Konseptet med trådløs lading av elbiler er alt annet enn nytt.
2014 var et svært viktig år for elbilutviklingen. Ikke fordi et spesielt merke kom med en spesiell modell, men fordi elektriske drivverk tok steget over i motorsporten.
-->
Dette er nemlig en svært viktig utviklings-plattform for produsentene, og 2014 var året formel E startet opp. Og inkludert i den satstingen var et nytt ladekonsept.
Anført av selskapet Qualcomm utviklet formel E et trådløst ladesystem, og de trengte ikke å finne opp kruttet på nytt.
De utnyttet nemlig en svært så gammel teknologi som inkluderer magnetikk og transformatorer. Dette er over 150 år gamle prinsipper.
Kort fortalt kan magnetiske felt bevege seg gjennom luft, og ved bruk av en spole er det mulig å fange denne energien.
Qualcomm brukte dette prinsippet, og utstyrte banebiler som BMW i3 og i8 samt sikkerhetsbiler med en trådløs ladeteknologi. Ladehastigheten var på rundt 20 kW.
Dessverre smittet ikke denne satsingen så veldig over på bilmerkene, som fornuftig nok har fokusert på ting som rekkevidde og ladehastighet ‒ dog med kabel mellom bilen og ladestasjonen.
Men nå tar Volvo trådløs sats.
De kjører nemlig i gang et trådløst ladeprosjekt i hjembyen Göteborg, og målet er å evaluere potensialet for en slik teknologi for framtidige elbiler.
Over en 3-årsperiode skal en begrenset flåte av Volvo XC40 Recharge-biler brukes som taxier av Cabonline, Nordens største taxioperatør, og lades trådløst ved stasjoner i Göteborg.
Testen er et av mange prosjekter i Göteborg Green City Zone, der deler av byen brukes som levende testområder for utvikling av bærekraftig teknologi.
– Göteborg Green City Zone lar oss teste spennende nye teknologier i et virkelig bymiljø, og evaluere dem over tid for å se om det er potensial for fremtidig bredere introduksjon, sier Mats Moberg, leder for forskning og utvikling i Volvo Cars.
‒ Å teste nye ladeteknologier sammen med utvalgte partnere er en god måte å vurdere alternative lademuligheter for våre framtidige biler.
Ladestasjonene leveres av amerikanske Momentum Dynamics, som blant annet tilbyr trådløse ladesystemer til buss-selskaper.
Ladingen starter automatisk når et kompatibelt kjøretøy parkerer over en ladeplate innebygd i gaten, og dermed trenger ikke føreren en gang å forlate bilen.
Rent teknisk sender ladestasjonen energi gjennom ladeplaten, som igjen plukkes opp av en mottakerenhet i bilen. For å plassere bilen i riktig posisjon over ladeplaten, bruker det innebygde 360-graders kamerasystemet.
Ladefarten er ikke så verst, for denne befinner seg en plass i overkant av 40 kW. Rundt fire ganger raskere enn hjemmelading på 11 kW, og nesten like rask som en kablet 50 kW hurtiglader.
Volvo sier at bilene skal brukes rundt 12 timer i døgnet og kjøre rundt 100.000 kilometer i året, noe som også gjør dette til den første holdbarhetstesten av helelektriske Volvo-biler til kommersiell bruk.
Göteborg er for øvrig en ekte testby for Volvo, og bilmerket var med på å lansere initiativet Göteborg Green City Zone hvor målet er en utslippsfri transport innen 2030.
Her brukes byen som et testområde, noe som åpner for at Volvo får testet nye teknologier og tjenester innen elektrifisering, delt mobilitet, autonom kjøring, konnektivitet og sikkerhet i ekte by-scenarioer.
Og forhåpentligvis betyr dette også kommersiell trådløs lading av elbilene.
Les også: