Ford er ikke redde for å feire den berømte trippelseieren under Le Mans-løpet i 1966, og nå setter de punktum for denne gang med en ganske så spektakulær gullfarget GT.
På 1960-tallet var Ford rett og slett manisk opptatt av å slå Ferrari i det berømte Le Mans-løpet. Det var det en god grunn til.
Tilbake i 1963 skal Henry Ford II faktisk ha forsøkt å kjøpe Ferrari, noe som ikke overraskende var mislykket. Og siden Le Mans var den absolutt største scenen til sportsbilprodusentene, bestemte Ford seg for å sette den steilende hesten skikkelig på plass.
-->
Ford tok utgangspunktet i Ford GT40, en bil som ble vist fram i form av en prototype under New York Auto Show i 1964.
Det ble alt annet en umiddelbar suksess. Ferrari vant for sjette gang på rad i 1965, mens ingen av Ford GT40-bilene som var på plass kom seg til mål.
Det amerikanske merket tok umiddelbart grep, og fikk Holman Moody (og Shelby American) til å komme opp med en GT40 MK II. Det angret de ikke på.
Ford knuste all motstand, og var et hav foran konkurrentene. De to første bilene gjennomførte 360 runder, mens den tredje Ford GT40 MK II klarte 348 runder rundt Le Mans-banen. En Porsche 906/6 LH som tok 4. plassen kjørte 339 runder.
Faktisk tok Porsche de fire plassene etter de tre suverene GT40-bilene, og dermed ble Ferrari henvist til en ydmykende 8. plass. Siden har Ferrari aldri vunnet Le Mans, og man kan vel si at Fords oppgave ble fullført med stil.
Ford har hyllet de fire seirene GT40 tok fra 1966 til 1969 en rekke ganger, og runder nå av markeringen for denne gang med kanskje den aller mest spesielle versjonen de har kommet med så langt.
‒ Av alle Ford GT Heritage Edition-designene vi har laget, er Holman Moody Heritage Editions signatur med et gull-rødt tema en episk hyllest til Le Mans-finishen vår fra 1966, sier Mike Severson, Ford GT-programleder.
‒ Inspirert av en av de mest kjente Ford GT40 racerbilene, hedrer Ford GT Holman Moody racerteams kunnskap og evne til å innovere.
Ford GT Holman Moody Heritage Edition har altså fått en unik gull- og rød farge, og nr. 5 stemplet på dørene, panseret og bakvingen – slik 1966 Ford GT40 kjørt av Holman Moody hadde.
Det er også eksponerte karbon-komponenter som inkluderer 20-tommers hjulene, frontsplitter, sideterskler, speil, motorsjalusier og bakre diffusor.
Bremsekalipere er lakkert i svart med sølvgrafikk, samt at svarte hjulmuttere gjør estetikken komplett.
Karbonen finner også veien videre inn i kabinen, på dørterskler, konsoller og andre ting, og også nr. 5 finner veien inn til dørpanelene. Det er også Alcantara-innpakkede karbonfiberseter som har gullfargede sømmer, mens sitteflatene og hodestøttene kan skilte med en GT-logo.
Instrumentpanelet er pakket inn med både skinn og Alcantara, og gullet finner også veien inn til instrumentpanelet. Et annet spesielt element er padleskifterne bak rattet som også er i Holman Moody Gold.
Den nye hyllestversjonen er intet mindre enn den niende spesialutgaven av Ford GT, hvor to fortsatt er i produksjon.
2022: Ford GT Alan Mann Heritage Edition som hedrer nr. 16 Alan Mann Ford GT MK I lett eksperimentell prototype som bidro til å bane vei for 1-2-3-seieren i Le Mans. For tiden i produksjon
2022: Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition som hedrer Ford GTs røtter og de tidligste fem originale Ford GT-prototypene. For tiden i produksjon
2021: Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition som hedrer racerbilen Ford GT MK II nr. 98 som ga Ford en 1-2-3-5 dominans på Daytona i 1966, og startet en magisk sesong for Ford GT40 MK II. Kun 50 bygget
2020: Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition som hedrer racerbilen Ford GT40 MK I nr. 6 som vant på Le Mans i 1969. Kun 50 bygget
2019: Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition som hedrer Ford GT40 MK I nr. 9 racerbil som vant på Le Mans i 1968. Kun 50 bygget
2018: Ford GT ’67 Heritage Edition som hedrer Ford GT40 MK IV nr. 1 racerbil som vant på Le Mans i 1967. Kun 39 bygget
2017: Ford GT ’66 Heritage Edition som hedrer Ford GT40 MK II nr. 2 som vant Le Mans-løpet i 1966. Kun 27 bygget
2006: Ford GT Gulf Livery Heritage Edition til minne om GT40’s Le Mans-titler i 1968 og 1969. Kun 343 bygget
Den aller siste utgaven skal har en toppfart på over 200 mph (322 km/t) og blir vist fram, naturligvis, under årets New York International Auto Show.
Slik ser Ford GT Holman Moody Heritage Edition ut:
Les også: