James Bond-merket feirer samarbeidet med italienske Zagato på en helt spesiell måte ‒ og med to modeller som tar pusten fra deg.
Vi har en god og et par dårlige nyheter til deg.
Den gode er at Aston Martin skal markere 60 år sammen med Zagato med ikke bare en, men to nye modeller inspirert av to helt spesielle modeller. Vi får altså to helt nye Aston Martin-ikoner i en ny hyllestserie kalt DBZ Centenary Collection ‒ juhu!

Men.
For det første skal de kun lage 19 eksemplarer av hver av de to modellene. For det andre skal bilene selges parvis, så du må kjøpe en av hver modell. Og for de tredje koster det deg godt over 60 millioner kroner, før skatt og avgifter slår inn ‒ buhu!
Ok, så var det unna vei.
Resten er utelukkende positivt.
Allerede i fjor høst annonserte Aston Martin at de skal lage to nye modeller som skal markere et 60-års samarbeid med Zagato, og at den ene skulle inspireres av selveste DB4 og den andre av DBS Superleggera.
Nå viser de illustrasjoner av bilene:

Da DB4 ble lansert tilbake i 1958 ble det ansett som en sensasjon, og var modellen som virkelig satte Aston Martin på kartet. To år senere dukket det opp en enda råere versjon av DB4, og denne hadde gått gjennom en aldri så liten trimmingskur hos tunerne i italienske Zagato.
Det ble kun laget 25 eksemplarer av DB4 GT Zagato fram til 1963, og så sent som i fjor byttet en av disse bilene eier. Pris? Over 100 millioner kroner.
Nå skal det altså bygget 19 DB4 GT Zagato Continuations, og for en bil det blir.
Bare sjekk denne illustrasjonen:

Den andre er altså basert på den nye DBS Superleggera, en superlekker sportsbil som skal holde liv i den legendariske
superleggera-benevnelsen som spesialversjoner av BD4, DB5 og DB6 blant annet har hatt.
Den nye modellen er altså utgangspunktet for DBS GT Zagato, den andre halvdelen av Centenary Collection.
Her har Aston Marton og Zagato smeltet sammen klassiske linjer med moderne design, og resultatet er forbløffende ‒ iallfall bedømt ut fra denne illustrasjonen:

Det er kanskje ikke så rart at Marek Reichman hos Aston Martin er stolt av bilene?
‒ I DB4 GT Zagato Continuation har vi en av verdens vakreste og raskest gjenkjennelige bildesign. Å lage en bil som kan stå ved siden av den vil alltid være en formidabel utfordring, men også en stor motivasjon. Begge designteamene hos Aston Martin og Zagato har samlet seg om den oppgaven.
Så hva med den andre?
‒ Å ta den allerede fantastiske DBS Superleggera og forme den til noe som gjør at den beholder sin identitet som Aston Martin, men på samme tid viser et uttrykk som kun en Zagato kan. Sensasjonelt utseende og ekstremt sjelden ‒ et moderne inkarnasjonen av et tidløst ikon, er dommen fra Reichman.
Ja, vi skal ikke krangle med han om akkurat det.

Allerede senere i år skal Aston Martin begynne leveringene av DB4 GT Zagato Continuation, mens DBS GT Zagato skal være leveringsklar mot slutten av neste år.
De to modellene blir også en av de aller mest sjeldne signert Aston Martin, ettersom de setter strek på totalt 38 biler ‒ 19 av hver.
Om de er verd pengene er en annen sak.