Annonse
Hjem Elbiler Farger skal gi lengere rekkevidde

Farger skal gi lengere rekkevidde

Rødt og blått. Varmt og kaldt. Det tar Ford bokstavelig, og mener det innvendige lyset enten skal varme eller kjøle ned passasjerer.

Det forskes på det aller meste, det er nå sikkert. Det inkluderer hvilken virkning lys har på vår varmefølelse. Jepp.

Ford har selvsagt mer enn en elektrisk Mustang på gang når det kommer til elbiler, og en av disse er et minibuss-konsept kalt Transit Smart Energy Concept.

Problemet med større elbiler med et stort innvendig volum er at det trengs et kraftig klimaanlegg for å gi folkene på innsiden en behagelig temperatur.

Og store klimaanlegg og elbiler er en dårlig kombinasjon, for helst skal strømmen gå til drivverket.

Saken fortsetter under Annonsen

Amerikanske National Renewable Energy Laboratory har forsket på bruken av klimaanlegg i elbiler, og de konkluderte med at dette faktisk kan redusere rekkevidden med opptil 50 prosent. Altså halvere den!

Og vi vet jo at rekkeviddeangst er noe som er høyst reelt, så dette hjelper ikke akkurat på her hvor det kan være svinkaldt på vinteren.

Ford har fundert på hva de kan gjøre med dette problemet, og løsningen kan være ganske så oppsiktsvekkende.

Under utviklingen av 10-seteren har de tatt den med til Fords Environmental Test Centre i Køln, for der har de bygd seg sin egen lille værfabrikk.

De fylte deretter minibussen opp, og den spesielle Transiten er også bygd slik at føreren faktisk har kontroll på temperaturen for hver eneste sitteplass.

Så dermed var det bare å simulere en kald vinterdag med nullføre, og en god og varm sommerdag med 30 røde grader.

Deretter var det bare å prøve rød og blå belysning, og spørre folkene hvordan de følte seg.

Resultatet er ifølge Ford at stemningsbelysningen gjorde sitt til at strømforbruket ble redusert med henholdsvis 3,3 prosent for kjølingen og 2,5 prosent for oppvarmingen.

Hmmm.

‒ Hvilke farger vi eksponeres for kan imidlertid forandre hvordan vi føler oss, sier Lioba Müller, en lys-ingeniør hos Ford Europa.

‒ En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse, mens blått lys skaper en følelse av å bli avkjølt. Ved å redusere bruk av klimaanlegg kan kjøretøyets rekkevidde økes betydelig.

Ok, kanskje greit at det norske flagget er både rødt og blått i tillegg til den nøytrale hvitfargen?

Fords kommende elbil Mustang Mach-E har skapt mange overskrifter, og det er mange som ser fram til den elektriske SUV-modellen som starter rett i overkant av 400.000 kroner.

Ikke minst har rekkevidden skapt god stemningen blant potensielle elbilkunder, for her kan Ford skilte med ganske bra kjørelengde. Den billigste versjonen skal rulle 450 kilometer, mens storesøsteren har en oppgitt rekkevidde på hele 600 kilometer.

At Ford er opptatt av rekkevidde viser også Transit Smart Energy Concept.

Smart energi er altså en del av navnet, og modellen lever virkelig opp til navnet.

Dette er noen av løsningene de tester ut for å gi den lengere rekkevidde, foruten de innvendige fargene.

  • Seks takmonterte solcellepanel lader et 12 volts batteri som igjen gir energi til varme, kupelys og bilens andre elektriske systemer som trådløs lading av passasjerenes mobiltelefoner.
  • En varmepumpe utnytter overskuddsvarme fra drivlinjekomponentene, fra lufta ute og i kupeen. Dette reduserer energiforbruket til oppvarming med opptil 65 prosent og øker rekkevidden med 20 prosent.
  • Ventilerte dobbeltglassvinduer reduserer kalde kontaktflater og isolerer mot varmetap.
  • Et isolert gulv og tak reduserer også varmetap i kupeen.
  • En skyvedør som bare åpnes halvveis for å redusere varmetapet. Denne kan aktiveres. Varme-, ventilasjons- og klimaanlegget deaktiveres også automatisk når døren er åpen.
  • En skillevegg i polykarbonat mellom passasjerdøren og sitteområdet reduserer ytterligere varmetap når passasjerene går ut og inn i minibussen.

Den smarte Transiten byr også på oppvarmede seter og et system som lar passasjerene å kontrollere temperaturen akkurat der de sitter. Også dette skal bidra til å redusere energiforbruket.

Ford har også på gang en elektrisk produksjonsversjon av en 2-tonns Transit, og denne helelektriske versjonen skal etter planen være på markedet i løpet av 2021.

Så får vi får se om de faktisk har sett lyset.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,474FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker