Finalistene i årets varebil i verden er klare

10 varebiler har tatt seg til finalen og kjemper om den gjeve årets varebil-tittelen.


Det nærmer seg et spesielt år for International Van of the Year Award (IVOTY). Ikke fordi det stadig kommer nye helelektriske varebiler på markedet, men 2022 markerer også at det er 30 år siden kåringen av årets internasjonale varebil startet.

Den aller første utdelingen skjedde nemlig tilbake i 1992, og den gang vant T3-versjonen av den berømte arbeidshesten Volkswagen Transporter. Den er altså historisk som tidenes første «årets varebil».

-->
IVOTY-prisen skiller seg litt ut fra andre bil-priser, ettersom det faktisk kan være flere enn én vinner. Fem ganger har det faktisk vært tre vinnere, og to ganger har to forskjellige varebiler gått til topps.

Eller forskjellige blir kanskje litt feil.

Det har seg nemlig slik at bilprodusentene prøver å utnytte både plattformene og modellene rundt varebilene på best mulig måte, og dermed er det ikke uvanlig at flere modeller er ganske så like tvillinger med ganske så ulike navn.

Denne trenden har ikke minst skutt fart etter at konsernet Stellantis ble etablert i fjor, og nå er det faktisk en mulighet for at vi får hele fire varebiler som kan smykke seg med tittelen «årets varebil».

For ikke bare består Stellantis av merker som Citroën, Peugeot og Opel som har kommet med nye varebiler, men de samarbeider også med Toyota. Dermed har vi fått fire tvillinger, eller firlinger om du vil, som er ganske så like.

Og den gode nyheten for de som enten går for en Citroën é-Berlingo, Peugeot e-Partner, Opel Combo-e eller Toyota Proace City Electric, er at disse helelektriske varebilene er så godt laget at de har tatt seg til finalen i IVOTY.

Her Toyotas utgave på denne plattformen, Proace City Electric:

Det har seg faktisk slik at Toyota har to finalister i år, for også den litt større Toyota Proace Electric laget på en annen plattform har tatt seg til finalen i årets kåring.

Men de er ikke det eneste merket som faktisk har to finalister, for det har også Renault fått. Det franske merket har en dobbelsjanse med modellene Express og Kangoo.

Sistnevnte har også en tvillingsøster i Mercedes-Benz Citan II, så denne er også i finalen.

Til slutt har også Fiat Ducato og Volkswagen Caddy 5 kommet seg til finalen, og henger dermed med i kåringen av årets varebil.

I fjor stemte de 24 journalistene fra Europa fram trioen Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e og Citroën ë-Jumpy som årets varebil, mens Ford Transit Custom stakk av med prisen i 2020.

Så hva med historiske Transporter? Jo, den tok også prisen i 2005 med T5-utgaven, og jaggu gikk ikke T6-utgaven helt topps i 2016.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter