Noe av det første du lærer som journalist er å være fokusert. Du skal altså plukke ut noen få ting som du skal gå litt mer i dybden på. Du må for all del ikke hoppe rundt fra ting til ting eller emne til emne, for det kan forvirre leseren.
Vel, den regelen er det bare å vrake om du skal skrive om Oslo Motor Show. Her er det rett og slett altfor mye å ta tak i til å kun fokusere på en eller to kjøretøy.
-->
Og det er ikke heller en fare for at leseren blir forvirret. Nei, da er det langt større sjanse for at leseren får en overdose av gode følelser, for her er det så mye flott å se på.
Vi har selvsagt ingen muligheter til å gå innom alle kjøretøyene som faktisk fortjener et bilde eller to, for det er rett og slett for mye. Men vi har iallfall gått ruta fra A til E, og plukket ut en del høydepunkter som kanskje du også syns er litt kult.
Ok, for å ikke forvirre altfor mye starter vi på hall A, og allerede et par biler inn i hallen var jeg solgt. Der sto det nemlig parkert en usedvanlig flott Mazda 929 (1975-modell). Akkurat en slik som jeg eide da førerkortet var sylfersk. Men det var altså ikke det første som møtte oss.
Det var en ekte legende, nemlig en amerikaner bygd i Moss. Jepp.
Den norske Automobilfabrikk het selskapet som satte sammen denne røde Plymouthen tilbake i 1938, så gå for all del ikke glipp av bilen rett på innsiden av porten til hall A helt i starten av løypa.
For den er historisk.
Litt lenger inn fant vi altså bilen som er historisk for undertegnende, nemlig Mazda 929. Den sto selvsagt ikke alene, og hadde blant annet besøk av en Lotus Esprit Turbo (1984), en Ford Escort Mk1 (1968) og Ford Capri 3000 GLX (1973).
Kan man ønske seg en bedre start på Oslo Motor Show?
Vi har altså advart om at høydepunktene kommer tett, og det dukket raskt opp en håndfull nye legender.
For hva sier du til en Ford Taunus (1982), en Audi 100 (1981), en Volvo 242 (1982), ytterligere en Taunus (1974) og en Opel Manta (1972). Ok, du sier ja takk, ja.
En Jaguar E-Type er alltid ensbetydende med et stopp. Og iallfall når det står en trio av Jaguar-legender ved siden av hverandre.
Dette er en av de største ikonene som finnes i bilverden, så har var det selvsagt bråstopp.
Sjekk dette:
Så møtte vi på en ganske så velkjent svensk trio som nok mange med glede husker. Mer eksakt en Volvo 544 (1959), en Volvo 284 (1984) og nok et ikon, Volvo P1800 (1967). Ja, den bilen Helgenen kjørte tilbake på 1960-tallet.
Her er den svenske trioen:
Deretter traff vi på en gammel og en ny på samme kjenning ved siden av hverandre, for side om side sto selveste Ferrari 812 Superfast og Ford Mustangen kjent fra Børning.
Begge måtte selvfølgelig sjekkes nærmere ut:
Det neste som møtte oss var også en god miks av gamle og nye biler. For hva sier du til en Mercedes 250 (1969), en Lamborghini Huracán (2016) og Volvo Amazon (1965)? Alle var selvsagt stjerneeksempler, men den som dro flest nysgjerrige blikk var den sølvfargede Amazonen.
Her er de tre:
En annen bil som genererte en masse interesse var noe helt annet, nemlig en relativt ny stasjonsvogn. Høres kjedelig ut?
Vel, denne er alt annet enn det, for vi snakker om en ganske så spesiell Audi RS6 (2014) med en okse på siden og en farge Vegvesenet ville nikket anerkjennende til.
Sjekk denne:
Neste pit stopp besto av to ganske så forskjellige biler.
For hva sier du til en Pontiac Firebird Formula (1973) og en Chevrolet Bel Air (1964)?
Selvsagt måtte vi sjekke hva dette var for noe:
Som vanlig når det er Oslo Motor Show er det også en rekke Bobler på plass. Ikke kjedelige standardversjoner, men slike du vrir deg etter.
En slik var utvilsomt denne Bobla Roadster fra 1966, som var minst like lekker på innsiden som den var på utsiden. Og ja, utsiden var lekker!
Deretter lot vi oss forføre av fire godt voksne biler hvor alderen absolutt ikke tynger.
Hils på Mercedes 220 Sb (1964), Renault 4 som frekt nok var markert som 2021-modell, Renault Dauphine Ondine (1961) og en skikkelig veteran i Opel 6/16 fra 1912.
Renault 4 gjør forresten et slags comeback, for Renault har bekreftet at det skal komme en elbil basert på denne flotte legenden. Det ser vi fram til!
Like ved den 109 år gamle Opelen gikk vi på en splitter ny bil. Eller flere splitter nye biler.
Kia EV6, Opel Mokka-e og den sportslige stasjonsvognen Peugeot 508 SW sto nemlig utstilt like bortenfor 1912-modellen, så her møttes fortiden og framtiden.
by Medhus selger biler i det øvre prissjiktet, og hadde tatt med seg noe skikkelig trekkplastre fra Bærum og over til Romerike.
For hva sier du til Hummer, Rolls-Royce, Lamborghini og Ferrari?
En bil som faktisk kan konkurrere med Hummer i ren størrelse, er en ekte stjerne. Eller rettere sagt, har vært eid av en ekte stjerne.
For Kirsten Flagstads gedigne Lincoln Model-K som nå er eid av Norsk vegmuseum hadde funnet veien til Lillestrøm, og den er det helt klart verd å ta en titt på.
Hva, ikke hørt om Flagstad? Vel, hun var en av største globale operasangerne på 1900-tallet, kanskje til og med den aller største sopranen. Faktisk var hun så stor at hun har sin egen stjerne på Hollywood Walk of Fame. Jepp.
Norsk kjøretøyhistorisk museum hadde også funnet veien til OMS, og de hadde også tatt med seg en rekke flotte gamle biler.
Et av høydepunktene var den gule Austin 10/4 Colwyn fra 1935, og her er den og noen av de andre bilene til museet:
Inne på hall D gikk vi på en rekke ekte gamle perler, kanskje anført av en Ford Humpback fra 1934.
Men Plymouth Business Coupé (1937), Ford Roadster (1932), Willys 41 (1941) og Chevrolet Bel Air (1956) var ikke mye dårligere.
Sjekk disse fem da:
Mange slenger nok bare et blikk på Ferrari Monza SP2 og går videre. Det er en svær tabbe.
Dette er nemlig en svært så eksklusiv Ferrari som inngår i en ny satsing fra den steilende hesten. De vil nemlig lage en litt mer retropreget ny serie med biler som er kalt Icona, og SP1 (1-seter) og SP2 (2-seter) er de første fra denne.
Så Monza SP2 er også svært sjeldne til og med i Italia, og takket være Arne Fredly som eier denne fikk OMS stilt den ut.
Slik ser den vakre bilen med 810 hk som hyller barchettas-bilene fra 1950-tallet ut:
Så ventet tre nye ganske så flotte biler, nemlig en Porsche 911 (ja, vi må selvsagt få en slik med oss) fra 1992, en Ford Roadster fra 1933 og en ganske så usedvanlig Ford Model A Racer fra 1928.
Sjekk de tre ut:
En av de bilene som hadde en kø framfor seg da vi besøkte showet fredag ettermiddag var den gamle Freia-bilen.
Vi mistenker at folket regnet med gratis sjokolade, men dessverre har denne Renault Type BC (1913) for lengst gått inn i pensjonistenes rekker.
Men for noen flotte varebiler de hadde i gamle dager!
OMS hadde også samlet noen av de flotteste bilene i Skandinavia i 2021, og dette inkluderte både en vanvittig utgave av Chrysler Windsor (1946) og nok en Ford Roadster.
Her har det gått noen tusen timer med på byggingen!
Som vanlig er det også utsilt en del motorsykler på messen, og det inkluderer også mange spesielle Harleyer.
Her er en knippe sykler:
Du har vel ikke glemt Studebaker, har du?
Faktisk har det seg slik at Studebaker nok hadde klart seg veldig bra i 2021, for dette merket startet faktisk med å lage elbiler tilbake i 1902.
Nå er det godt over 50 år siden merket forsvant, men bilene blir aldri glemt.
Her er tre som nok vekker mange gode minner hos mange.
Det er faktisk et kjøretøy som er utsilt hos OMS som ikke er mulig å kjøre. Men vi skjønner godt hvorfor den ble godkjent som en utstiller.
Noen gærninger har nemlig satt sammen en 1:1-utgave av racerbilen Audi e-tron quattro kun ved bruk av legoklosser.
Jepp, en gedigen legobil som garantert skaper oppsikt hos barn i absolutt alle aldre.
Vi har dermed nådd hall E, som alltid er forbehold lastebiler mikset med litt annet snadder.
La oss ta snadderet først.
Her fant vi nemlig en ekte formel 1-bil, en lynrask båt, noen gamle militære kjøretøy og ikke minst var Ford Performance på plass med noen biler.
Dette inkluderte både Ford GT, Ford Mustang Mach 1, Ford Ranger Raptor og den kommende elbilen Ford Mustang Mach-E GT.
Sjekk ut de:
I hall E er det som kjent motivene som først og fremst forfører, og hva passer bedre enn å avslutte turen vår med litt «rock & roll» og «the fast and the furious», to ting som jo Oslo Motor Show helt klart handler om.
Rock on!Les også: