Ferrari stakk av med tung pris

Ferrari Portofino er en elegant og toppløs modell, ogikke minst en slank en. Det setter ekspertene pris på.


Tung pris for lett modell. Selskaper Altair kårer hvert år
den beste nye løsningen i bilindustrien som sparer vekt ‒ dette viktige punktet
for både ytelser, utslipp og forbruk/rekkevidde.

De kårer en vinner i to segmenter, hovedprisen i åpen klasse
hvor superbiler er inkludert og en til modeller som er masseprodusert.

-->
‒ Vinner-produktene demonstrerer kraften i innovasjons- og
ingeniørdelen for å redusere bilen vekt og utslipp, sier Richard Yen hos Altair.

Blant de med lavt volum finner vi den imponerende Ferrari Portofino,
modellen som tok over for California T.

Ferrari avduket denne toppløse herligheten under Frankfurt Motor Show i 2017, og bilen er så godt designet at den faktisk er like vakker både med og uten topp. Det kan ikke alle kabrioleter skryte av.

Se på denne da, folkens. Ja, den er vakker så det holder. (Foto: Ferrari)

Det under panseret er alltid viktig når vi snakker om
Ferrari, og Portofino har fått den særs imponerende V8 som hvert år kåres til
verdens beste motor. I den toppløse modellen er den på 3.9-liter, og yter 600
hestekrefter med et dreiemoment på 760 Nm.

0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, og 0-200 på 10,8
sekunder. Fra 100 km/t til full stopp bruker den 34 meter, mens toppfarten er
oppgitt til et sted over 320 km/t.

Men det er altså ikke derfor den stakk av med årets Altair-pris.

Takket være nye materialer og ny produksjonsteknikk har Ferrari
klart å få vekten ned og stivheten opp fra California T. Bilen er 35 prosent
stivere og 80 kilo lettere enn forgjengeren, noe som resulterer i bedre
kjøreegenskaper og mindre forbruk og utslipp.

Dette har de klart ved å utvikle et helt nytt aluminiums-chassis
og en ny metode å sette komponentene sammen (kalt body-in-white på engelsk),
noe som altså har resultert i en slankere modell. For eksempel er sveisepunktene
hele 30 prosent kortere enn på California T.

På toppen av dette har de også tatt i bruk en ny metode som
gjør at de kan hule ut komponentene, og dermed blir disse også lettere og
stivere.

Et direkte resultat av dette kan vi for eksempel finne på
A-stolpen til bilen. På tidligere modeller besto denne av 21 forskjellige komponenter,
mens på den Portofino er den satt sammen av kun 2 deler.

Alt dette ga altså Ferrari den tunge designprisen til
Altair, og den blir overrakt under klokkeseremonien på Nasdaq-børsen i New York
senere i måneden.

Vi må selvsagt også hylle vinneren i masseproduksjonssegmentet
også.

Det ble kanskje noe overraskende Jeep Wrangler, som kom i ny generasjon i fjor.

Jeep Wrangler kom i ny generasjon i fjor, og er en ganske så ny bil. (Foto: FCA)

Dette er en av de mest ikoniske modellene som eksisterer, og
er en etterfølger av ur-jeepen som kom i 1941.

Den nye modellserien kom i 1986, og den nye er 4. generasjon
som er bygd opp nærmest fra bunn av.

Også de har tatt i bruk mye aluminium, nye sveisemetoder og enda
sterkere stål, og vektbesparelsen er på hele 51 kilo og rundt 12 prosent i
forhold til den utgående modellen.

Dette gjør den nye Wrangler mer effektiv, stivere, sikrere og mer komfortabel, så det er virkelig en ny bil Fiat Chrysler Automotive (FCA) har klart å sette sammen.

Og det satte altså ekspertene hos Altair pris på.

Godt jobbet, både Ferrari og Jeep!

Les også:

Les mer om:

Nyheter