Fjoråret går inn i historien som et svært sørgelig et for den norske veteranbilfamiilien, og KNA ber nå hobbybil-eiere ta sikkerheten på alvor foran årets sesong. Se sjekkpunktene.
Det finnes svært mange veteranbiler i Norge, faktisk mer bestemt 112.702 registrerte person- og varebiler eldre enn 30 år i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.- Biler som er førstegangsregistert før 1960 har ingen krav om EU-kontroller.
- For biler over 30 år registrert som «bevaringsverdige kjøretøy», er regelen at disse skal kontrolleres senest 5 år etter siste kontroll frem til det er 50 år. Etter passerte 50 år gis også disse bilene fritak for kontroll.
- Alle andre kjøretøy hobbykjøretøy er underlagt de samme kontrollreglene som den øvrige bilparken, altså kontroll annet hvert år.
- Drivstoffsystem: Vær på vakt etter lekkasjer og svakheter i drivstoffsystemet, særlig slanger som viser tegn til sprekkdannelser. Følg særlig godt med ved første start og i løpet av de første kjøreturene. Og husk at et lett tilgjengelig og velfungerende brannslukkingsapparat ofte kan være alt som skal til for å avverge en tragisk og ødeleggende bilbrann – det bør alle ha i bilen.
- Bremser: Se etter lekkasjer fra bremsesystemet, særlig fra bremseslanger. Sprekker i overflaten på denne typen gummikomponenter betyr at de må byttes ut før årets sesong. Om du i tillegg ikke husker nå når du sist skiftet bremsebelegg, er nok tiden inne for å inspisere både bremsesko og/eller bremseklosser. Er du i tillegg usikker på bremsevæskens alder bør denne skiftes. Stor vandring på bremsepedal er også et faresignal man bør ta på alvor.
- Dekk: Se først på mønsterdybden og om slitasjen er jevn. Vær også på jakt etter skader og sprekker, enten i selve slitebanen eller i dekksidene. Om alt ser bra ut bør du også forsøke å fastslå dekkenes alder – dette gjøres ved å se etter den firesifrede datokoden (DOT) på dekksiden hvor man finner både produksjonsår og produksjonsuke. Dekk er som kjent ferskvare.
- Elektrisk: Vær sikker på at ledningsnettet er i god stand og at all isolasjon fortsatt er intakt, særlig hvor ledningene har kort vei til varme motordeler eller skarpe karosserikanter. Brente eller misfargede ledninger er sikkert tegn på at noe er galt og at du ikke bør begi deg ut på landeveien med det første. Sjekk også at alle lysene faktisk virker, og kontroller gjerne at hovedlysene er riktig justert om du ikke er sikker på at dette er i orden.