Fisker Rönin er en ganske imponerende elbil. (Fotos: Fisker)

Fiskers super-GT med nærmere 1.000 km rekkevidde

En helelektrisk GT med fem seter og nærmere 1.000 kilometer rekkevidde? Ikke rart mange hevet på øyenbrynene da Fisker Rōnin ble presentert.


Fisker er som kjent i gang med SUV-modellen Ocean, men det amerikanske merket med danskfødte Henrik Fisker i førersetet har langt større planer enn bare denne.

Tidligere i august kunne de presenterte et kinderegg av biler, nemlig en helelektrisk pickup, en urban SUV og en sportslig GT-bil. Nå åpner de for mer info rundt den mest eksklusive av de trioen.

Fisker sier at de driver ut fra et oppdrag «om å skape verdens mest emosjonelle og bærekraftige elektriske kjøretøy», og da må man også pirre med noe litt mer ekstraordinært. Og det er bilen de kaller Fisker Rōnin Super GT, for dette er en helelektrisk kabriolet.

‒ Fisker Rōnin er for folk som elsker å kjøre bil, men som også er begeistret for bilkunst og design og krever at deres høyytelseskjøretøy omfavner en bærekraftig framtid, sier grunnlegger, styreleder, og administrerende direktør Henrik Fisker.

‒ Målet vårt var å lage en klassisk grand touring-bil, oppdatert for det 21. århundre og utviklet for kunder som ønsker å kjøre fra Los Angeles til Napa Valley på en enkelt lading ‒ eller ta fatt på Autobahn i jevn høy hastighet uten bekymring for batterikapasitet.

Noen drar kanskje kjensel på det unike navnet på elbilen, og helt riktig ‒ bilen er døpt etter filmen med samme navn med stjerner som Robert De Niro, Stellan Skarsgård og Sean Bean på rollelista og med heseblesende biljakter. Over i Japan betyr Rōnin samuraier som ikke lenger har noen sjefer ‒ og er dermed frie til å gjøre hva de vil.

Fisker sier at de fleste litt mer eksklusive elbiler på markedet er SUV-modeller, og at Rōnin dermed fyller et tomrom i dette segmentert. Men sportsbilen står ikke så veldig langt unna de mer høyreiste bilene, iallfall når det kommer til sitteplasser.

Rōnin har nemlig fem sitteplasser og ifølge merket ganske gavmild lastekapasitet, noe som jo er en ganske uvanlig kombinasjon i superbilverdenen.

Med en anslått 0-60 mph-tid, 0-96,5 km/t, på rundt 2 sekunder bør det gå ganske så unna i denne, mens toppfarten er satt til 275 km/t.

Fisker sier gledelig nok at dette skal være en kjørebil, så her har de dempet de autonome teknologiene, men understreker at førerassistenter selvsagt skal være tilgjengelige etter behov.

Og det bør være greit å komme seg inn i baksetene, for Fisker har utstyrt Rönin med såkalte butterfly-dører bak. Foran bør det også være greit å komme seg inn, for der kan dørene åpnes ved å sveipe håndtaket eller ved å bruke en smarttelefon ‒ noe som også er mulig for å åpne bakdørene.

Mobilen kan faktisk også brukes til fjerne taket, som er en hardtop i karbonfiber som kan trekkes automatisk inn i bagasjerommet. Fordelen er at det blir luftig og god plass for passasjerene, men det går selvsagt utover bagasjerommet ‒ men Rönin har også et lite bagasjerom foran som hjelper til.

GT-bilen skal lages med en romramme i aluminium hvor battericellene er integrert, og det åpner for solide rekkevidde. Faktisk sier Fisker 600 miles, noe som i så fall betyr 966 kilometer. Det er langt!

For å holde vekten nede har Fisker brukt lette materialer, og Rönin kommer også med 23-tommers hjul i karbonfiber.

På innsiden sier Fisker at de skal bruke innovative resirkulerte og bærekraftige materialer, og målet er at Rōnin skal bli verdens mest bærekraftige superbil. Elbilen kommer også med en 17,1-tommers høyoppløselig skjerm og en instrumentklynge plassert foran føreren.

Det er allerede åpnet for reservasjoner av bilen. Fisker forlanger et depositum på 2.000 dollar, noe som jo er ganske mye penger. Men ingenting i forhold til prisen på bilen, for den lyder på formidable 385.000 dollar ‒ opp mot 4 millioner kroner.

Fisker sier at leveringene av Rönin skal starte i andre halvdel av 2025, og de setter strek etter kun 999 biler.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie