Fisker Ocean endelig til Europa

Det går ikke rekordfort unna med Fiskers første elbil, Ocean, men nå nærmer den seg europeisk debut. Og Henrik Fisker er som vanlig offensiv.


Det har nå gått 3,5 år siden Henrik Fisker kunne smelle av nyheten om at han hadde på gang en elektrisk SUV som skulle bane vei for slike biler i det rimeligere prisområdet.

Siden har det ikke gått rekordfort unna, men bilen som har fått navnet Ocean har tatt små steg på veien mot produksjonen.

-->
I november kunne merket vise fram en nær produksjonsklar utgave, og Fisker bekreftet også at den skulle dukke opp i Norge sent i 2022.

Prisen skal starte et stykke under 400.000 kroner for innstegsutgaven kalt Fisker Ocean Sport, men introduksjonsversjonen som kun kommer i noen tusen eksemplarer skal lande en plass i overkant av 600.000 kroner.

Og sjefen sjøl, danskamerikanske Henrik Fisker, er som vanlig offensiv foran Europa-debuten i Spania mot slutten av måneden.

‒ Jeg kunne ikke vært mer begeistret for å avduke Fisker Ocean i Spania, og presentere bilens unike kombinasjon av ytelse, verdi og teknologi for europeiske medier og potensielle eiere, sier grunnlegger og administrerende direktør, Henrik Fisker.

‒ Jeg er spesielt begeistret for å kunngjøre segmentledende rekkevidde for Fisker Ocean.

Når det gjelder Ocean Sport har den en rekkevidde på rett over 400 kilometer, mens topputgaven kalt Fisker Ocean Extreme skal rulle drøyt 560 kilometer før ladekabelen må fram. Og da handler det også om firehjulsdrift.

Hvor seriøs Fisker er viser strategien i Europa. De har nemlig inngått et samarbeid med Magna, som blant annet produserer elektriske løsninger til Volkswagen ID.4. og Ford F-150 Lightning.

Selskapet som ligger i Graz har til nå produsert nærmere 4 millioner biler for diverse merker, og vet selvsagt hva det handler om.

Så dermed skal de europeiske versjonene produseres i Østerrike, hvor samlebåndene etter planen skal starte opp i november. Nesten umiddelbart etter dette skal bilene ut til utvalgte land, deriblant Norge.

‒ Vi har som mål å lage verdens mest bærekraftige bil, og å starte leveranser i Europa i år, sier Fisker.

‒ Til syvende og sist forventer vi å selge 60.000 enheter årlig i regionen.

Fisker har allerede etablert et kontor i München, og skal utvide med flere ganske så raskt. De har også etablert Fisker Magic Works i England, og denne avdelingen skal innfri spesifikke kundeønsker og komme med nye høyytelses-prosjekter.

En av grunnen til at Ocean har latt vente på seg, er at bilen er full av ny teknologi. Bilen kommer både med avanserte førerassistenter og en diger berøringsskjerm ‒ den måler hele 17,1 tommer.

Den sterkeste versjonen har rundt 550 hk og klarer 0-100 km/t på under 4 sekunder, så får vi se om produksjonen kan oppnå lignende hastigheter når den endelig tar til.

For nå har vi vel ventet lenge nok?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter