Fisker knaller til med tre nye elbiler, og det inkluderer både en sportsbil og en pickup. (Foto: Fisker)

Fisker viser både pickup og sportsbil!

Ronin, PEAR og Alaska. Det er bilene som skal følge i hjulsporene til Ocean, den første elbilen fra Fisker.


Ok, la oss ta den dårlige nyheten med en gang. Vi har ikke bilder av de nye bilene, foruten det ene samlebildet av hele den kommende Fisker-familien. Vi får håpe at Fisker snart kommer med flere bilder, slik at vi faktisk kan sjekke ut elbilene. For ja, dette er ganske spennende greier.

Den gode nyheten er at det er en video fra presentasjonen som viser alle de tre bilene i all sin prakt, så du har muligheten til både å se trioen og høre hva Henrik Fisker sier om disse.

-->
Fisker PEAR, ja store bokstaver ettersom det er en forkortelse, er en urban SUV som skal bane veien for rimelige små elbiler. Fisker Alaska er noe så spennende som en elektrisk pickup med forførende linjer og fire dører, mens Ronin er en toppløs GT med fire dører ‒ altså en mer sportslig sak med et hav av krefter.

På samme tid som Henrik Fisker viste fram denne trioen under et arrangement i Los Angeles, kunne han også presentere en Fisker Ocean med Force-E og enda mer offroad-egenskaper. Ja, en skikkelig bølle av en Ocean.

‒ Fisker står ikke stille, slår Henrik Fisker fast.

‒ Vi vil at verden skal vite at vi har store planer og at vi skal inn i flere forskjellige segmenter, og redefinere hvert segment med vår unike blanding av design, innovasjon og bærekraft.

Som at den første millionen er den vanskeligste å tjene, er den første bilen den vanskeligste å lage. Og etter mange års med forsinkelser hadde Fisker endelig SUV-modellen Ocean på plass i november, og denne baner altså vei for en rekke nye modeller.

Men ikke bare det. På samme tid viser de også fram noe kalt for Fisker Blade, en sentral dataplattform som i stor grad vil redusere kompleksiteten i kommende kjøretøy. Fisker har også gjennomgått sine Environmental, Social and Governance-mål (ESG), for målet er intet mindre enn å bli verdens mest bærekraftige bilprodusent.

‒ Innovasjon og bærekraft, sammen med design, er våre tre merkeverdier, sier Henrik Fisker.

‒ Innen 2027 har vi tenkt å produsere verdens første klimanøytrale kjøretøy, og ettersom kundene våre gjenoppfinner forholdet til mobilitet, ønsker vi å være ledende innen programvaredefinert transport.

Og de har dårlig tid. For allerede nå har de åpnet for reservasjoner for både Ronin, GT-modellen, og Alaska, pickupen med et svært potensiale.

Ronin starter på formidable 385.000 dollar, rett under 4 millioner kroner, mens Alaska befinner seg i et helt annet område, 45.000 dollar ‒ i skrivende stund 459.000 norske kroner.

Så hva er dette for noen elbiler?

Jo, tre ganske spennende greier, og her forklarer Fisker de nye elbilene.

Fisker Ronin, verdens første helelektriske 4-dørs kabriolet GT

  • En ekte 5-seters GT med en karbonfiber hard-top kabriolet, fire sommerfugldører, et høyteknologisk luksusinteriør og en unik futuristisk eksteriørdesign.
  • En integrert batteripakke driver Ronin til en målrettet rekkevidde på over 600 miles (966 kilometer)
  • En trippelmotor firehjulsdrift er anslått å levere massive 1.000+ hestekrefter og 0-60 mph (0-96,5 km/t) på omtrent 2,0 sekunder.
  • Ronin er et utstillingsvindu for Fiskers ingeniør-, drivlinje- og programvareegenskaper, og vil være ultra-luksuspriset og bygget i begrenset antall.

Fisker PEAR, en urban visjon:

  • Navet er en forkortelse av Personal Electric Automotive Revolution.
  • Et kategoribrytende livsstilskjøretøy bygget på Fiskers SLV-1-plattform, PEAR er bygget ved hjelp av Fiskers Steel++ utviklingsprosess, noe som resulterer i bruk av 35 prosent færre deler enn andre elbiler i klassen.
  • Har en tilkoblet og ny elektroteknisk arkitektur, og den første implementeringen av Fisker Blades sentrale dataplattform.
  • Unik Houdini Trunk (gjemt bakluke) og et oppbevaringsrom foran kalt Froot (bagasjerom foran) som forenkler lasting i byparkering.
  • Kompakt kroppslengde skal gi sporty håndtering, samtidig som det gir rom for romslig og modulært interiør med sitteplasser for opptil seks.
  • Futuristisk design inkluderer en ultrabred frontrute, skulpturell eksteriørdesign og slank LED-belysning.
  • Designet for å være framtiden for ren og rimelig mobilitet for et globalt massemarked, er PEAR blir tilgjengelig i fire trimnivåer, priset fra 29.900 dollar (296.000 kroner) og er planlagt tilgjengelig i midten av 2025.

Fisker Alaska, den allsidige pickupen:

  • En helelektriske 4-dørs pickup.
  • Bygget på en utvidet tilpasning av Fisker Oceans plattform kalt FT31, er Alaska både en sporty hverdagstur og en svært fleksibel pickup.
  • Bygget for flere lastekonfigurasjoner, inkludert et lasteplan som kan utvides fra 4,5 fot (122 centimeter) til 7,5 fot (213 centimeter) til 9,2 fot (274 centimeter), og en skjult Houdini lasteplandeler som kobler sammen lasteplanet og bakkabinen.
  • Designet for å være verdens letteste elektriske pickup.
  • Designet for å være verdens mest bærekraftige truck.
  • Deler Fisker Oceans moderne design-DNA og raske, veiholdende EV-ytelse, og har en anslått rekkevidde på 230-340 miles (370-547 kilometer).
  • Forventet leveranse i 2025.

Force E:

  • Designet for å maksimere Fisker Oceans dreiemoment, kraft og klassens beste rekkevidde for bærekraftig offroad-eventyr.
  • Vil være tilgjengelig for firehjulsdrift Ultra- og Extreme-trim, både ved kjøp av bil og som tilleggspakke etter kjøp.
  • Inkluderer 33-tommers dekk på 20-tommers hjul, høyere bakkeklaring, spesialiserte dempere, takkurv, glideplater foran og bak, og en undervognsplate for større holdbarhet.
  • Planlagt å være tilgjengelig i 1. kvartal 2024.

Vi har som sagt ikke flere bilder av bilene, men du kan altså sjekke ut videoen fra presentasjonen hvor du både får se den imponerende Force E-pakken og de nye bilene.

Vi har spolt fram til 22:42 minutter hvor du får et glimt av Force E aller først. Ronin vises etter 38 minutter, PEAR etter 45 minutter og den imponerende Alaska kommer rullende på scenen 1 time og 5 minutter ut i videoen. Henger du med så langt får du også se noe så spesielt som en cowboyhatt-holder!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter