Ferrari pirrer med helt ny V12

Hva kan denne være til? Kanskje den kommende SUV-modellen?


Ja, Ferrari har tenkt å rulle i hjulsporene til sportslige merker som Porsche, Aston Martin og Lamborghini, for nå skal også Ferrari utvide sortimentet med en sprek SUV. Men det var aldri en selvfølge.

Det var Porsche som startet trenden med potente SUV-modeller da de kom med Cayenne i 2002, og modellen ble en så stor suksess at den på mange måter reddet merket som jaktet på en litt mer praktisk bil de kunne selge i starten av det nye tusenåret.

-->
Siden har stadig flere fulgt oppskriften med å lage svært kraftige SUV-modeller, som Audi, Lamborghini, Bentley, Maserati og Rolls-Royce.

Det naturlige spørsmålet dukket etter hvert opp: Vil Ferrari lage en SUV?

«Da må noen først skyte meg», var svaret fra Sergio Marchionne. Den tidligere Ferrari-sjefen som døde i 2018 var ikke en fan av disse.

Men presset økte, og mot slutten av 2017 måtte selv den mektige Marchionne strekke våpen:

«Først og fremst så er det FUV ‒ som ikke må forveksles med SUV». Ordene falt da han åpnet børsen i New York, og ble møtt av latter. For Ferrari kan gjerne kalle det en Ferrari Utility Vehicle, men alle andre vil si Sport Utility Vehicle. En SUV. Den innrømmelse satt åpenbart langt inne for Marchionne.

Siden har Ferrari prøvd, på Ferrari-vis, å holde modellen hemmelig, noe som har vært omtrent like vellykket som å kalle den en FUV. Det har stadig lekket info rundt den nye modellen som fortsatt ikke er vist fram, og blant annet vet vi at den skal hete Purosangue. Det er italiensk og betyr fullblods.

Den steilende hesten akter ikke uventet å sikte helt mot toppen når de endelig lanserer en SUV, og for å få den til en fullblods hingst trenger den kommende SUV-modellen noe skikkelig i motorrommet.

Ferrari kunne gått for det trygge og hentet en av sine svært så imponerende motorer de har på lager, for der har de liggende flere som har hanket inn store priser.

Som for eksempel den som vakre Ferrari Daytona SP3 er utstyrt med. Her snakker vi om en 6.5-liters V12 som vrir ut 840 hk, et dreiemoment på 697 Nm og et maks turtall på 9.500 r/min.

De kunne også brukt den som nye Ferrari 296 GTS er utstyr med, en V6, men dette er alt annet enn fullblods. Her snakker vi om både turbo og hybrid, men den totale kraften gir en fullblods racer ‒ 830 hk.

Men siden Purosangue markerer overgangen til en ny tid, så er vel det aller mest logiske å komme med en helt ny motor? Og kanskje til og med en V12, litt som en siste hilsen til en æra som nå bilindustrien forlater til fordel for elektriske løsninger.

Og det er hva de etter alle solemerker også tenker å gjøre.

For nå pirrer Ferrari med en ny V12-motor, men de er svært så sparsomme med opplysningene. Vi får ikke en gang en smakebit av lyden til det nye monsteret i det korte klippet de har publisert. Ok, en bitteliten smakebit på lyden helt på slutten. Så få med deg alle 14 sekundene av klippet!

Den infoen de er villig til å gi er følgende: «En ny Ferrari er på vei. Utstyrt med vår ikoniske V12-motor. Følg med…».

Jepp, det skal vi gjøre. Og vi setter 50 øre på at denne skal inn i den kommende SUV-modellen, noe vi får vite om noen måneder. Da skal nemlig Ferrari endelig viser fram tidenes første FUV, som ja, er en SUV.

Les også:

Les mer om:

Nyheter