Henrik Fisker er en som ikke gir seg med det første. Den danskfødte bildesigneren som står bak biler som BMW Z8 og Aston Martins DB9 og V8 Vantage krasjlandet med sitt første prosjekt kalt Fisker Automotive.
Resultatet av dette var bilen Karma, en sportslig ladehybrid som tappet hele kassen. I 2013 innså Fisker at det ikke gikk lenger, og selskapet ble slått konkurs.
-->
Restene av dette boet ble kjøpt opp av investorer, og har ført til Karma Automotive og modellene Revero og Revero GT. Det amerikanske merket har også på gang en serie kalt GS-6.
Fisker selv ga ikke opp, og i 2016 dukket et helt nytt bilprosjekt opp. Denne gang het selskapet Fisker, og den opprinnelige prototypen het EMotion.
Siden har Fisker og gjengen jobbet med å videreutvikle bilen, og seks år senere er den også klar for Europa.
Bilen heter nå Ocean, og er en helelektrisk SUV som kan fås både med forhjulsdrift og som AWD.
47 prototyper av Ocean er nå under bygging, og bilen har altså nådd Europa ‒ mer bestemt det pågående Mobile World Congress i Barcelona.
‒ Det er det ideelle stedet å vise fram Fisker Ocean, ettersom bilen er fullt av avansert teknologi, inkludert over-the-air-tilbud som vi vil ta til et nytt nivå, sier Henrik Fisker.
‒ Med Fisker Oceans kombinasjon av ytelse, verdi og bærekraft, jeg tror vi har et unikt elektrisk kjøretøy med bransjens første funksjoner, som California Mode, en 17,1-tommers roterende skjerm og den lengste rekkevidden i vårt segment.
‒ Europa er avgjørende for selskapets suksess når vi jobber mot å bygge det mest bærekraftige kjøretøyet, og starter produksjonen i november.
Foreløpig har Fisker pekt ut sju land i Europa, noe som selvsagt inkluderer Danmark og de store markedene som Tyskland, Storbritannia og Frankrike. I tillegg er Norge, Sverige og Østerrike blant de utvalgte, så nordmenn kan allerede reservere sin Ocean.
Fisker har også knyttet til seg Mekonomen som servicepartnere i de skandinaviske landene, så dette leddet er allerede på plass.
Når det gjelder utgaver, så blir Ocean tilgjengelig i fire slike. Lanseringsutgaven heter Ocean One som er basert på Extreme-utgaven, men med enda mer eksklusivt utstyr.
De to siste utgavene heter Ultra og Sport.
Ocean kommer med tre normale kjøremoduser, Earth, Fun og Hyper, samt to spesialsettinger kalt Off-Road og Snow/Ice.
Elbilen er 4,78 meter lang og 2 meter bred inkludert speilene, mens høyden er på 1,63 meter.
Ocean er også mulig å få med hengerfeste, og her er maks vekt for Sport-versjonen på 1.090 kilo og for de tre andre 1.815 kilo.
Når det gjelder rekkevidde varierer det ganske voldsomt. One-versjonen byr på 630 kilometer og en total motoreffekt på 550 hk, noe som åpner for 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
Den rimeligste av utgavene, Ocean Sport med forhjulsdrift, har en oppgitt rekkevidde på 440 kilometer og 275 hk, og denne klarer sprinten på 7,4 sekunder.
Ocean Ultra som i likhet med One har AWD har et WLTP-tall på 610 kilometer og 540 hk, og når 100 km/t på 4,2 sekunder.
Den fjerde og siste utgaven er altså Ocean Extreme, og denne skal rulle 630 kilometer før laderen må fram. Her er 0-100 km/t oppgitt til 3,9 sekunder, mens de to elmotorene byr på 550 hk.
Det meste av førerassistenter og annen teknologi er også på plass, inkludert Park My Car som sørger for å finne en ledig parkeringsplass og autonom parkerer bilen om det er ønskelig. Og det er det jo!
Fisker sier at bilen er den aller første i verden som er utstyrt med et Digital Radar System, en pakke som består av en rekke avanserte sensorer og kameraer som kan observere alt rundt hele bilen.
Når det gjelder prisene varierer de faktisk enda mer enn rekkevidden, for her snakker vi om prisforskjeller på hele 253.000 kroner.
Den rimeligste er Ocean Sport som starter på 372.000 kroner, og her er det altså kun FWD i motsetning til de tre andre utgavene.
Neste steg er Ultra-utgaven som har en startpris på 510.000 kroner, mens både Extreme og lanseringsutgaven One har fått en pris på 625.000 kroner.
Det er fortsatt uklart når de europeiske leveringene faktisk kan starte, mens det første europeiske Fisker-senteret skal etter planen åpne i München i 3. kvartal.
Produksjonen av Fisker Ocean her i Europa skal for øvrig gjøres av rutinerte Magna i Østerrike, et selskap som har satt sammen rundt 3,7 millioner for diverse merker.
Les også: