Ford vil allerede i år komme med Mustang Mach E som er utstyrt med en ny batteritype. (Fotos: Ford)

Enkelte Mustang Mach-E får raskere lading

Et nytt batteri kalt LFP finner nå veien inn i noen av Ford Mustang Mach-E-modellene, noe som er godt nytt både for bærekraften og ladehastigheten.


Selv om bilmerkene lanserer nye modeller, betyr ikke det at de er ferdig med å utvikle disse bilene. For også nåværende bilmodeller blir oppdatert, om ikke hele tiden, så i iallfall i ny og ne.

En ganske ny bil er Ford Mustang Mach-E, en bil som var på plass her i Norge i mai 2021. Siden har den faktisk blitt oppdatert flere ganger, og har blant annet fått økt hengervekt, mulighet for taklast og ikke minst en redusert pris for å møte nye avgifter.

-->
Nå er det klart for nok en oppdatering, og denne gang handler det om batteriene.

Ford melder at i løpet av året skal utvalgte modeller av Mach-E bli utstyrt med LFP-batterier (litium, jern, fosfat), og disse er ifølge bilmerket svært holdbare, lader raskere og benytter færre kostbare og høyt etterspurte råmaterialer. De reduserer også behovet for kritiske mineraler som nikkel og kobolt.

De er altså mer bærekraftig, billigere og lader raskere ‒ tre viktige punkt. Faktisk er de så viktige at Ford skal lage en ny LFP-fabrikk hjemme i Michigan, og her legger de ikke mindre enn 35 milliarder kroner i potten. BlueOval Battery Park Michigan skal etter planen være i drift i 2026.

Dagens NMC-batteri (nikkel, mangan, kobolt) har sine to fordeler ved at de har en tettere energilagring og takler enda mer kulde enn LFP. Også det to viktige ting, spesielt her i langstrakte og kalde Norge.

Uansett blir LFP en viktig brikke i Fords store satsting på elbiler, og målet er å lage 2 millioner elektriske biler i året fra 2026. LFP-batteriene gjør at Ford kan produsere flere slike biler, og dermed ta ned ventetiden.

– Vi har satt oss som mål å lede elbilrevolusjonen. Det betyr å investere i teknologien og arbeidsplasser som vil gi oss et forsprang i denne globale transformasjonen av industrien vår, sier Bill Ford, styreleder i Ford Motor Company.

Det er altså flere fordeler med LFP-batterier, som ifølge Ford skal være svært holdbare, tåler hyppigere og raskere lading og på samme tid inneholder færre kostbare og høyt etterspurte råmaterialer.

Kort sagt skal batteriet gjøre Ford enda mer konkurransedyktig nå som elbil-konkurransen virkelig drar seg til. LFP-batteriet skal også brukes i neste generasjon elbiler og nyttekjøretøy som er under utvikling.

– Fords elbilportefølje har allerede generert stor etterspørsel, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.

‒ Snart vil millioner av kunder få oppleve fordelene med Fords elbiler, med nyskapende og holdbare batteri-teknologier ‒ som bare vil bli rimeligere over tid.

Allerede i år vil Ford introdusere det nye batteriet i enkelte Mustang Mach E-modeller, og til neste år finner de også veien til den elektriske pickupen Ford F-150 Lightning.

Men vi er bare starten på den elektriske æraen til Ford. Det store merket skal totalt investere vanvittige 500 milliarder kroner i elektriske biler i 2026, og målet her i Europa er å nå de nye målet satt av EU ‒ kun nye nullutslippsbiler fra og med 2035.

I tillegg skal alle selskapets fabrikker og leverandører da også skal være karbonnøytrale.

Om du lurer på forskjellen mellom det nye LFP-batteriet og dagens NMC, så kan du sjekke ut videoen hvor Fords direktør for elektrifiserte systemer tar for seg de to batteritypene på en veldig forståelig måte.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter