Ford fylte tidligere i denne måneden opp et frakteskip i Antwerpen med «norske» Mustang Mach-E som nå har ankommet Drammen, og det betyr at kundeleveringene snart starter.
Det er i utgangspunktet ikke så enkelt å produsere en helt ny elbilmodell, som i tillegg til et elektrisk og ofte ganske så uprøvd drivverk også bør være utstyrt med en masse ny teknologi og et ganske så komplisert infotainment-system.
Og når man får en veldig vanskelig covid-19-situasjon på toppen blir det ikke akkurat enklere, og resultatet av alt dette har norske Ford Mustang Mach-E-kunder fått føle på kroppen.
-->
Den nye og ettertraktede elbilmodellen til Ford skulle allerede vært her, men alt har dessverre ikke gått som planlagt. Men nå er uansett snart ventetiden over for de som er fremst i køen, for et skip lastet med «norske» Mustang Mach-E har nå ankommet fra Belgia.
– Interessen for Mach-E har vært overveldende siden Europa-premieren i Oslo, sier Per Gunnar Berg hos Ford Motor Norge.
‒ Dessverre har covid-19 situasjonen gjort at ventetiden for de mange spente kundene våre har blitt lengre enn vi kunne forutse, men nå nærmer de første overleveringene seg. Dette er en merkedag for Ford i Norge. Med Mustang Mach-E setter vi en helt ny standard blant elbilene for folk flest, sier en tydelig stolt administrerende direktør.
Men at skipet fra Antwerpen har ankommet nybilhavna i Drammen betyr ikke at bilene kan leveres rett ut til kundene, for nå skal disse ut til forhandlerne som klargjør de for det siste steget ‒ kundeleveringer.
– Et stort antall biler er nå produsert eller på båt på vei til Europa og Norge. Det betyr at majoriteten av de første bestillingene blir levert til norske kunder i løpet av mai og juni. I alt regner vi med å levere flere tusen biler i løpet av disse månedene, slik at mange vil få sin nye elbil før årets sommerferie, sier Berg.
Han selv kjørte Mustang Mach-E fra Oslo til Trondheim i fjor sommer, og var storfornøyd med bilen. Det er også mange tusen andre som har prøvekjørt elbilen, ifølge Ford Norge. Berg er sterk i troen om at Mustang Mach-E vil bli en suksess her i Norge.
– Vi holder alle som venter på sin nye Mach-E løpende informert på epost ved viktige milepæler for deres bil. De får beskjed så snart vi kan bekrefte at bilen er underveis, når den har ankommet Europa og igjen når den nærmer seg levering, sier Berg.
Elbilmodellen markerer starten på en stor elektrisk satsing fra den store amerikanske produsenten, og den helelektriske Mustangen kan skilte med ting som et B&O lydanlegg, neste generasjons SYNC infotainment-system og trådløse oppdateringer.
Bilen kommer i flere versjoner, hvor langdistanseutgaven med bakhjulstrekk har en oppgitt rekkevidde på hele 610 kilometer. Den kommer også som firehjulstrekk, hvor den med størst batteri har en oppgitt rekkevidde på 540 kilometer.
Det er da også denne utgaven som har vært mest populær hos norske kunder, mens de to fargene som har pekt seg ut her hjemme er sort og rød.
Mot slutten av året skal det også være klar for en versjon som virkelig hyller den originale Mustangen, for da kommer det en Mustang Mach-E GT med 487 hk og et dreiemoment på 860 Nm. Denne utgaven skal klare 0-100 km/t på 3,7 sekunder, og er basert på versjonen med firehjulstrekk og den største batteripakken.
Men før den tid skal Ford Norge levere ut flere tusen biler, blant annet alle disse her:
Les også: