert, så det var bare å trykke på en app så kom roboten rullende til bilen.
Nå slår altså Ford et slag for den automatiserte ladingen, og robot-ladestasjonen som de nå tester er en del av et større forskningsprosjekt for å utvikle «automatiske ladeløsninger for elbiler og fullautomatisert lading for selvkjørende biler», som de selv melder.
‒ Vårt mål er at alle skal kunne forflytte seg fritt rundt. Akkurat nå er det å fylle opp en bensin- og dieselbil eller lade opp en elektrisk bil en utfordring for noen sjåfører, sier forskningsingeniør hos Ford Europas Research and Innovation Center, Birger Fricke.
‒ Med robotladestasjonen blir dette enklere.
Systemet er ganske enkelt. Via FordPass-appen kan elbilistene aktivere robot-ladestasjonen som åpner et deksel til ladestasjonen, og via et lite kamera finner en ladarm fram til ladekontakten og kobler kabelen til.
De som deltar på pilotprosjektet som nå er i gang kan deltakerne overvåke ladestatusen via appen, og når ladingen avsluttes kobles kabelen automatisk fra bilen.
Men Ford er ikke bare ute etter å forenkle hverdagen til elbilistene, for de tenker også på noen brukere som ofte blir oversett.
– Jeg stoppet å fylle opp tanken på bilen min for flere år siden. Det gjør ektemannen min for meg. Det ble rett og slett for krevende. Med robotladestasjonen trenger jeg i framtiden ikke lenger være avhengig av andre for å få gjort dette, sier Angela Aben, som jobber med kommunikasjon i Ford Europa og er rullestolbruker.
En helautomatisk lading vil altså være til god hjelp for de med nedsatt funksjonsevne, mobilitetsutfordringer og eldre.
Når det gjelder den fullautomatisert lading, sikter Ford til biler som i forhåpentlig ikke altfor fjern framtid de selvkjørende bilene. Her kan du sitte hjemme i sofaen med bilen parkert utenfor døra, og før du setter deg i bilen kan du sende bilen til ladingen på en slik automatisert ladestasjon.
Så dermed har du et oppladet batteri når du setter kurs for hytta.
Ford sier at forskningsprosjektet er en del av deres store elektrifiseringsplan, og et oppfølgingsprosjekt med hurtigladenettverket Ionity skal se på hvordan robotladestasjonen ytterligere kan forbedres.
Så forhåpentlig er det mer i vente.
Les også: