På jakt etter en ultraluksuriøs vill elbil? Vel, FF kan hjelpe deg.
De har hatt på gang en slik så lenge at vi faktisk fryktet at de hadde forsvunnet, slik jo mange elbilprodusenter med vel drøye målsetninger har en tendens til å gjøre. Men FF akter åpenbart ikke å bli en del av denne negative statistikken.
-->
FF har skapt elektriske bølger nesten like lenge som Tesla, for bilmerket ble opprettet i Los Angeles allerede i 2014 ‒ to år etter at Tesla hadde klar sin Model S.
To år senere, altså i 2016, kunne de vise fram et konsept under den store teknologimessen Consumer Electronics Show (CES).
Dette var en 1-seters sportsbil som åpenbart aldri kunne blitt en storselger, men det neste de dukket opp med hadde akkurat det potensialet.
Denne het FF 91, og var en Tesla-killer i ordets rette forstand. Den gang var Tesla Model S P100D det råeste som var å oppdrive, og holdt blant annet klasserekorden opp Pikes Peak ‒ verdens mest berømte bakkeløp. Men så tok FF 91 tok turen dit.
Den knuste Teslas tid med hele 23 sekunder, og ting virket veldig lovende.
Og FF kom stadig med oppløftende meldinger om at bilen var nær produksjon, men så gikk det stadig lengre tid mellom oppdateringene rundt selve elbilen.
Nå ble det ikke helt tyst, for FF har jevnt og trutt kommet med oppdateringer som viser at de faktisk lever i beste velgående. Men det ble mer stilt rundt selve FF 91.
Men det har åpenbart ikke vært noe grunn til å være bekymret, for onsdag kunne merket vise fram den første FF 91 som er ment å gå inn i produksjon.
‒ Å bygge det første bilen som er ment for produksjon på Hanford-anlegget er et viktig skritt mot produksjonsstart i 3. kvartal, sier Matt Tall, visepresident for produksjon i FF.
‒ Denne iterasjonen er den nærmeste FF 91-produksjonsmodellen vi har sett til dags dato. FF 91 forventes å være den første ultra-luksuriøse elbilen som når markedet, med en unik fører- og passasjeropplevelse.
FF prøver å gjøre ting systematisk, så i oktober kom de med en 7-trinns plan som de skal følge. De har nå gjennomført de første fire trinnene.
Milepæl 1: Installasjon av pilotutstyr i produksjonsanleggets pre-produksjonsområde i Hanford
Milepæl 2: Sikre et beleggssertifikat, rydde veien for selskapets pre-produksjonsbygg
Milepæl 3: Begynn fundamentkonstruksjon for alle gjenværende produksjonsområder, inkludert karosseri, lakk, lager og bilmontering
Milepæl 4: Forproduksjonsbygg for endelig ingeniørvalidering og sertifisering
Så hva er FF 91?
Jo, kort sagt ‒ en ellevill elbil.
Merket selv hevder at FF 91 er en kombinasjon av en sedan, en SUV og en sportsbil, og er rett og slett en ny art i bilindustrien.
Den skal utstyres med tre elmotorer som totalt åpner for 1.050 hestekrefter, og 0-100 km/t er i ypperste Tesla-land ‒ rundt 2,5 sekunder.
Rekkevidden er ventet å bikke 500 kilometer, men det er først og fremst på innsiden at den kommende elbilen imponerer.
Visepresidenten tok nemlig ikke for hardt i da han kalte bilen for ultra-luksuriøs, for her finner vi blant annet seter som selv de ypperste privatflyene hadde vært stolte av og en diger skjerm for de som befinner seg i baksetene.
Det oser rett og slett luksus ut av innsiden, noe du selv kan se:
FF kjører også på med kunstig intelligens og annen moderne teknologi og nettilkobling, så at det blir en ganske så moderne bil er ganske sikkert. Eksakt hva som bor i en FF 91 er ikke kjent, men det får vi nok vite snart.
Neste bil som skal følge blir FF 81, og denne er planlagt til 2024.
Faraday Future filmet også onsdagens store begivenhet, og den 25 minutter lange presentasjonen viser også bilen både utvendig og innvendig.
Drøyt 20 minutter ut i videoen får du også se bilen i aksjon både når det kommer til akselerasjon og unnamanøvrering, og da blir heldigvis også lyden bedre.
Les også: