Du tenker kanskje at Google og Apple for lengst har inntatt bilene, for i dag støtter de fleste nye biler både Android Auto fra Google og CarPlay fra Apple. Dette er løsninger som lar brukerne koble smarttelefonene sine opp mot infotainment-systemet, men selve operativsystemet som driver infosystemet står bilprodusentene selv bak.
Men i 2017 bestemte Volvo seg for å slippe Google enda dypere inn i bilens systemer, og resultatet av samarbeidet ser vi i form av elbilen Polestar 2. Dette er verdens første bil som er utstyrt med Googles infotainment-system basert på operativsystemet Android Automotive OS.
-->
Dette åpner døren til en helt ny verden, og Volvo har nylig annonsert en ny tjeneste kalt «Innovation Portal» hvor både profesjonelle og frittstående utviklere fra hele verden kan utvikle apper.
Her åpner Volvo opp sitt programmerings-grensesnitt (API), noe som er viktig for å lage integrerte apper. Det betyr at utviklere for eksempel får tilgang til bilens dashbord-data, som lade- eller drivstoffnivå og kjørelengde ‒ og kan bruke dette til å bygge nye tjenester.
Volvo tilbyr også en såkalt emulator i portalen, og denne gjenskaper Android Automotive-operativsystemet og Google-apper som brukes i nye Volvo-biler. Det betyr at du kan gjenskape bilens dashbord på datamaskinen, og deretter teste appen du har utviklet.
Det blir altså mulig å sitte hjemme og utvikle en app spesialdesignet for en Volvo, og hvor kult er det?
Bilprodusentene har altså vært skeptisk til å slippe utenforstående så dypt inn i bilenes operativsystemer, men den tid virker nå å være forbi.
Ford ruller nemlig i hjulsporene til svenskene, og har inngått en avtale med Google som skal løfte infotainment-systemet til et nytt digitalt nivå.
Dette er en 6-årig partneravtale, og resultatet av dette er at biler fra Ford og Lincoln fra 2023 kommer med en infotainment-systemet drevet av Googles operativsystem.
For å få mest mulig effekt av samarbeidet har Ford og Google opprettet en gruppe kalt «Team Upshift», som skal utnytte begges ekspertise for å lage nye digitale løsninger som tar persontilpassede brukeropplevelser opp til et nytt nivå.
Det betyr potensielt nye prosjekter som kan omfatte alt fra å utvikle nye måter å kjøpe bil på til nye datadrevne eierskapsløsninger.
– Ford fortsetter sitt største skifte i vår egen historie, med både elektrifisering og tilkoblede og selvkjørende biler. Samtidig vil Google og Ford etablere et samarbeid om innovasjon som virkelig sørger for at vi kan levere en overlegen kundeopplevelse og modernisere vår forretningsdrift, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Farley.
Et viktig framtidig område for bilprodusentene er datalagring, for smarte og selvkjørende biler må kunne utveksle informasjon i sanntid for å gjøre disse mest mulig sikre. Også her skal Ford samarbeide med Google, som er langt framme med sin Google Cloud.
‒ Vi er stolte av samarbeidet om å bruke det beste av Googles AI (kunstig intelligens), dataanalyse, databehandlings- og skyplattformer, slik at vi kan videreutvikle Fords virksomhet og utvikle bilteknologier som holder folk trygge med tilkoblede biler, sier Sundar Pichai, administrerende direktør i Google og Alphabet.
Når det gjelder operativsystemet, så blir selvsagt Googles egne tjenester og apper tilgjengelig i infotainment-systemet, slik som Google Maps. Og som hos Volvo åpnes det også for at andre kan utvikle nye apper for å gi bileierne en enda bedre og mer personlig eieropplevelse.
– Vi er svært opptatt av å utvikle produkter og tjenester fra Ford som brukerne «bare må ha.» Med denne integrasjonen åpner vi for denne utviklingen, samtidig som Ford og Lincoln-kunder sømløst får tilgang til Googles verdensledende og smarte apper og tjenester, sier Jim Farley.
Les også: