Ford har fått den første europeiske godkjenningen til bruk av et litt mer utvidet selvkjørende system. (Foto: Ford)
Ford med stort steg mot selvkjørende biler
Som den aller første i Europa har Ford fått en formell godkjenning for bruk av et nivå 2 håndfritt avansert førerassistansesystem for bruk på motorveier. Se video.
La oss ta de «dårlige» nyhetene med en gang. For selv om noen hevder at dette åpner for selvkjørende biler, er ikke Ford helt der ennå.
‒ Selv om mange rapporter har antydet at Ford har lansert Storbritannias første «selvkjørende» bil, er dette den neste utviklingen innen assistert kjøreteknologi. Når det er aktivert, vil systemet kontrollere hastighet og avstand fra bilen foran, samt holde bilen sentrert i kjørefeltet.
-->
Sitatet tilhører Tom Leggett, en teknologi-spesialist over hos Thatcham Research, det britiske sikkerhetsselskapet som blant annet er partner med kollisjonstesterne Euro NCAP.
Men det bør ikke sette en altfor stor demper på nyheten, for nå som det britiske transportdepartementet har åpnet for at Fords BlueCruise-teknologi kan tas i bruk på 3.700 kilometer med motorvei i England, Skottland og Wales er dette et langt steg mot nettopp selvkjørende biler.
Myndighetene har mer spesifikt åpnet for «Blue Zones», og når Ford Mustang Mach-E-bilene befinner seg i disse kan førerne ta i bruk den såkalt «hands-off, eyes-on»-teknologien i hastigheter opp mot 130 km/t.
BlueCruise-systemet overvåker veimerking, fartsskilt og trafikksituasjonen rundt bilen for å kontrollere styring, akselerasjon, bremser og bilens plassering i kjørefeltet, forklarer Ford.
Systemet sørger også i likhet med moderne adaptive cruisekontroller for at bilen holder en trygg og god avstand til bilene foran, selv om trafikken stopper helt opp.
I tillegg passer infrarød kamerateknologi på at personen i førersetet faktisk følger med, for igjen ‒ dette er ikke fullstendig selvkjørende biler.
– Når Ford BlueCruise-teknologien nå blir det første håndfrie førerassistansesystemet av sin type som blir godkjent for bruk i et europeisk land, er det et viktig øyeblikk for bilindustrien, sier Martin Sander, General Manager, Ford Model e Europe.
‒ Det å kjøre på motorvei kan være både krevende og skremmende for mange. Med BlueCruise blir kjøreturen litt mindre kjedelig. Føreren får også litt ekstra selvtillit og en mer komfortabel kjøretur.
Foreløpig er det altså kun britiske Mach-E-biler som får denne assisterte kjøreteknologien, og det gjelder enn så lenge kun 2023-modeller av elbilen.
Men Ford forventer at BlueCruise også blir aktivert i andre europeiske land når de regulatoriske forholdene tillater det, og melder at de vil rulle ut systemet i flere av de kommende Ford-modellene i årene fremover.
Et viktig argument for å ta i bruk selvkjørende teknologi er at denne potensielt kan gjøre trafikken enda tryggere, for teknologien blir som kjent verken trøtt eller ukonsentrert ‒ to ting som fører til ulykker.
Men da må teknologien fungere prikkfritt, og Ford har testet BlueCruise på mer enn 1,1 millioner kilometer. Den britiske transportministeren er da også sikker på at Fords løsning er trygg.
‒ De nyeste avanserte førerassistansesystemene bidrar både til at det blir enklere å kjøre, men kan også hjelpe til med å gjøre det tryggere ved at det reduserer risikoen for førerfeil, sier Jesse Norman.
Utfordringen med å innføre ny selvkjørende teknologi er at føreren stoler for mye på denne, og følger ikke med i trafikken i det hele tatt.
Dette har Ford altså løst med et kamera som følger med øynene og hodestillingen til føreren. Og nei, du kan ikke lure dette med solbriller, for også dette har Ford tatt høyde for.
Om systemet merker at føreren er uoppmerksom vil det først komme opp advarsler i instrumentpanelet, så følger en lydalarm, en aktivering av bremser og til slutt bremses bilen.
Det samme skjer hvis føreren ikke plasserer hendene tilbake på rattet når de forlater en Blue Zone, forklarer Ford.
‒ Det er en god grunn til at Ford BlueCruise er det første håndfrie førerassistansesystemet av sitt slag som er godkjent for bruk i et europeisk land, sier Torsten Wey, chief engineer, Advanced Driver Assistance Systems i Ford Europa.
‒ Vi har ettertrykkelig bevist at det kan støtte føreren samtidig som det fremdeles krever at de følger med på veien for å ivareta sin egen og andres sikkerhet når systemet er aktivt.
Så hva er nytt med dette systemet i forhold til de som allerede er på plass?
‒ Det som gjør dette annerledes, er at for første gang noen gang vil sjåførene få lov til å ta hendene fra rattet. Men øynene deres må være rettet mot veien videre, og vi kaller dette «hands-off, eye-on»-kjøring, forklarer Tom Leggett hos Thatcham Research.
‒ Før BlueCruise kan aktiveres, vil et robust førerovervåkingssystem som bruker infrarøde kameraer plassert i instrumentgruppen, sørge for at sjåføren har øynene på veien. Det er avgjørende at sjåføren ikke har lov til å bruke mobilen, sovne eller utføre noen aktivitet som fjerner oppmerksomheten fra veien, legger han til.
Så nei, vi er ikke kommet helt til nivå 4 på den selvkjørende skalaen ‒ det som åpner for at bilen ikke trenger en fysisk person bak rattet.
Men som videoen viser har Ford tatt et godt steg mot slike biler, og drømmen om selvkjørende biler rykker stadig nærmere.
Les også: