Faraday hentet nye milliarder


Faraday Future har ikke hatt det enkelt de siste årene, men de gir ikke opp drømmen om å bli et luksuriøst elbil-merket.

Det sto ikke på ambisjonene da Faraday Future (FF) annonserte sine planer tilbake i 2014. De skulle lage lynraske, luksuriøse og svært avanserte elbiler, og sikret seg også et digert område i Las Vegas hvor de skulle bygge opp store produksjonslokaler.

Men slike drømmer koster, for disse er selvsagt svindyre å utvikle. Det har også investorene fått føle.

FF brant seg gjennom cashen som det reneste St. Hans-bålet, uten å være i nærheten av å sette noen av de ambisiøse bilene i produksjon. Investorene, for det meste kinesiske, har på sin side fått nok en etter en, og hoppet av det som må ha virket som et løpsk tog på kollisjonskurs.

Senest tidlig i vinter hang konkurs-skyggen lavt over FF, og de hadde kun penger nok til å drive ut året.

De har også lagt de storslåtte planene om en fabrikk i Las Vegas på is, og prøver nå å selge området som en gang var sentral i planene.

Men nå er de nok en gang reddet av gong-gongen, og igjen er det en kinesisk gruppe som trår hjelpende til.

FF har nå signert en avtale med The9, ifølge Wikipedia en gruppe som blant annet har de kinesiske rettighetene til det svært så populære online-spillet World of Warcraft (kjent som WoW).

Den Shanghai-baserte gruppen spytter inn mer enn 5 milliarder kroner i FF, og får med det rettighetene til kommende modeller som skal selges i Kina.

De to skal opprette et felles foretak som skal ta hånd om Kina-delen av forretningene, noe som også inkluderer produksjonslokaler i verdens viktigste bilmarked. Og de har voldsomme forventningene til fruktene.

Faraday anslår nemlig en årlig produksjon på ikke mindre enn 300.000 biler, og den første bilen skal rulle ut av det kinesiske samlebåndet allerede neste år.

Ja, det høres umiddelbart drøyt ut.

Modellen det er snakk om heter FF V9, og er en crossover som er basert på Faradays kommende modell FF 91.

Og sistnevnte nærmer seg endelig produksjon, etter å ha blitt vist fram i tilnærmet ferdig form allerede i fjor sommer.

Vi snakker her om en semi-autonom elbil med SUV-lignende former, og om den fortsatt har samme spesifikasjoner som tidligere blir det en veldig imponerende sak.

Den skal i så fall komme med tre elmotorer (altså firehjulstrekk) som til sammen yter 1.050 hestekrefter, gjøre unna 0-100 km/t på lynraske 2,39 sekunder og med en rekkevidde et sted over 482 kilometer (300 miles). Batteriet er for øvrig på 130 kWh.

FF 91 skal også få ny teknologi som vi har sett hos flere andre prototyper, blant annet eier-gjenkjennelse som gjør at de personlige preferansene lastes inn når du setter deg inn i bilen i tillegg til en drøss med førerassistenter og slike ting.

Faraday nevner ikke lenger Europa som et satsingsområde for FF 91 (V9 blir øremerket Kina), men sier at de skal fokusere på det amerikanske og kinesiske markedet.

Deretter er planen en billigere modell kalt FF 81, som også skal være volummodellen til FF litt slik Tesla nå gjør med Model 3.

Om Faraday Future faktisk har en framtid får tiden vise, men de skal uansett ha for kampviljen.

Og tro kan som kjent flytte fjell.

Les mer om:

Elbiler Nyheter