Dette er en ganske så vill rekordbil fra 1926. (Fotos: National Motor Museum)

Fant unike tidskapsler under restaurering av rekordbil

Teamet som restaurer en 97 år gammel råsterk rekordbil har snublet over noen skatter. Se video og bilder.


Unike biler må selvsagt ha egne navn. Hvem glemmer vel ikke forfatter Stephen Kings «Christine»-novelle ‒ en bokstavelig djevelsk 1958-utgave av Plymouth Fury som skremte vettet av flere generasjoner gjennom skrekkfilmen med samme navn i 1983.

En langt snillere, men også djevelsk bil, fikk til og med to tilnavn. En Sunbeam 1000 HP laget i 1926 ble kalt både «Mystery» og «The Slug», og det er kanskje ikke så rart.

For dette var noe helt ekstremt som det britiske selskapet satte sammen, for merket hadde en svært så ambisiøs plan som virkelig skulle sette de på kartet.

Sunbeam, som forsvant to år før «Christine»-filmen skapte uhygge verden over, var virkelig på hugget på 1920-tallet, og dette skulle toppes med en rekordbil.

Hvor ekstrem Sunbeam 1000 HP var viser drivverket. Målet var 200 mph, 322 km/t, helt ellevilt tilbake i 1927, og for å drive bilen opp i en slik ekstrem hastighet trengte de to motorer. To gedigne.

Og de hadde akkurat de riktige. For Sunbeam lagde også flymotorer, så de hentet to 22.4-liters flymotorer, og totalt skrøt de av at bilen hadde 1.000 hk ‒ noe navnet viser. Men de tok nok litt hardt i, for den reelle kraften er nærmere 900 hk hvor hver av motorene yter rundt 450 hk.

Det blir faktisk enda villere. For å få plass til begge motorene plasserte de en foran og en bak føreren som satt like trangt som dagens Formel 1-førere gjør, så det må ha vært en helt vanvittig opplevelse å kjøre dette monsteret.

Og vi har også en skatt til deg. For du skal faktisk få se rekordforsøket som ble gjennomført i 1927, men du må smøre deg med litt tålmodighet.

Men vi kan allerede nå avsløre Henry Segrave som gjennomførte rekordforsøket ble den aller første til å passere 200 mph, og ble klokket inn til 203,79 mph ‒ formidable 327,97 km/t.

29. mars 2027 er det 100 år siden, og britiske National Motor Museum har ikke tenkt å la dette passere i stillhet. De er nemlig i gang med å restaurere rekordbilen, og målet er at bilen skal være på plass på Daytona Beach i Florida i 2027.

Det betyr at de plukker bilen helt fra hverandre, og deretter bygger den opp igjen slik at den kan framstå som helt ny.

Og når man ser bilen er det lett å forstå. For den er virkelig vakker:

Dette er en ganske så vill rekordbil fra 1926. (Fotos: National Motor Museum)

Underveis i arbeidet har de fått seg noen skikkelige overraskelser, og rett og slett gravd fram historie.

Først fant de en skrutrekker med trehåndtak som hadde blitt sluppet ned i påfyllingshalsen til motoroljetanken da mekanikeren sjekket nivåene, og den har holdt seg der i nesten et århundre.

Så dukket det opp en shilling fra 1921 funnet i størknet olje på toppen av den bakre fjæren, og denne kom fram da karosseri ble tatt av chassiset.

Ikke nok med det. En justerbar skiftenøkkel fra 1920-tallet ble også funnet, og denne hadde blitt «limt» til chassiset med vegetabilsk-basert Castrol R-olje.

‒ Den første skrutrekkeren på 200 mph-bilen kunne ikke ha blitt tatt ut av oljetanken fordi den ble begravd under motoren. Vi renset ut tanken der oljen hadde stivnet, med varmt vann og vaskemiddel, og etter å ha ristet tanken tippet den gamle skrutrekkeren ut. Etter LSR-forsøket (land speed record) ville oljen ha festet seg som lim på toppen av chassiset, som er der vi gjorde de andre funnene, forklarer senioringeniør i National Motor Museum, Ian Stanfield.

‒ Det er som en tidskapsel som er en del av den utrolige historien til Sunbeam 1000 HP. Den har bare blitt kjørt i 50 miles (80 km) for å slå verdensrekorden, og dette er verktøyet som ble brukt av mekanikerne da de bygde den.

Ok, det er på tiden å se rekordforsøket. Men heng med videre, for det kommer mer info og ikke minst flere bilder fra restaureringen og av den gamle bilen.

Det nasjonale motormuseet har laget spesielle og skreddersydde verktøy for restaureringen, som altså er av den svært så grundige sorten.

Jobben er ekstrem, og for eksempel har ikke de to 22.5-liters motorene blitt fyrt opp siden før 2. verdenskrig, noe som er mer enn 80 år siden, grunnet korrosjon.

Men med møysommelig ombygging, bruk av spesialistkunnskap og skreddersydde deler, skal National Motor Museums ingeniører gjenopplive motoren til den banebrytende maskinen og dermed bevare klenodiet for framtidige generasjoner.

Faktisk kan besøkende på National Motor Museum enn så lenge se det eksponerte chassiset, før de monterer karosseriet og de andre delene tilbake igjen.

Planen er også at Sunbeam 1000 HP også skal på en Europa-turné før den setter kurs for USA og bilmuseene der.

Her er bilder av Sunbeam 1000 HP og skattene som dukket opp under restaureringen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter