De store bilmerkene satser tungt på elbiler, men det er et problem. Europeiske kunder er ikke helt klare for slike biler.
Fords europeiske toppsjef Martin Sanders sa i et møte hos Financial Times at planene om å selge bare elbiler i Europa innen 2030 ikke er relevante lenger. Grunnen er salget av elbiler er under forventningene.
Blant annet gjør Storbritannias strenge krav hvor Zero-Emission Vehicle (ZEV)-mandatet betyr at 22 prosent av nye biler som selges må ha nullutslipp, at de må selge biler med forbrenningsmotorer i andre europeiske land.
Elbiler har bare stått for bare 17 prosent av salget av nye kjøretøy i Storbritannia så langt i 2024. Prosentandelen av elbilsalget må øke hvert år til 100 prosent i 2035, ellers vil bilprodusenter møte en bot på over 150.000 norske kroner for hvert kjøretøy som misser målet.
‒ Vi kan ikke presse elbiler inn i markedet så lenge det ikke er etterspørsel, og vi kommer ikke til å betale bøter, sa Sanders under Financial Times’ konferanse Future of the Car Summit i London.
‒ Det eneste alternativet er å ta våre forsendelser av forbrenningsmotor-kjøretøy til Storbritannia og selge disse bilene et annet sted.
Selv om Ford er det første bilmerket som prater om å holde tilbake bensin- og dieselmodeller for å unngå straffebøter i Storbritannia har dette skapt bekymring hos flere bilprodusenter.
Carlos Tavares som er toppsjef for verdens tredje største bilprodusent Stellantis sa nylig at Storbritannias tilnærming kan sette bilprodusentenes framtid i fare da de risiker å selge bilene med tap.
Stellantis er eieren av blant annet Citroën, Fiat, Opel og Peugeot.
Til Autonews sier Martin Sander at det i resten av Europa blir kundenes etterspørsel som styrer hva de skal produsere.
‒ Om vi ser sterk etterspørsel etter for eksempel plug-in hybrid biler kommer vi til å tilby disse, sa han.
Ford-sjefen oppgir også at de fortsatt vil bestrebe seg til å gå over til kun elektriske biler, men tidsgrensen er nå fjernet fra deres målsetninger.
Ford har nylig investert 22 milliarder kroner i sin fabrikk i Køln for å bygge elbilen Ford Explorer som er basert på Volkswagens MEB-plattform, selv om det for tiden er usikkert hvordan etterspørselen vil være.
I tillegg kommer Ford snart med sin nye elektriske modell Puma som skal produseres i Romania.
Her hjemme har et titalls importører anført av Volkswagen Norge droppet bensin- og dieselbiler og tar nå kun inn elbiler, og myndighetene har også et mål om at alle nybilene som selges i 2025 er elbiler.
Ford Norge er dog ikke en av disse, og det er heller ikke Toyota Norge. Her er den nye ladehybrid-utgaven av Kuga som også er tilgjengelig her hjemme:
Les også: