Endelig er leveringene av Toyota bZ4X i gang

De første norske kundene kan forvente seg sin splitter nye Toyota bZ4X i nær framtid.


Det er ikke noe uvanlig at nye elbiler blir forsinket, og i de verste tilfellene har kundene ventet i årevis på sin nye bil. Men det problemet Toyota fikk i fanget rundt deres første rene elbilmodell, bZ4X, var ganske spesielt.

Den japanske giganten lå nemlig godt an til å holde tidsplanen som for Toyota Norges del var at de første bilene skulle leveres ut i sommer, men så dukket det opp urovekkende nyheter som førte til en bråstopp.

-->
Det tikket nemlig inn noen meldinger om at hjulboltene faktisk kunne løsne, noe som selvsagt er langt fra optimalt. Toyota tok da heller ingen sjanser, og tilbakekalte alle bilene som allerede hadde forlatt fabrikken.

‒ Kvalitet og sikkerhet er selve kjernen i vår strategi, og vi vil aldri inngå kompromiss eller lansere produkter som ikke oppfyller våre kvalitetsstandarder 100 prosent, sa informasjonssjef Espen Olsen hos Toyota Norge for en drøy måned siden.

Kanskje klok av skade ville ikke Olsen gi oss noen dato på når bilene faktisk var klare, men sa litt kryptisk at kundene ville få en løsning mot slutten av oktober. Og han tok iallfall ikke for hardt i.

For:

‒ Vi er glade for at de første kundene nå vil motta sin nye helelektriske bZ4X SUV, sier Olsen nå.

‒ Og våre Toyota-forhandlere over hele landet er klare til å ta imot reservasjoner for prøvekjøring, slik at potensielle fremtidige eiere selv kan oppleve bilens spesielle funksjoner og egenskaper.

Det er særdeles gode nyheter for kundene og Toyota Norge, men kanskje ikke for de andre bilmerkene. Nå vi ikke Toyota si noe om hvor mange som har bestilt en bZ4X, men vi vet jo at Toyota har en masse trofaste kunder og er på plass over hele landet.

De andre merkene har allerede fått et faresignal, for de to eneste ikke-elbilene på topplisten rundt nybilsalget kommer med en T-logo ‒ Toyota Rav4 og Toyota Yaris.

Elbilen Toyota bZ4X er en slags elektrisk søster til Rav4, og blir den aller første modellene i en ny merkevare kalt «Beyond Zero». Dette er ifølge Toyota en serie med biler som vil tilby mer enn fordelene av nullutslippskjøring.

Toyota har sammen med Subaru laget en ny plattform spesielt for elbiler som både bZ4X og Subaru-søsteren Solterra er bygd på, og når det kommer til det elektriske drivsystemet bør Toyota har full kontroll ‒ de kom nemlig med sin første hybridmodell, Prius, allerede i 1997.

Slik ser Toyota bZ4X ut:

bZ4X, hvor de to første bokstavene står for «beyond Zero» og 4X skal vise at den er en kompakt SUV i likhet med Rav4, er tilgjengelig både med forhjuls- og firehjulsdrift. Sistnevnte har 218 hk og 337 Nm dreiemoment, og har også et nytt X-Mode kjørekontrollsystem som ifølge Toyota gir en trygg og stabil ytelse under glatte forhold.

Når det gjelder rekkevidde er denne oppgitt til 511 kilometer for de utgavene med forhjulsdrift og 204 hk, mens prisene starter på 446.300 kroner for Active-versjonen med 2WD og går opp til 563.400 kroner for Executive med firehjulsdrift.

Som vanlig byr Toyota også på generøse garantier, inkludert minst 70 prosent av batterikapasiteten 10 år fram i tid eventuelt 1 million kjørte kilometer.

Og en ting skal kundene iallfall være sikre på. Hjulboltene kommer ikke til å løsne.

Her er bilder av den aller første rene elbilmodellen til Toyota, bZ4X:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter