‒ Med E-Transit Custom redefinerer Ford Pro hva et nyttekjøretøy kan gjøre i en ny digital tidsalder. Våre kunder har gjort Transit Custom til det mest populære nyttekjøretøyet i Europa, og vi har samarbeidet tett med kundene våre i over 50 år for å hele tiden skreddersy nyttekjøretøy etter deres ønsker, sier Ford-sjef Jim Farley.
‒ Nye E-Transit Custom er utviklet for å dekke deres (kundenes) behov – en Transit for en ny æra, men fremdeles en som får jobben gjort, slår han fast.
-->
Den nye elvarebilen i 1-tonns-segmentet kan by på nyttelastkapasitet på 1.100 kilo og en lav gulvhøyde i lasterommet for enklere lasting. Den har også en maks tilhengervekt på 2.000 kilo som mange setter pris på.
I tillegg har elbilen som er utviklet helt fra bunnen av uavhengige hjulopphenget bak og ifølge Ford en klasseledende sterk motor, og dette skal levere «en kjøreopplevelse på et helt nytt nivå for kundene», som de selv sier.
– I kombinasjon med Ford Pros nye tjenester og software, er E-Transit Custom et revolusjonerende tilbud til europeiske varebilkunder, mener CEO i Ford Pro, Ted Cannis.
‒ Disse bedriftene bidrar samlet med hele 786 milliarder euro til Europas økonomi. Med E-Transit Custom vil de få en lenge etterlengtet boost i produktiviteten sin når de går over til helelektriske varebiler.
Nå er ikke en E-Transit noe nytt. Ford har allerede hovedmodellen på plass, og det er solgt 8.300 slike biler så langt.
Custom-utgaven er en av fire nye elvarebiler som Ford Pro skal komme før 2025, og produksjonen av den nye E-Transit-utgaven skal starte til høsten 2023.
– Det er ikke lett å følge opp en suksess som Transit Custom, som har vært Europas mest solgte varebil, men med nye E-Transit Custom har vi virkelig lykkes, sier general manager i Ford Pro Europa, Hans Schep.
‒ Den representerer et stort sprang fremover – noe kundene definitivt vil merke. Den er utviklet helt fra bunnen og har et uslåelig tilkoblet økosystem av software og tjenester som vil redefinere produktivitet for våre kunder.
Et område som elektriske varebiler har hengt litt etter de elektriske personbilene på er rekkevidden, men dette hullet skal E-Transit Custom krympe.
Bilen er utstyrt med et batteri på 74 kWh netto og har arvet en løsning som den nye og suksessfulle pickupen Ford F-150 Lightning byr på ‒ nemlig 82 Ah pose-celler. Det betyr 12 prosent mer energitetthet i forhold til batteriet som E-Transit er utstyrt med.
Det gir en rekkevidde som Ford forventer blir på 380 kilometer, som ifølge produsenten er mer enn fire ganger den gjennomsnittlige kjørelengden som varebiler i 1-tonns segmentet tilbakelegger daglig.
Når det gjelder ladingen åpner E-Transit Custom for hurtiglading på 125 kW, og i så fall vil 15-80 prosent lading gå unna på 41 minutter. Hjemmeladingen åpner for 11 kW, noe som gir en ladetid på 7,8 timer.
E-Transit Custom blir tilgjengelig med to forskjellige motorer, en som yter 135 hk eller en som yter 217 hk. Begge byr på 415 Nm dreiemoment.
Bilen kommer også med noe som heter dampinjisert varmepumpeteknologi, og denne brukes for å varme opp og kjøle ned førerkupeen. Dette systemet skal forbedre energieffektiviteten og gi lengre rekkevidde.
I tillegg kommer E-Transit Custom selvsagt med de siste løsningene som Ford har utviklet, noe som betyr trådløse oppdateringer (OTA) og det digitale økosystemet som de har utviklet.
Dette er ifølge Ford selv noen av høydepunktene som den nye E-Transit Custom byr på:
Mobilt kontor: Med dette tilvalget kan rattet foldes til et lite bord som kan brukes til alt fra å jobbe på PC-en, fylle ut papirer eller nyte lunsj. Denne pakken inkluderer sterkere LED-lys for å lyse opp dette arbeidsområdet, og oppbevaringsmuligheter for dokumenter og andre enheter mellom setene.
Leveringsassistent: Når denne programmerbare funksjonen er påslått og føreren setter bilens girvelger i park, kan bilen automatisk lukke alle åpne vinduer, sette på varsellys og sørge for at bilens dører låses når føreren har forlatt bilen. Når leveringen er gjort og føreren kommer tilbake igjen, låses bilen automatisk opp og vinduene lukkes opp slik de var før bilen stoppet for å gjøre en levering.
Digital nøkkel: Dette systemet fungerer som et nøkkelkort på et hotell med basis i NFC teknologi. I stedet for at operatører skal bruke mye tid på håndtering av flere nøkler, kan de enkelt gi tilgang til mange og holde oversikt over NFC nøkler og kjøretøy.
ProPower Ombord: Akkurat som i nye E-Transit kommer E-Transit Custom med ProPower Ombord. Dette er et unikt system som gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan brukes med inntil 2,3 kW.
Den elektriske Custom-versjonen har senket taket i forhold til dagens Custom til litt under 2 meter høy, og dette åpner blant annet for parkering i parkeringshus.
Varebilutgaven av E-Transit Custom har et varerom som strekker seg fra 5,8 kubikkmeter til 9 kubikkmeter og en maksimal lengde på 3,45 meter.
En dobbelkabin varebil og kombivarianter blir også tilgjengelige, og samtlige utgaver kan leveres med kort eller lang akselavstand og høyt eller lavt tak, opplyser Ford.
Ford E-Transit Custom byr også på en ny funksjon som heter Driver Focus Mode, og denne bruker sensorer slik at varme og ventilasjon blir rettet mot plasser inni kupeen hvor det er registrert at det sitter noen.
Her hjemme forventer Ford Norge at den nye elektriske varebilen vil treffe ganske så blink i markedet.
‒ Vi har allerede en enorm interesse for nye E-Transit her i Norge. Med nye E-Transit Custom vil vi garantert oppleve en veldig stor etterspørsel på det norske markedet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
‒ Både den elektriske rekkevidden, kjøreegenskapene, de svært mange unike løsningene og ikke minst vårt økosystem av software og tjenester for å øke produktiviteten og redusere eierkostnader og nedetid – vil styrke Transit Customs posisjon som en av de store varebilfavorittene på det norske markedet.
Her er bilder av den potensielle salgsfavoritten, Ford E-Transit Custom:
Les også: