Det er tre store milepæler for morgendagens biler, om vi ser bort fra flyvende biler. Det ene er nullutslipp, det andre er alltid oppdaterte biler og det tredje er selvkjørende biler.
Volkswagen er godt i gang med sin satsing på rene elbilmodeller, og både ID.3 og ID.4 er tilgjengelig hos norske forhandlere. Så dermed har de nådd den første milepælen.
-->
Og nå tar de også det andre steget, for nå åpner tyskerne for trådløse oppdateringer av bilens programvare.
På fagspråket er dette kalt Over-the-Air (OTA), og er en viktig ting for moderne biler med en drøss med teknologi og avansert programvare. For som vi vet at jo mer komplisert en bil er, jo mer kan potensielt gå galt. Og for en så diger produsent som Volkswagen kan det fort føre til store vansker.
Og spesielt viktig blir dette for de rene elbilmodellene, som er bygd opp på en litt annen måte enn andre biltyper og som har avanserte programmer som skal styre og forbedre energiforbruket. For med elbiler handler det ikke lenger om antall hestekrefter, men hvor lang rekkevidden er.
Flere bilmerker inkludert Volkswagen har da også hatt sine problemer knyttet til programvare i nye elbilmodeller, noe som skaper utfordringer når bilene må kalles inn for oppdateringer.
Den utfordringen får ikke ID.3 i framtiden, for elbilen brøyter nå vei for OTA i Volkswagens ID-familie. Denne måneden vil de ID.3-bilene som tilhører «First Movers Club» motta oppdateringer trådløst, og mer spesifikt handler det om versjonen «ID.Software2.3».
Denne oppdateringen inkluderer justeringer og forbedringer av både drift, ytelse og komfort, og bilen skal kort sagt bli enda bedre med denne programvaren i bunn.
Deretter rulles det ut trådløse oppdateringer for alle andre kunder av ID.3, ID.4 og ID.4 GTX, og Volkswagen sier at de i framtiden skal rulles ut ny programvare hver 12. uke. Så bilene skal i teorien bli litt bedre hver 3. måned.
‒ Volkswagen girer nå om når det gjelder digitalisering, sier Ralf Brandstätter, administrerende direktør i Volkswagen.
‒ Vi skaper en helt ny, digital kundeopplevelse med nye funksjoner og større komfort. Dette gjør oss til den første produsenten med et høyt volum som regelmessig leverer omfattende oppdateringer. Dette er en viktig milepæl i implementeringen av ACCELERATE-strategien vår, som forbereder Volkswagen for framtidens tilkoblede, digitale mobilitet.
Den nye programvaren skal blant annet utvide ID. Light som gir bedre lys, infotainmentet blir oppdatert med bedre funksjonalitet og kjøreegenskapene skal bli enda bedre.
Med OTA er dermed milepæl nummer to gjort unna, og nå gjenstår det kun biler som kan kjøre av seg selv.
Og slike testes allerede i dag flere steder rundt om i verden, så litt avhengig av når myndighetene åpner opp bør heller ikke de selvkjørende bilene være så altfor langt unna de heller.
Deretter kan vi speide opp mot luften og se om det kommer noe flyvende biler.
Les også: