Ford har store forventinger til de nye Kuga-modellen, som ikke er en ren elbil. (Fotos: Ford)

Ford angrer seg ‒ vil fortsatt selge bensinbiler

Ford har tidligere uttalt at de vil slutte å selge biler med forbrenningsmotor i Europa i 2030. Dårlig salg av elbiler gjør at de nå går tilbake på de løftene.


De store bilmerkene satser tungt på elbiler, men det er et problem. Europeiske kunder er ikke helt klare for slike biler.

Fords europeiske toppsjef Martin Sanders sa i et møte hos Financial Times at planene om å selge bare elbiler i Europa innen 2030 ikke er relevante lenger. Grunnen er salget av elbiler er under forventningene.

Blant annet gjør Storbritannias strenge krav hvor Zero-Emission Vehicle (ZEV)-mandatet betyr at 22 prosent av nye biler som selges må ha nullutslipp, at de må selge biler med forbrenningsmotorer i andre europeiske land.

Elbiler har bare stått for bare 17 prosent av salget av nye kjøretøy i Storbritannia så langt i 2024. Prosentandelen av elbilsalget må øke hvert år til 100 prosent i 2035, ellers vil bilprodusenter møte en bot på over 150.000 norske kroner for hvert kjøretøy som misser målet.

‒ Vi kan ikke presse elbiler inn i markedet så lenge det ikke er etterspørsel, og vi kommer ikke til å betale bøter, sa Sanders under Financial Times’ konferanse Future of the Car Summit i London.

‒ Det eneste alternativet er å ta våre forsendelser av forbrenningsmotor-kjøretøy til Storbritannia og selge disse bilene et annet sted.

Selv om Ford er det første bilmerket som prater om å holde tilbake bensin- og dieselmodeller for å unngå straffebøter i Storbritannia har dette skapt bekymring hos flere bilprodusenter. 

Carlos Tavares som er toppsjef for verdens tredje største bilprodusent Stellantis sa nylig at Storbritannias tilnærming kan sette bilprodusentenes framtid i fare da de risiker å selge bilene med tap. 

Stellantis er eieren av blant annet Citroën, Fiat, Opel og Peugeot.

Til Autonews sier Martin Sander at det i resten av Europa blir kundenes etterspørsel som styrer hva de skal produsere. 

‒ Om vi ser sterk etterspørsel etter for eksempel plug-in hybrid biler kommer vi til å tilby disse, sa han.

Ford-sjefen oppgir også at de fortsatt vil bestrebe seg til å gå over til kun elektriske biler, men tidsgrensen er nå fjernet fra deres målsetninger. 

Ford har nylig investert 22 milliarder kroner i sin fabrikk i Køln for å bygge elbilen Ford Explorer som er basert på Volkswagens MEB-plattform, selv om det for tiden er usikkert hvordan etterspørselen vil være. 

I tillegg kommer Ford snart med sin nye elektriske modell Puma som skal produseres i Romania.

Her hjemme har et titalls importører anført av Volkswagen Norge droppet bensin- og dieselbiler og tar nå kun inn elbiler, og myndighetene har også et mål om at alle nybilene som selges i 2025 er elbiler.

Ford Norge er dog ikke en av disse, og det er heller ikke Toyota Norge. Her er den nye ladehybrid-utgaven av Kuga som også er tilgjengelig her hjemme:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Ford Ford Kuga