NAF har testet ut hva takbokser har å si for rekkevidden på elbiler, og resultatet ble oppsiktsvekkende.
Vi vet at aerodynamikk er veldig viktig for elbiler, og derfor forsker produsentene svært mye på design for å få ned luftmotstanden mest mulig.
Mindre luftmotstand gir altså større rekkevidde, så hva skjer om man monterer en takboks på en elbil?
Det har NAF testet, og resultatet er at kraftforbruket gikk uventet mye opp.
‒ Det er ikke overraskende at elbilens forbruk øker med takboks, men dette var høyere enn forventet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nå er NAF-testen ganske begrenset, ettersom de kun har satt opp to biler mot hverandre ‒ Volkswagen e-Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor.
Likevel gir testen et bilde på hva som skjer når man monterer en takboks på en bil, noe som naturligvis medfører at forbruket går noe opp.
For eksosbilene har tommelfingerregelen vært et forventet økt forbruk på mellom 5 og 10 prosent.
‒ Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal.
NAF kjørte en strekning på 7 mil med hastigheter mellom 80 og 110 km/t ‒ en typisk transportetappe til hytta.
Testen bestod av tre turer, hvor hver bil ble kjørt med to type takbokser og en tur ble gjennomført uten takboks.
Elbilen e-Golf ble ladet opp til 80 prosent før hver av de tre turene.
Uten takboks var forbruket for elbilen på 1,79 kWh/mil, mens dette gikk opp til en snitt på 2,125 kWh/mil med boksen på taket. En økning i forbruket på hele 19 prosent.
‒ e-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at takboks reduserer rekkevidden så mye, mener Sødal.
Stasjonsvognen noterte seg for et forbruk på 0,75 l/mil uten takboks, og dette økte til 0,815 l/mil med takboks. Forbruket for Octavia økte dermed med 9 prosent.
‒ Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen. Men å kjøre med takboks er veldig utslagsgivende på strømforbruket hvis du kjører en liten elbil. Det er det greit å være bevisst på, så man vet om man må legge inn et ladestopp på vei til hytta, avslutter Nils Sødal.
Testresultater:
Takboks | Bil | Forbruk | |
Tur 1 | Skiguard | VW e-Golf | 2,12 kWh |
Thule | Skoda Octavia | 0,84 l/mil | |
Tur 2 | Thule | VW e-Golf | 2,13 kWh |
Skiguard | Skoda Octavia | 0,79 l/mil | |
Tur 3 | Uten takboks | VW e-Golf | 1,79 kWh |
Uten takboks | Skoda Octavia | 0,75 l/mil | |
Snitt forbruk | Med takboks | VW e-Golf | 2,12 kWh/mil |
Uten takboks | VW e-Golf | 1,79 kWh/mil | |
Med takboks | Skoda Octavia | 0,81 l/mil | |
Uten takboks | Skoda Octavia | 0,75 l/mil |
Les også: