Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til Autoart.


Det finnes to tidsregninger når det kommer til Porsche 911 ‒ den før og etter de luftkjølte motorene.

De fire første versjonene, den originale 911 som kom i 1964, 930-versjon (1975), 964-modellen (1989) og 993-utgaven lansert i 1994 har luftkjølt motor, mens 996 (1997), 997 (2004), 991 (2011) og den nye 992-versjonen av ikonet som kom i 2019 har en vannkjølt motor.

-->
Så skal man ha en virkelig klassisk utgave av 911 må man altså gå for de luftavkjølte versjonene med sin egen råskap og sjarm, og ettersom 993-serien var den siste luftkjølte anser mange denne som den aller beste utgaven.

Paul Stephens og hans Autoart startet å konvertere 964-utgavene for over 20 år siden, og det er kanskje ikke så rart. Dette var den første utgaven som hadde integrerte fangere, den automatiske Tiptronic-kassen og var mulig å få med firehjulsdrift. Den ble raskt en favoritt.

Men de var naturligvis ikke de eneste som moderniserte 964-utgaven.

‒ Den har vist seg å være veldig populær blant selskaper, og hver av dem ønsker å rekonstruere den til sin tolkning av en tidligere 911, sier Paul Stephens.

‒ Men vi har aldri vært et selskap som skal kopiere andre, og følte at tiden var inne for å sette vårt preg på den siste luftkjølte 911, 993.

Den beslutningen angrer han garantert ikke på, for resultatet er et kunstverk av en 911.

Og oppgaven var da også ganske enkel, men svært så utfordrende.

«Ta en 993 og gjør den 25 prosent bedre ‒ på alle områder», var den korte beskjeden han fikk fra kunden.

Autoart har en filosofi som heter «mindre er bedre», og det betyr et renere design og ikke minst mindre kilo. Men det betyr ikke mindre krefter, for som alle seriøse tunere gjelder det også å gjøre bilene litt mer potente.

Løsningen var å kombinere gateutgaven med den løpsrettede 993RS, og plusse på med enda mer moderne GT-komponenter og Paul Stephens' egne deler.

Resultatet er en lekker, lett og ganske så sint Porsche 911 Autoart 993R:

Porsche 911 993 er ganske så slank fra før av, og basisbilen 993 Carrera 2 (C2) veier kun 1.370 kilo og raceren 993 RS kun 1.270 kilo. Autoart 993R slår dem begge, for denne veier inn til 1.220 kilo. Det er til og med lettere enn superutgaven av 997-serien, for en 997 GT3 veier 1.395 kilo.

Kreftene skal det heller ikke stå på.

Paul Stephens byr på en motor på 330 bhk og en på hele 360 bhk, og man må opp til nevnte 997 GT3 for å finne en med mer krefter ‒ 409 bhk.

Kombinerer man vekt og krefter så har Autoart 993R med den største motoren en kraft-til-vekt på 295 bhk per tonn, mens bilen som er utgangspunkt, 993 C2, har 198 bhk per tonn. Nesten hundre mer hester per tonn, altså.

Og rødlinjen er ikke ille den heller, for denne går på formidable 8.500 r/min.

I tillegg sier Stephens at de har gått gjennom hver eneste del og hver eneste skrue, og selvsagt oppgradert det aller meste knyttet til drivverket.

‒ Vi valgte 993-modellen da det er den mest avanserte serien fra den luftkjølte æraen, og har et unikt utseende som fortsatt er verdsatt i dag, sier Stephens.

‒ Det er derfor 993R virkelig presser vår årelange luftkjølte erfaring til det ytterste, fra motor, fjæring, lette paneler, til bilens skreddersydde minimalistiske interiør. 993R er ikke en svanesang, men jeg ønsket at den skulle være «den beste av» Autoart.

Han håper resultatet blir verdsatt av «de mest ivrige 911-elskere», og han trenger nok ikke å være altfor bekymret for mottakelsen som denne perlen kommer til å få.

Sjekk den ut selv, for her er bildene av Porsche 911 Autoart 993R.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter