Normalt lager ikke superbilmerkene så veldig mange nye modeller, men Ferrari er helt klart unntaket her. De har overraskende mange modeller, men mange av disse er også ganske nære søstre. På samme tid er samtlige modeller, godt over et dusin, alle rene sportsbiler. Så når de skal komme med noe annet enn en lav bil med to seter som subber fortauskanten er det en svær greie. For det har de faktisk aldri gjort før. Den steilende hesten har fått med seg suksessen som både Lamborghini og Porsche har med sine SUV-modeller, og har litt motvillig gått med på å ta dette kommersielle steget. Når vi skriver litt motvillig har vi faktisk hold i det, for da de presentere Purosangue i fjor sommer unngikk de en spesiell ting. Pressemeldingene til Ferrari er vanligvis veldig innholdsrike, men den rundt Purosangue satte en helt ny standard. De var nemlig på 17 sider, og her tok de for seg nærmest hver eneste skrue. Men de nektet å kalle bilen for en crossover eller SUV, og hevdet bestemt at dette var en FUV. Det står for Ferrari Utility Vehicle, og betyr i praksis, ja, det samme som en Sport Utility Vehicle. Men argumentet var at SUV-bilene ofte har motoren og girkassen langt fremme, og dette gir utslag på både vektfordelingen og kjøreegenskapene. Men disse negative tingene finner ikke veien til Purosangue, så ikke kall den en SUV ‒ hilsen Ferrari. Dette er altså aller første gang Ferrari kommer med en høyreist bil med fire seter og fire dører, og de gjør det skikkelig. De har hentet en rekke løsninger fra superbilen 812, samt dyttet inn den prisbelønte V12-motoren med hele 725 hestekrefter og 716 Nm dreiemoment. Det gjør at den nærmere fem meter lange bilen klarer 0-100 km/t på 3,3 sekunder, og den doble distansen tilbakelegges på kun 10,6 sekunder. Bilen er også ganske praktisk, iallfall når vi vet at den har en steilende hest på panseret. Bakerst er det til tross for at Ferrari har tenkt på de aerodynamiske egenskapene et bagasjerom på 473 liter, og praktisk er det også bakdørene åpnes motsatt vei enn fordørene slik at det blir ekstra god inn- og utgangsplass. Purosangue, italiensk for fullblods, er altså den første bilen fra Ferrari med fire seter og fire dører, men den byr også på mer «første».
