I tillegg til elbiler og hydrogenbiler, finnes det en tredje type biler som også er utslippsfrie når de blir kjørt. En type som faktisk er enda grønnere enn de to mer vanlige, nemlig solcellebiler.
Det er faktisk overraskende mange som forsker på slike biler som går under betegnelsen SEV, noe som står for Solar Electric Vehicle. En av disse er Aptera, som hører hjemme i San Diego i solfylte California.
-->
De to grunnleggerne, Chris Anthony og Steve Fambro, lagde faktisk en elbil allerede før Elon Musk overtok som sjef i Tesla. Det amerikanske elbilmerket ble riktignok startet opp av Martin Eberhard og Marc Tarpenning i 2003, men Musk inntok ikke sjefsstolen før i 2008.
Så nei, det var ikke Elon Musk som grunnla Tesla, en feilinformasjon som ofte dukker opp. Men det var han som gjorde Tesla til det suksessfulle bilmerket det er i dag.
Anthony og Fambro lagde sin første elbil i 2006, men slet med finansieringen og droppet prosjektet. Men ideen om en grønn bil hadde allerede bitt seg fast i hjernen.
Så i 2019 bestemte de seg for å satse nok en gang, og denne gang på en SEV-bil. Allerede året etter hadde de klar sin første prototype, og visjonene inkluderer nå en autonom 6-seters bil, en 2-seters pendlerbil og ja, til og med en 18-hjuling.
Siden prototypen ble vist fram har de jobbet hardt, og nå virker det som at den aller siste biten har falt på plass. De har nemlig inngått en kontrakt med en europeisk gigant.
Du har kanskje ikke hørt om italienske C.P.C. Group, men du kjenner mest sannsynlig igjen Modena. C.P.C. hører hjemme i Italias Motor Valley, og er intet mindre enn Europas største komposittprodusent som har en produksjonskapasitet på 500.000 ferdige deler i året.
På kundelisten til C.P.C. står blant andre giganter som Ferrari, Lamborghini, McLaren, Maserati, BMW og Lotus. Og nå lille Aptera. Her blir det litt teknisk, men heng med ‒ for dette er ganske interessant.
C.P.C. skal levere materialer og strukturer til Apteras BINC, noe som står for Body in Carbon ‒ karbonkropp.
Aptera har tre hovedområder de styrer etter, og det er enkelhet, sikkerhet og bærekraft. BINC med kun seks hoveddeler haker ut alle disse.
Bilens kropp kan faktisk resirkuleres opptil fem ganger, og det betyr selvsagt en ekstremt lav CO2-livssyklus. Størstedelen av BINC er laget av en platestøpemasse av karbonfiber kjent som CF-SMC, og dette er kombinert med en platestøpemasse av glass kjent som SMC.
Karbonfiber-SMC er et lettvektsmateriale som enkelt kan formes, og gir en høyere stivhet og styrke enn standard SMC. Fordi den kan press-støpes, reduserer denne prosessen produksjonstiden for BINC betraktelig og lar Aptera begynne å levere SEV-biler til kunder raskere.
Ikke at det kommer til å gå lynrask om de virkelig treffer de store massene, for fabrikken i Carlsbad i California klarer kun å lage 40 biler per dag.
‒ Aptera markerer et skifte bort fra fortidens konvensjonelle tenkning, sier Franco Iorio, administrerende direktør i C.P.C.
‒ Vi ønsker å være en del av denne framtiden, og det er derfor vi slutter oss til Apteras bevegelse. Vi skal bygge karosseriet for deres unike solcellebil i hjertet av Motor Valley, slik at Aptera kan skalere opp produksjonen med en gang for å møte den høye etterspørselen etter sitt første kjøretøy.
For etterspørselen etter den unike bilen er ganske så stor. Aptera melder om at mer enn 37.000 har reservert sin SEV-bil, så med 40 biler om dager kan det altså gå en stund før bilen blir levert.
‒ I flere måneder har ingeniørene våre jobbet tett med C.P.C. for å fullføre Delta-designet vårt, og nå blir denne innsatsen realisert ettersom vi tar et viktig skritt framover mot høyvolumproduksjon, sier Steve Fambro hos Aptera.
Bilmerket har fortsatt ikke bekreftet priser, spesifikasjoner eller om de faktisk tenker å eksportere denne til andre land. Men de har tidligere uttalt at sola kan lade så mye som 64 kilometer med rekkevidde hver dag, noe som er langt mer enn den gjennomsnittlige kjøreturen per dag er på.
De har også hintet noe om 1.600 kilometer rekkevidde, så vi får se hva det er for noe.
Og ja, bilen skal takle -29 grader, så det er bare å sende den over hit også. Men ikke forvent 64 nye kilometer sørget av solskinnet midt på vinteren.
Tre hjul? Ja, det er på grunn av rullemotstand og rekkevidde. Så da vet du det.
Vi skal selvsagt følge opp når spesifikasjonene foreligger, men enn så lenge må vi nøye oss med noen bilder av prototypen av det som skal bli den aller første serieproduserte Aptera.
Her har du de:
Les også: