Fire sjekkpunkter før veteranen er klar for sesongen


Fjoråret går inn i historien som et svært sørgelig et for den norske veteranbilfamiilien, og KNA ber nå hobbybil-eiere ta sikkerheten på alvor foran årets sesong. Se sjekkpunktene.

Det finnes svært mange veteranbiler i Norge, faktisk mer bestemt 112.702 registrerte person- og varebiler eldre enn 30 år i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

I tillegg finnes det også 9.001 lastebiler og busser.

Nå nærmer det seg en ny sesong, og mange av disse begynner så smått å røre på seg.

Men før man tar fatt på landeveien bør man gjennomføre en sikkerhetskontroll av veteranen.

Dette kan redde liv, mener Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).

– Selv om ulykker med de aller eldste bilene i den norske bilparken forekommer svært sjeldent, er det ingen grunn til å tro at denne tendensen vil vedvare, sier Skiaker.

KNA har registrert at stadig flere yngre kjøper veteranbiler over 30 år, som de enten bruker som fritidskjøretøy eller som er et investeringsobjekt.

Denne gruppen har ikke alltid den samme tekniske kompetanse rundt gamle kjøretøy som de litt eldre, og KNA mener derfor at informasjon om de aller enkleste kontrollpunktene blir stadig viktigere.

– Det er tross alt den enkelte bilførers ansvar å forsikre seg om at eget kjøretøy er i forsvarlig og forskriftsmessig stand. Akkurat på dette punktet er veitrafikkloven helt klar, poengterer generalsekretæren.

Reglene for EU-kontroll er annerledes for de eldste bilene i bilparken, men det er varierende regler også for disse.
  • Biler som er førstegangsregistert før 1960 har ingen krav om EU-kontroller.
  • For biler over 30 år registrert som «bevaringsverdige kjøretøy», er regelen at disse skal kontrolleres senest 5 år etter siste kontroll frem til det er 50 år. Etter passerte 50 år gis også disse bilene fritak for kontroll.
  • Alle andre kjøretøy hobbykjøretøy er underlagt de samme kontrollreglene som den øvrige bilparken, altså kontroll annet hvert år.
‒ Men selv jevnlig kontrollvirksomhet gir ingen garantier for at kjøretøy som har stått ubrukt i mange måneder vil være i optimal stand. Det gjelder å være føre var, sier Skiaker.

De som har hatt sine veteraner i vinteropplag bør derfor gå gjennom en sjekkeliste selv om bilen framstår som strøken.

‒ KNA er svært opptatt av at det legges til retter for bilmiljøene, og at eldre biler alltid skal ha sin rettmessige plass i trafikkbildet som formidlere av både kulturarv og samferdselshistorie. Men for at dette skal være mulig er det avgjørende at man avverger ulykker nettopp med denne kjøretøygruppen. Det er ingen som er tjent med flere hendelser som fjorårets ulykke på Rjukan hvor fem mennesker omkom, legger Skiaker til.

Her er sjekkelisten KNA oppfordrer alle til å gå igjennom før årets sesong starter:
  • Drivstoffsystem: Vær på vakt etter lekkasjer og svakheter i drivstoffsystemet, særlig slanger som viser tegn til sprekkdannelser. Følg særlig godt med ved første start og i løpet av de første kjøreturene. Og husk at et lett tilgjengelig og velfungerende brannslukkingsapparat ofte kan være alt som skal til for å avverge en tragisk og ødeleggende bilbrann – det bør alle ha i bilen.
  • Bremser: Se etter lekkasjer fra bremsesystemet, særlig fra bremseslanger. Sprekker i overflaten på denne typen gummikomponenter betyr at de må byttes ut før årets sesong. Om du i tillegg ikke husker nå når du sist skiftet bremsebelegg, er nok tiden inne for å inspisere både bremsesko og/eller bremseklosser. Er du i tillegg usikker på bremsevæskens alder bør denne skiftes. Stor vandring på bremsepedal er også et faresignal man bør ta på alvor.
  • Dekk: Se først på mønsterdybden og om slitasjen er jevn. Vær også på jakt etter skader og sprekker, enten i selve slitebanen eller i dekksidene. Om alt ser bra ut bør du også forsøke å fastslå dekkenes alder – dette gjøres ved å se etter den firesifrede datokoden (DOT) på dekksiden hvor man finner både produksjonsår og produksjonsuke. Dekk er som kjent ferskvare.
  • Elektrisk: Vær sikker på at ledningsnettet er i god stand og at all isolasjon fortsatt er intakt, særlig hvor ledningene har kort vei til varme motordeler eller skarpe karosserikanter. Brente eller misfargede ledninger er sikkert tegn på at noe er galt og at du ikke bør begi deg ut på landeveien med det første. Sjekk også at alle lysene faktisk virker, og kontroller gjerne at hovedlysene er riktig justert om du ikke er sikker på at dette er i orden.

Les mer om:

Nyheter