Den flyvende racerbilen nærmer seg, og er nå inne i sin avsluttende test. (Fotos: Airspeeder)
Flyvende racerbiler nærmer seg
Motorsporten er som kjent en viktig arena for utvikling, og det gjelder i høyeste grad også flygende biler. For flyvende racerbiler kan være med på å bane vei for nettopp slike.
Du husker kanskje racerløpene i Star Wars? Her gikk det unna når flyvende fartøy av diverse slag konkurrerte om å komme raskest rundt den virtuelle banen i ren Flåklypa-stil.
Nå tar fantasien steget over i den virkelige verden, for er Airspeeder i ferd med å passere det siste hinderet mot den det store målet ‒ flyvende racerbiler.
-->
Dette er et prosjekt som Matthew Pearson har holdt på med noen år nå, og for å realisere den store drømmen har han og selskapet Alauda hentet kloke hoder fra anerkjente merker som Airbus, Boeing, Ferrari, MagniX og McLaren.
Målet er en slags Formel 1 i luften, og jobben i tillegg til å samle samarbeidspartnere og midler handler først og fremst om å lage flyvende racerbiler. For som kjent finnes det ikke slike, så de må utvikles fra bunn av.
Nå har Airspeeder lagt bak seg de tre første utviklingsfasene, noe som inkluderte at den tredje generasjonen også kjørte testløp via fjernkontroll. For ja, målet er selvsagt at det skal være piloter som kjører mot hverandre i ganske så ville hastigheter der oppe i luften.
De har vist fram fjernstyrte Airspeeder under to testløp i Sør-Australia, og dermed lagt denne fasen bak seg. Nå handler det om Airspeeder Mk4, den fjerde versjonen som også skal danne grunnlaget for det som etter planen skal ta til i 2024 ‒ Airspeeder Racing Championship.
‒ Vi og verden er klare for flyvende bilracing med mannskap, sier grunnlegger Matt Pearson, som også er administrerende direktør hos Alauda Aeronautics.
‒ Vi har bygget kjøretøyene, utviklet sporten, satt løpene, tiltrukket sponsorer og tekniske partnere. Nå er tiden inne for at verdens mest progressive, innovative og ambisiøse bilmerker, dele-produsenter og motorsportteam skal være en del av en virkelig revolusjonerende ny motorsport. Ved å avduke den bemannede Airspeeder Mk4 viser vi kjøretøyene som vil kjempe i blad-til-blad-racing bemannet av de mest dyktige pilotene på sine felt.
Airspeeder er et såkalt VTOL-luftfartøy, noe som betyr «vertical takeoff and landing». Så de kan altså ta av og lande som droner og helikoptre, men fly som et vanlig fly når de er i luften.
Vi er i 2023, så her er selvsagt utslippene også tatt høyde for. Airspeeder benytter grønt hydrogen til drivsystemet, og skal visstnok være verdens raskeste eVTOL-fly som kan nå en fart på solide 360 km/t. Det når Airspeeder faktisk i løpet av kun 30 sekunder fra stående start.
Den har en startvekt på kun 950 kilo, og rekkevidden er ganske solid ‒ over 300 kilometer.
Ifølge Alauda er hydrogen et ideelt drivstoff for framtidig luftfart, og spesielt for personlige flyreiser i byer. Altså det vi tenker på som flyvende biler.
De forklarer at hydrogen har høy energitetthet og kan lagres i en lett, kompakt form, noe som gjør den egnet for små fly. Den har heller ikke lokal forurensing, og skulle det bli en lekkasje vil hydrogengassen rett og slett stige til værs ettersom den er lettere enn luft.
Normalt styres VTOL-er ved hjelp av tilt-rotorer, men Airspeeder benytter seg av løsningen man finner i store romraketter ‒ hvor det er mulig å styre retningen på skyvekraften som endrer retningen på rakettene.
Airspeeder er utstyrt med flykontroller med kunstig intelligens (AI) som individuelt styrer fire rotorpar, noe som skal gjøre den i stand til å manøvrere med utrolig presisjon i selv høye hastigheter.
Så den styrer ikke som et helikopter, men heller som et jagerfly ‒ eller en Formel 1-bil om du vil.
Målet er ikke bare å skape en ny fascinerende motorsport, men faktisk å føre oss mennesker mot den store drømmen ‒ flyvende biler.
‒ Du vil se disse teknologiene på racerbanen. Imidlertid er eVTOL allerede en trillion-dollar-industri, og vi ser et svært betydelig marked for private flyvende biler som dukker opp i nær framtid, sier Matt Pearson.
‒ I konvensjonell luftfart er det omtrent like mange private jetfly som det er kommersielle fly. Vi tror det kan bli det samme med flyvende biler en dag, med omtrent like mange kommersielle drosjer og privatbiler i utgangspunktet, sier han videre, og avslutter med en oppløftende spådom.
‒ Når vi kan selge deg en flyvende bil til samme pris som en Tesla, vil du raskt se balansen skifte. I dag er det rundt 300 ganger flere privatbiler enn taxier, så potensialet for folk til å eie og kjøre sin egen flyvende bil en dag er helt enormt. Det er en veldig spennende tid.
Veldig spennende blir det også å se om Airspeeder faktisk blir å se i racerløp neste år, og mye taler for at det skjer.
For under kan du selv se hvor langt de faktisk har kommet med Mk4-versjonen av den flyvende racerbilen, som vitterlig ser ganske så bra ut.
Les også: