Europakommisjonen vil stramme inn reglene for gjenbruk av kjøretøyene, samt regulere eksporten av gamle kjøretøy ut av EU. (Foto: Aase Marie Lund Evensen, Miljødirektoratet)
EU vil at bilene skal resirkuleres enda mer
Europakommisjonen vil at enda flere bildeler gjenbrukes i jakten på en sirkulær økonomi, og europeisk bilindustri er litt bekymret.
Bærekraft er et ord som det er umulig å komme seg unna nå som vi må finne bedre løsninger til å ta vare på kloden, og her er gjenbruk et viktig punkt.
Europakommisjonen vil stramme inn reglene rundt End-of-life (ELV) for kjøretøyene, altså de utrangerte kjøretøyene. Her fremmer de ambisiøse mål for resirkulert innhold.
-->
Nå er dette noe den europeiske bilindustrien allerede tar på alvor ‒ for de alle har store mål om å bli karbonnøytral i framtiden.
Ifølge organisasjonen ACEA som samler mange av de største produsentene står den europeiske verdikjeden for auto-resirkulering med en gjenbruks- og gjenvinningsgrad på rundt 95 prosent. Når det gjelder bilene er denne gjenvinningsgraden på imponerende 85 prosent, samt ytterligere 10 prosent av materialene som brukes til energi.
Forslaget til Europakommisjonen åpner for nye krav til miljøvennlig design av biler, og bilprodusenter må blant annet planlegge hvordan bildeler skal kunne brukes på nytt eller materialgjenvinnes allerede mens de designer en ny bil, forklarer Miljødirektoratet.
Et eksempel er at det foreslås at minst 25 prosent av plasten i nye biler skal være materialgjenvunnet, slik at markedet for materialgjenvunnet råvare blir større.
I forslaget ligger det også et punkt om at bilene skal designes slik at det blir enklere å fjerne, reparere og skifte ut deler og komponenter, melder direktoratet videre. Dette er et stort problem i dag, for selv et enkelt lite problem kan føre til at bileiere ofte må kjøpe helt nye deler for å få fikset dette. Ja, dyrt og unødvendig.
− Regelverket vil gjøre det lettere å bruke bildeler om igjen ved reparasjoner. Det er bra for både miljøet og bileiere, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.
‒ I Norge har vi en moderne bilpark med stor andel elektriske kjøretøy og det er bra at regelverket nå også blir oppdatert for å håndtere disse bilene enda bedre.
ACEA pleier å være overraskende positive til nye tiltak fra EU, og industrien jobber altså allerede med bærekraft som en hovedpilar. Men de er redd for at de nye kravene fra EU kan duplisere eller komplisere eksisterende regler og bransjebestemmelser for bærekraftig design.
De ber lovgivere om å komme med et sammenhengende reguleringsmiljø som gjør det mulig for produsenter å skalere opp investeringer i kjøretøysirkularitet.
‒ Vi er forpliktet til design-for-bærekraft-prinsippet, og høye resirkuleringsrater beviser at denne praksisen fungerer, sier Sigrid de Vries, ACEAs generaldirektør.
‒ Mens forslaget presser på for ambisiøse mål for resirkulert innhold, mener europeiske bilprodusenter at lovgivere i stedet bør fokusere på å sikre et sammenhengende lovverk som balanserer motstridende avfalls-, produkt- og kjemikaliebestemmelser for kjøretøy.
‒ Vi er også bekymret for at kommisjonen ikke har undersøkt tilstrekkelig ubalanser i etterspørselen og tilbudet av resirkulerte materialer og eksisterende teknologihull før de foreslår disse ambisiøse målene.
Det er selvsagt en komplisert operasjon å lage et stort kjøretøy, og ACEA sier at det ikke er klart om det er mulig å gjenvinne alt med dagens løsninger.
De peker blant annet på noen nyere modeller som bruker karbonfiber for å forsterke plastdeler. Slike nye materialer kan redusere karbonavtrykk og energiforbruk, men er utfordrende å resirkulere og kan forurense avfallsstrømmer.
ACEA sier at bilprodusenter bruker store summer på forskning og utvikling (FoU), og at kommisjonens forslag risikerer duplisere eller komplisere eksisterende regler og bransjebestemmelser og kan hindre slike investeringer.
De mener, kanskje ikke så veldig overraskende, at reguleringen heller bør ta hensyn til kjøretøyenes økende kompleksitet og spesifisitet, inkludert lang levetid, holdbarhet og reparasjonsmuligheter.
Kommisjonen vil også slå sammen flere direktiver, noe som også inkluderer investeringer i resirkuleringsteknologier for litiumionbatterier som er avgjørende for overgangen til elektriske kjøretøy.
‒ Disse teknologiene er ikke tilgjengelige i industriell skala når nye kjøretøymodeller først blir satt på markedet. Realistisk sett kan de bare nå laboratorieskala rundt 15 år før slutten av livet, sier de Vries.
‒ Medlovgiverne må sikre tilstrekkelige FoU-ledetider eller risikere å undergrave sikkerheten for investeringer i kjøretøysirkularitet.
Miljødirektoratet sier at det har vært et problem at dårlige biler eksporteres til utviklingsland hvor de blir et avfallsproblem. Dette skal også reguleres bedre gjennom det nye forslaget.
Biler må ha bestått periodisk bilkontroll eller EU-kontrollen før eventuell eksport. Dette kan bidra til mindre eksport av dårlige eller ødelagte biler til andre land, forklarer det norske direktoratet.
Europaparlamentet og Rådet skal behandle og forhandle om forslaget før det eventuelt vedtas i EU, og regelverket kan deretter bli adoptert i Norge dersom det blir vurdert som EØS-relevant.
Les også: