Det skal litt til for å gjøre seg bemerket under Goodwood Festival of Speed, en britisk fartsfestival som arrangeres i juli hvert år. For som navnet sier, det er en fartsfest med en masse svært så unike og eksklusive biler.
Likevel klarte Polestar nettopp dette med en ganske så vanlig elbil, nemlig Polestar 2. Vrien var at den ikke var en ganske så vanlig elbil likevel.
-->
Polestar startet opp med å tune ordinære Volvo-modeller om til banemonstre, og avanserte videre til å lage mer sportslige og masseproduserte spesialutgaver ‒ litt slik Audi RS, Mercedes-AMG og BMW M.
Så ville Volvo og deres kinesiske eiere Geely satse ekstra på elbiler, og så dermed muligheten til å gjøre Polestar om til et frittstående merke som utelukkende skulle satse på elbiler.
Den første ut var riktignok en svært så sportslig ladehybrid, men etter at denne «testen» har det kun handlet om ganske vanlige elbiler. Men de har ikke glemt motorsport-arven.
Det viste de altså under fjorårets Goodwood-festival, hvor de stilte opp med en svært så potent Polestar 2-utgave. Svenskene hadde like godt døpt bilen «Beast».
Utgangspunktet var en Long range Dual motor-utgave, men beistet hadde tvillingsmotorer som produserte 476 hestekrefter (408 hk originalt) og var også synlig barskere. Den var nemlig senket med 30 mm og gjort 10 mm bredere.
Svenskene hadde utstyrt den med kraftigere Akebono-bremser lånt fra Polestar 1 og 21-tommers felger og dekk med profilen 275/30 fra Pirelli ‒ også inspirert av Polestar 1.
Videre hadde Polestar strammet opp fjæringen med hele 80 prosent foran og 40 prosent bak, og de originale Öhlins-demperne var oppgradert med sportsdempere fra samme selskap som var 30 prosent stivere enn de vanlige.
Til slutt var det også nye støtfangere både foran og bak, og racingstriper som delte bilen i to.
Det hele var altså så oppsiktsvekkende at den gjorde seg bemerket på fartsfesten. Faktisk så mye at Polestar bestemte seg for å lage kundebiler ganske lik denne.
‒ Vi fikk en svært god mottakelse av den spesialmodifiserte Polestar 2-bilen vi viste frem under Goodwood Festival of Speed i 2021, og responsen var soleklar ‒ vi måtte bygge en produksjonsversjon, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
Endringene er ganske lik de som ble gjort til Goodwood, altså 476 hk og et dreiemoment på 680 Nm, bilen er senket 25 centimeter, 2-veis justerbare Öhlins-dempere og 20 prosent stivere demperfjærer er montert på, og den er skodd med nye spesiallagde 21-tommer felger mattlakkert i svart ‒ ja, inspirert av Polestar 1.
Dekkene er litt nedtonet i forhold til racerutgaven, men fortsatt noe ganske så svært ‒ 245/35 Pirelli P Zero som er utviklet spesielt for denne bilen.
Kundebilen får dog ikke Akebono-bremsene, men beholder sine originale 4-stemplede Brembo-bremser.
Svenskene byr på to forskjellige utvendige farger, Thunder eller Snow, sammen med Charcoal WeaveTech-interiør.
Spesialutgaven har også lakkert frontfanger og sideskjørt, og det er mulig å få den med en matt-svart fartsstripe. Det er også en halvmatt Battleship Gray-helfolie.
Sidespeilene har en blank-svart finish, mens de karakteristiske detaljene i «Swedish gold» er på plass ‒ dette inkluderer bremsekaliperne, demperdetaljer, ventilhetter og setebelter.
Det er dog en liten festbrems.
Spesialutgaven heter Polestar 2 «BST edition 270», og det siste tallet henviser til hvor mange Polestar skal sette sammen. Så ja, det betyr 270 utgaver. I vår egen lille verden tror vi at BST står for Beast, men vi vet ikke hva Polestar selv har tenkt rundt dette.
Ettersom Norge har en litt spesiell plass i Polestar-satsingen får vi håpe at eventuelle interesserte nordmenn faktisk klarer å hanke tak noen av disse, og de kan i beste fall forvente seg levering fra 4. kvartal.
Og hva de kan vente seg kan du se her, for her er bilder av et beist av en Polestar 2 ‒ nemlig «BST edition 270»-versjonen:
Les også: