Til neste år får alle elbilene moms på summen over 500.000 kroner. Ford løser dette ved å senke prisene på Mustang Mach-E tilsvarende det momsen utgjør på salgsprisen.
Det blir som kjent innført moms på elbiler til neste år. Ap og Sp signaliserte tidlig at dette ville komme, og ettersom den nye avgiften først skulle slå inn på 600.000 kroner møtte de ikke altfor mye motbør.
Men de så muligheten for å treffe langt flere og dermed få inn langt mere inntekter på elbilene, og senket grensen til 500.000 kroner. Det betyr at svært mange populære elbiler blir truffet av den nye momsen, og det er faktisk litt krise akkurat nå.
-->
For bilindustrien er truffet av en rekke uheldige omstendigheter, hvor pandemi, krig og delemangel både gir til dels lange venteliste og økende produksjonskostander.
Verst er det for de som har bestilt en ny elbil som koster over en halv million kroner, og ikke vet når de får levert den. En elbil som for eksempel koster 600.000 kroner og blir levert i januar neste år framfor desember i år, får 25.000 kroner med moms på toppen av kjøpesummen.
Det er en stor ekstraregning i en tid der alt blir dyrere.
Det bryr regjeringspartiene seg lite om, men det gjør heldigvis Ford Norge.
De er faktisk så bekymret for ekstraregningen at de like godt dekker den nye momsen for 2023-modellene av Mustang Mach-E. Dermed får ikke disse elbilene som koster over en halv million et prishopp som de ellers ville fått.
– Et innslagspunkt for moms for elbiler på 500.000 kroner vil ramme veldig mange vanlige familiebiler, og vi er skuffet over at myndighetene ikke som et minimum står ved Hurdalsplattformen der innslagspunktet var satt til 600.000 kroner, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Han sier at det er viktig for Ford Norge å sikre at taktskiftet til elbiler fortsatt opprettholdes, og at de vil bidra til større forutsigbarhet for kundene. Ja, to ting som strengt tatt politikerne selv burde hatt fokus på.
‒ Det er mye usikkerhet i markedet rundt innføringen av moms på elbiler som blir bestilt i dag, men som først blir utlevert i 2023. For å redusere denne usikkerheten, og gi våre kunder en mer forutsigbar og konkurransedyktig pris på sin nye helelektriske Mustang Mach-E med levering i 2023, har vi nå valgt å gjøre denne prisreduksjonen på alle varianter av modellår 23 som forventes å bli berørt, sier den administrerende direktøren.
Det er fem varianter av Mustang Mach-E på det norske markedet, og fire av disse får moms allerede før ekstrautstyret er valgt. Momsen ville ha gjort disse fra 9.320 kroner og opp til 36.740 kroner dyrere, og det er denne ekstrautgiften som Ford vil dekke.
Slik ser regnestykket ut:
2023-versjonene til Mach-E går inn i produksjon 31. oktober, og Ford har flere nyheter knyttet rundt disse.
Hengervekten for Long Range RWD og Long Range AWD vil øke fra 1.000 til 1.500 kilo, og kuletrykket vil øke til 60 kilo.
Samtlige varianter blir også godkjent for taklast, maks 75 kilo for de uten panoramatak og 65 kilo for de som har et slik, og tidligere i år innførte også Ford Norge også 5 års fri service på alle biler som er kjøpt fra og med 12. april i år.
‒ Vårt mål er at Mustang Mach-E skal være den beste elbilen i sitt segment på det norske markedet. Derfor har vi, og vil fortsette med å forbedre både bilen og servicetilbudet. Vi vet at mulighet for taklast, økt tilhengervekt og fri service i 5 år har blitt svært godt mottatt i markedet, sier Berg.
‒ Med disse betydelige prisreduksjonene, spesielt på våre aller mest populære varianter, er vi trygge på at Mustang Mach-E vil fremstå som et enda bedre valg for enda flere nordmenn, avrunder den administrerende direktøren hos Ford Motor Norge.
Les også: