Hjem / Elbiler / Enormt rekkevidde-tap med takboks
Hvordan klarer en Volkswagen e-Golf seg mot Skoda Octavia stasjonsvogn i en forbrukstest med takbokser? (Begge foto: NAF)
Hvordan klarer en Volkswagen e-Golf seg mot Skoda Octavia stasjonsvogn i en forbrukstest med takbokser? (Begge foto: NAF)

Enormt rekkevidde-tap med takboks

NAF har testet ut hva takbokser har å si for rekkevidden på elbiler, og resultatet ble oppsiktsvekkende.

Vi vet at aerodynamikk er veldig viktig for elbiler, og derfor forsker produsentene svært mye på design for å få ned luftmotstanden mest mulig.

Annonse

Mindre luftmotstand gir altså større rekkevidde, så hva skjer om man monterer en takboks på en elbil?

Det har NAF testet, og resultatet er at kraftforbruket gikk uventet mye opp.

‒ Det er ikke overraskende at elbilens forbruk øker med takboks, men dette var høyere enn forventet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nå er NAF-testen ganske begrenset, ettersom de kun har satt opp to biler mot hverandre ‒ Volkswagen e-Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor.

Likevel gir testen et bilde på hva som skjer når man monterer en takboks på en bil, noe som naturligvis medfører at forbruket går noe opp.

Annonse

For eksosbilene har tommelfingerregelen vært et forventet økt forbruk på mellom 5 og 10 prosent.

‒ Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal.

NAF kjørte en strekning på 7 mil med hastigheter mellom 80 og 110 km/t ‒ en typisk transportetappe til hytta.

Testen bestod av tre turer, hvor hver bil ble kjørt med to type takbokser og en tur ble gjennomført uten takboks.

Elbilen e-Golf ble ladet opp til 80 prosent før hver av de tre turene.

Uten takboks var forbruket for elbilen på 1,79 kWh/mil, mens dette gikk opp til en snitt på 2,125 kWh/mil med boksen på taket. En økning i forbruket på hele 19 prosent.

‒ e-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at takboks reduserer rekkevidden så mye, mener Sødal.

Stasjonsvognen noterte seg for et forbruk på 0,75 l/mil uten takboks, og dette økte til 0,815 l/mil med takboks. Forbruket for Octavia økte dermed med 9 prosent.

‒ Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen. Men å kjøre med takboks er veldig utslagsgivende på strømforbruket hvis du kjører en liten elbil. Det er det greit å være bevisst på, så man vet om man må legge inn et ladestopp på vei til hytta, avslutter Nils Sødal.

Testresultater:

  Takboks Bil Forbruk
Tur 1 Skiguard VW e-Golf 2,12 kWh
  Thule Skoda Octavia 0,84 l/mil
Tur 2 Thule VW e-Golf 2,13 kWh
  Skiguard Skoda Octavia 0,79 l/mil
Tur 3 Uten takboks VW e-Golf 1,79 kWh
  Uten takboks Skoda Octavia 0,75 l/mil
Snitt forbruk Med takboks VW e-Golf 2,12 kWh/mil
  Uten takboks VW e-Golf 1,79 kWh/mil
  Med takboks Skoda Octavia 0,81 l/mil
  Uten takboks Skoda Octavia 0,75 l/mil

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Hjelp, bilen snør ned!

Dette synet har møtt mange de siste dagene. (Arkivfoto)

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her prøver Audi e-tron seg på et heng som er på 85 prosent. (Alle foto: Audi)

Her kjører Audis elbil opp verdens tøffeste utforbakke

Å kjøre ned verdens villeste utforløype er en utfordring i seg selv. Hva med å …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *