Det forskes på det aller meste, det er nå sikkert. Det
inkluderer hvilken virkning lys har på vår varmefølelse. Jepp. Ford har selvsagt mer enn en elektrisk Mustang på gang når
det kommer til elbiler, og en av disse er et minibuss-konsept kalt Transit
Smart Energy Concept.
at det trengs et kraftig klimaanlegg for å gi folkene på innsiden en behagelig
temperatur. Og store klimaanlegg og elbiler er en dårlig kombinasjon,
for helst skal strømmen gå til drivverket. Amerikanske National Renewable Energy Laboratory har forsket på bruken av klimaanlegg i elbiler, og de konkluderte med at dette faktisk kan redusere rekkevidden med opptil 50 prosent. Altså halvere den! Og vi vet jo at rekkeviddeangst er noe som er høyst reelt,
så dette hjelper ikke akkurat på her hvor det kan være svinkaldt på vinteren. Ford har fundert på hva de kan gjøre med dette problemet, og
løsningen kan være ganske så oppsiktsvekkende. Under utviklingen av 10-seteren har de tatt den med til
Fords Environmental Test Centre i Køln, for der har de bygd seg sin egen lille
værfabrikk. De fylte deretter minibussen opp, og den spesielle Transiten
er også bygd slik at føreren faktisk har kontroll på temperaturen for hver
eneste sitteplass.
nullføre, og en god og varm sommerdag med 30 røde grader. Deretter var det bare å prøve rød og blå belysning, og spørre folkene hvordan de følte seg. Resultatet er ifølge Ford at stemningsbelysningen gjorde
sitt til at strømforbruket ble redusert med henholdsvis 3,3 prosent for kjølingen
og 2,5 prosent for oppvarmingen. Hmmm. ‒ Hvilke farger vi eksponeres for kan imidlertid forandre
hvordan vi føler oss, sier Lioba Müller, en lys-ingeniør hos Ford Europa.
varmere følelse, mens blått lys skaper en følelse av å bli avkjølt. Ved å
redusere bruk av klimaanlegg kan kjøretøyets rekkevidde økes betydelig. Ok, kanskje greit at det norske flagget er både rødt og blått i tillegg til den nøytrale hvitfargen? Fords kommende elbil Mustang Mach-E har skapt mange overskrifter,
og det er mange som ser fram til den elektriske SUV-modellen som starter rett i
overkant av 400.000 kroner. Ikke minst har rekkevidden skapt god stemningen blant potensielle
elbilkunder, for her kan Ford skilte med ganske bra kjørelengde. Den billigste
versjonen skal rulle 450 kilometer, mens storesøsteren har en oppgitt rekkevidde
på hele 600 kilometer. At Ford er opptatt av rekkevidde viser også Transit Smart Energy Concept. Smart energi er altså en del av navnet, og modellen lever
virkelig opp til navnet. Dette er noen av løsningene de tester ut for å gi den lengere
rekkevidde, foruten de innvendige fargene.
- Seks takmonterte solcellepanel lader et 12 volts
batteri som igjen gir energi til varme, kupelys og bilens andre elektriske
systemer som trådløs lading av passasjerenes mobiltelefoner. - En varmepumpe utnytter overskuddsvarme fra
drivlinjekomponentene, fra lufta ute og i kupeen. Dette reduserer
energiforbruket til oppvarming med opptil 65 prosent og øker rekkevidden med 20
prosent. - Ventilerte dobbeltglassvinduer reduserer kalde
kontaktflater og isolerer mot varmetap. - Et isolert gulv og tak reduserer også varmetap i
kupeen. - En skyvedør som bare åpnes halvveis for å
redusere varmetapet. Denne kan aktiveres. Varme-, ventilasjons- og
klimaanlegget deaktiveres også automatisk når døren er åpen. - En skillevegg i polykarbonat mellom
passasjerdøren og sitteområdet reduserer ytterligere varmetap når passasjerene
går ut og inn i minibussen.
system som lar passasjerene å kontrollere temperaturen akkurat der de sitter. Også
dette skal bidra til å redusere energiforbruket. Ford har også på gang en elektrisk produksjonsversjon av en
2-tonns Transit, og denne helelektriske versjonen skal etter planen være på
markedet i løpet av 2021. Så får vi får se om de faktisk har sett lyset. Les også: