Den offisielle europeiske målemetoden for rekkevidden til elbilene er kalt WLTP, noe som er en langt enklere forkortelse av den ganske så vanskelige «Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure».
Denne testprosedyren som alle nye modeller må igjennom måler ting som forurensing og forbruk for tradisjonelle biler, men også rekkevidde hos elbiler. Testene gjennomføres under vanlige sommer-forhold, og er ment å gi en pekepinn på den reelle rekkevidden.
-->
Utfordringen er dog at den blir ganske misvisende når det kommer til vinterbruk, og iallfall under nordiske forhold. Faktisk så mye at den offisielle oppgitte rekkevidden i verste fall kan utgjøre en livsfare.
NAF og Motor gjennomfører to ganger i året en rekkevidde- og ladetest av alle nye helelektriske modeller som har kommet til Norge, en på sommeren og en på vinteren. Og i enkelte tilfeller har denne avslørt voldsomme forskjeller på rekkevidden.
Alle bilene har tapt rekkevidde på vinteren, og dette har strukket seg fra 4 prosent mindre rekkevidde til hele 34 prosent. Et slikt stort tap kan få alvorlige konsekvenser, for om man for eksempel feilberegner rekkevidden over vinterfjellet kan det bli svært problematisk.
Dette har NAF for lengst innsett, og har flere ganger etterlyst en test som tar nye elbiler igjennom en vintertest i tillegg til sommertesten i 23 grader. Og de kan nå være hørt.
For EU melder at det nå er en vintertest i -7 grader på trappene, som kan bli vedtatt allerede senere i år.
‒ Det vil være et viktig gjennomslag for forbrukerne, og betyr at du får informasjon om elbilenes rekkevidde vinterstid, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Den nye testen vil i så fall bli en del av typegodkjenningen de nye bilene må gjennom, og skal gjelde for alle biler. NAF sier at forslaget skal legges fram for EU-parlamentet over sommeren 2023, vedtas før nyttår og etter planen tre i kraft fra 2025.
‒ Om dette blir vedtatt blir dette den nye offisielle vinter-rekkeviddetesten NAF har etterlyst og jobbet for, sier Handagard.
‒ Det betyr at du på en helt annen måte kan sammenlikne hvor langt ulike elbiler går om vinteren. Dette er noe vi har jobbet for i lang tid. Det er gledelig vi har kommet så langt.
Norge har det siste tiåret fungert som et pilotland for elbilene, og både myndigheter ute i Europa og bilprodusentene har fulgt nøye på hva som har foregått her. Og et av de største ankepunktene mot elbiler har altså vært at den offisielle WLTP-rekkevidden er misvisende ‒ spesielt på vinteren.
‒ Norge er Europas viktigste elbilland og erfaringer fra våre egne vintertester viser at det er et klart behov for en standardisert test av vinterrekkevidde, påpeker Handagard.
NAF har sammen med paraplyorganisasjonen FIA jobbet opp mot EU for å få på plass en offisiell vinter-WLTP ‒ noe som altså skal gi et litt mer riktig av elbilenes rekkevidder under kalde forhold.
‒ Alle elbiler kommer med et offisielt rekkeviddetall i dag, men det er i praksis en sommerrekkevidde, sier Handagard.
‒ Det tallet sier ingenting om hvordan elbilen gjør det i kulda. Om denne nye testen blir vedtatt vil bilen få et offisielt tall som gjør at du lett kan sammenliknbare hvor lang rekkevidde ulike elbiler har om vinteren.
Les også: